Frelst, men trenger svar på mye!

Hei!

Jeg er usikker på om dette er riktig fora for alle disse kommende spørsmålene, men jeg setter i gang med de jeg har. Litt bakgrunn først for infoens del: Kjøpte mitt første akvarium (180 liter) for 3 mnd siden og er allerede frelst av alt opplegget rundt denne fantastiske hobbyen. Har kjøpt inn masse allerede, men lurer også på en hel del:

Tar det hele fra starten:

Leste ikke så mye om akvarium før jeg skaffet meg det, kjøpte egentlig sand og rot og noen planter med en gang, leste så at jeg skulle ha noen fisk til ”innkjøring”. Kjøpte da noen ancistruser (2 stk) og corydoras (5) og 4 guppyer. Lot dette stå i 1,5 mnd, med automatisk forer og ukentlige tabletter til corydorasene. Dette har gått bra, ingen døde hittil? Har lest mye om akvarium etter dette, men her er noen spørsmål:

Når skal den øverste vatten i filteret skiftes, den er brun og har nå ligget i siden jeg kjøpte det. Lest at du ikke skal bytte noe i filteret før det er merkbart lite vann som går igjennom, men gjelder dette også vatten på toppen? Tester vannet jevnlig, PH: 6,9 - No2: 0. Usikkert akkurat i øyeblikket med No3 og GH, husker ikke hva vi kom frem til i butikken om disse da jeg kjøpte ny fisk for litt siden. Skal kjøpe egen tester, men usikker på hvilken? Noen råd om en multitester som er bra?

Kjøpte så 2 stk Golden Nuggets da jeg fant disse helt utrolige. Litt knuffing i starten for å vise hvem som er sjef, men alle går overens nå. Lest mye om disse to skapningene og ser at matingen er viktig for å holde disse godt. Mater regelmessig med squash da de ser til å like dette. Bør de ha annet for også også? Spesial for? Andre ting jeg bør tenke på med GN?

Guppyene kjøpte jeg høygravide, de har ynglet og det svømmer i dag ca 30 yngel rundt i akvariet. De store guppyene er flyttet til et innkjøpt, lite akvarium da jeg fant ut at dette er best for yngelen, men også grunnet at Discusfisken har grepet min interesse. Guppy – Discus passet ikke helt.

Har kjøpt tre stk små blå Discus, lest mye om disse også, men er alltid godt å få det nedskrevet i forhold til mitt akvarie. Veit at 180 liter er smått, men til 3 små discuser skulle det holde til de ble større mente de i butikken. Jeg hoppet i det og de trives, tror jeg, veldig godt. Bytter vann og slammer tre ganger i uka. Spørsmålet her er mating og mobbing. Hvor ofte skal jeg mate, har kjøpt inn spesialfor til blå discus og fryste oksehjerte/rekeplater. Er redd de ikke skal få nok mat. (Er et selskapsakvarie med planter og røtter, maten blir er ikke det eneste som er på bunn når den faller ned

Det ser nesten ut til at de to største går veldig godt sammen, men den ene av disse to er veldig etter den tredje og minste. Jages endel rundt i akvariet. Er dette noe som roer seg, bør jeg kjøpe en liten til? slik at de er fire? Veit de skal gå i flokker, men de hadde ikke flere i butikken akkurat da. Skader det mer med en til, eller kan det da bli bedre? (Sett bort i fra at plassen i dag er ok, selger de eller kjøper nytt og større akvarie hvis dette er best i fremtiden.) Fargene på fisken er fortsatt fine, ingen har blitt merkbart mørkere, hvis dette er det beste tegnet på mistrivsel? Kan jeg bytte ut den minste kanskje?

Har også fått gjennomsiktige, små prikker på glasset, ser nesten ut som egg... Var ingen slike før discusene kom i akvariet. Er det egg? Legger de egg så tidlig, eller er det en slags revir greie? Den ene av de spiser ”eggene” etter hvert som den svømmer forbi. Tenkte også på guppy-yngelen, er det bra at Discusen har noe å jage, de gjør dette, eller bør de tas ut pga at det ikke er god mat for de? Sjukdom etc?

Kort spørsmål, hvor mange lystimer vil en Discus optimalt ha?
Har noen grønnalger, men ikke mer enn at det er under kontroll, er ancistrusen gode nok hjelpere, eller bør jeg kjøpe noe annet som hjelper? Eller bør det være litt synlige alger i et akvarie?

Per i dag går det: 3 Discus, 5 Corydoras, 2 Golden Nugget, 2 Ancistrus, 14 kardinaltetra og 2 jegersnegler. Se bilder av akvarie på profilen min.

Veit dette ble langt, men tenkte at det er best å si alt det jeg lurer på med en gang i stedet for å skrive mange innlegg. Beklager om dette ikke er kutyme, da er det bare å si ifra så skal jeg forholde meg kort neste gang. Bare blitt skikkelig bitt av basillen, ivrig!
-Christian
Den øverste filten kan du skifte når det passer egentlig. Jeg tar bare å vrir opp min og skyller den. Bruker den 2 omganger før jeg kaster den.

Resten lar du være til det er merkbart mindre trykk i pumpa.

De gjennomsiktige prikkene på glasset kan være snegleegg. Men ikke sikkert.


Anngående diskusen må noen andre svare.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap