Hjelp, strømmen blir brutt i 2,5 time i morgen

Noen som har noen ideer om hva jeg ska gjøre når strømmen blir borte i 2,5 time i morgen? Har hørt at bakteriene i filteret begynner å dø etter en time hvis det ikkje er sirkulasjon i akvariet.
er det noen måte å forhindre at bakteriene dør når strømmen er borte?
Dette kommer til å gå helt bra.
Tom Kristiansen
Dette kommer til å gå helt bra.


er det ikkje slik at bakteriene begynner å dø etter en time da?
FiskeAlex
er det ikkje slik at bakteriene begynner å dø etter en time da?


Hvem har egentlig peiling på det? Alle har sine teorier og alle svarer i grunnen bare "sånn ca" hva de tror om den saken. De har ikke sittet og telt bakteriene som døde, må du tro

Det er ingen som vet nøyaktig hvor lenge filterbakteriene tåler å stå uten sirkulasjon før en vesentlig andel av dem dauer. Ingen vet det! Så når mange spør her "Hvor lenge kan jeg slå av filteret" så vil de ha svar. De nøyer seg ikke med "det er det ingen som vet sikkert", de skal ha svar og maser om å få vite "Jamen sånn cirka da!"

Så da svarer andre: tja en time eller maks to kanskje. Noen sier en halvtime.

Alle tre alternativene er gjettinger. For som sagt; ingen VET det med sikkerhet.
Det eneste vi vet, er at filterbakteriene er dyrebare og avhengig av sirkulasjon og oksygen for å overleve ellers dør de etter en tid.

Jeg har hatt filtere avslått lenger enn det, og ikke vært i stand til å finne noe utslag på nitritt-tester i ukene etterpå likevel.
Kanskje daua det 3 millioner bakterier når filteret stod avslått, hva vet vel jeg, men spiller det noen rolle når det finnes 40 millioner til ? (minst)

Så hovedregelen er; unngå all unødvendig stans av filteret, det skal gå kontinuerlig. Prøv å korte inn tiden det må være avslått ved f.eks. rens så mye som mulig. Hold deg innenfor sikre marginer.... det vil si kanskje en times tid. Da er du helt sikkert trygg på at det går bra.

Det med å si at filteret max skal være av 1 time er mer for å være helt sikker enn fakta. Flere har opplevd strømstans på flere timer og det har gått bra. Så tror ikke jeg ville bekymret meg så altfor mye=)
Hvis du vil at filteret skal tåle å stå uten strøm lengst mulig, så renser du det mens strømmen er borte. Det hjelper også å rense det rett før strømmen forsvinner.
kjenner til en som dro på sommarferie, å hadde pumpa av i 2mnd.

alle fiskene overlevde. dette er jo ekstem tilfelle da, men en liten peikepinne på at de få timene ikkje er farlige.
Det ser ut som alt gikk helt fint no når strømmen var borte...

kom til å tenke på no når du sa det at du hadde en kompis som var borte i 2 mnd med pumpen av, en kompis av meg hadde en gullfiske i en bolle, og den levde utrolig lenge, de var på ferie i flere uker og fisken fikk verken mat eller vannbytte, og den ble aldri byttet vann, og hver eneste helg fikk den alt mulig drit, som øl og sprit i bollen sin, men den levde utrolig lenge.
Hvor lenge er lenge?

Gullfisk kan bli maaaange år.

Uansett...Stakkars fisk.

-Tim
Ett par år, det er ikkje lenge i forhold til levetiden til en gullfisk, men med de forholdene den levde i så vil jeg si den levde lenge.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap