Strømmen blir borte i fem timer (side 2)

Jeg har et utvendig filter, AM top 1200l/t og et innvendig Fluval 4 i et 530 liter. Har tre ganger glemt å sette på strømmen til filterne etter kveldsforing og ikke kommet på det før langt ut på neste dag. Kanskje Altzheimer light?Det lengste de har stått uten strøm er 14 timer. Jeg har helt enkelt satt i støpslene igjen, uten vannbytte eller noe og har overhodet ikke hatt problemer. Den første gangen målte jeg for sikkerhets skyld ammoniakk og nitrit og fikk null på begge. Vi er nok litt for redde for en strømstans på noen timer.
Jeg har også hatt strømstans i mange, mange timer (helt opp i 18 timer den verste gangen) uten at det har ført til katastrofe i akvariene. Den største bekymringen min da har vært temperaturen. Midt på vinteren med bitende kulde og vind som sugde alt av varme ut pipa. Pakket inn akvariene med dyner og pledd, og når strømmen endelig kom tilbake lå temp på 17'c . Det gikk heldigvis bra med alle beboerene.
Synes at den en-times regelen er litt overdreven. Men det kan vel avhenge litt av størrelse på filteret og belastning kanskje? Om bakteriene begynner å stryke med etter en time så er det ikke slik at alle dør da. Men det er klart man skal være forsiktig og passe på.
Det er stor forskjell på utvendig og innvendig filter når det gjelder dette. Ett invendig vil ha littegrann sirkulajson selv om pumpen er av.


-Tim
E.B.
[QUOTE=Tim]Så snart økonomien er på stell skal jeg kjøpe meg noen store UPS'er som kan drive pumpene i minst 4-5 timer dersom strømbrudd. Synes det er billig forsikring. -Tim


Hva er det forno' og hvor får man kjøpt det?

UPS er batteribuffer primært for databruk. Energi lagres i batterier og vekselretter til en tilnærmet sinus ved strømstans. Til data er de ment til å vare bare noen minutter slik at man får slått av alt. Siden akvariepumper bruker mye mindre kan de holde i noen timer.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap