Brunt vann av rot?

Inaktiv bruker
Ja, jeg kjøpte en rot for en stund siden, og har den liggende i en bollelingnende sak.. Jeg har kokt den, men vannet blir fortsatt brunt. Kommer den alltid til å farge vannet? Eller er det noe jeg kan gjøre for å hindre det?
Røtter avgir stoffer til vannet, så lenge den er organisk, desto tørrere den er, desto mindre organisk... men en rot som ikke farger av i vann, må være nesten knusktørr, ja omtrent pulver... og det er ikke noe å ha i et akvarium

Men det er ingen fare, så lenge vannet ikke blir altfor gult, (mørkt,mørkt) så er det faktisk noe mange fisker setter pris på! fisk fra amazonas f.eks. er vant med gulsort vann, og liker det... en sånn rot du har, vil sikkert senke ph-en noen hakk. så spørs hvilke fisker du har, om de liker det eller ikke...
Den kommer nok ikke alltid til å farge vannet, det gir seg etter noen ukentlige vannbytter=) Enkelte røtter farger vannet i flere måneder da, men jeg har sluppet unna når jeg har hatt røttene i en bøtte vann med daglige vannbytter tidligere.
Hva slags trerot er det du har kjøpt?

Vær obs på at de såkalte mopanirøttene farger av noe helt sykt, og de gir seg aldri heller.

Mangroverøtter derimot, gir seg etter en tid, men det varierer hvor lenge det tar. Det kan være snakk om måneder i noen hardnakkede tilfeller....
Jeg har en mangroverot som fremdeles farger; etter et år i karet...
Inaktiv bruker
ok, jeg er ikke helt sikker på hva navnet på rota var jeg.. Men jeg kan prøve med vannbytter, så finner jeg det vel ut!
Takk for hjelpen!
mona o
Hva slags trerot er det du har kjøpt? Vær obs på at de såkalte mopanirøttene farger av noe helt sykt, og de gir seg aldri heller. Mangroverøtter derimot, gir seg etter en tid, men det varierer hvor lenge det tar. Det kan være snakk om måneder i noen hardnakkede tilfeller.... :-)

Uff...ikke si det da...

Har kjøpt meg en knallfin Mopanirot, men vannet er brunt få timer etter at jeg har byttet det... Vil ikke ha brunt vann!

Æsj...får bytte den ut med noe annet da. Synd jeg betalte over 250 kr for den.
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap