Viktige vann verdier.. hva er dem, hvorfor måle, hvor viktig er dem?

Har så mange spørsmål at jeg fant ikke en bedre seksjon i forumet å skrive dette. Er moderator uenig, kan den godt bli flyttet.

Jeg har hatt eget akvarium siden jeg var rundt 9 år, men aldri interessert meg for hva faktisk høy pH verdi gjør med vannet, hvor viktig det er med ekstern CO2 tilførsel, etc. Kun det mest grunnleggende. Vann, plante, fisk og et harry "no fishing"-skilt. heftig.. Men, nå har jeg hatt 2 års pause fra akvarium styret, og fant ut at jeg måtte starte opp igjen, men nå skikkelig.

Planene mine akkurat NÅ er et selskapsakvarium, planteakvarium, oppdrett (ikke bestemt meg for fisk enda) akvarium, og levendefor akvarium.
Disse forandres nok når jeg lærer mer av dere :P..

Kunne dere forklart meg de viktigste verdiene jeg bør sjekke, hvorfor jeg bør sjekke dem - og hva de faktisk står for/hva de er?..

En annen ting er at plantene mine ser ut til å visne. De får brune flekker, og enkelte råtner opp. Jeg har laget et lite DIY CO2 prosjekt, men vet ikke hvor godt det fungerer enda.
Jeg gjødsler dem..
Det som slår meg er beskrivelsen av plantene dine - og da undres jeg: bruker du fremdeles samme akvariet og lysarmaturet som da du var barn?
Og i så fall.... når skiftet du egentlig lysrør sist?

Husk at lysutbyttet som plantene kan nyttiggjøre seg forsvinner lenge før selve lysrøret slutter å virke. Det betyr at plantene kan stå der i lyset, men egentlig ikke får noe lys å snakke om i det hele tatt. Da visner de selvsagt etter en tid.

Du kan jo også beskrive hva du gjør når du planter dine nyinnkjøpte planter? Hva gjør du når du kommer hjem med posen med planter f.eks.?
nei, bruker ikke samme akvarium og lysarmatur. men du sier noe... jeg vet ikke hvor gammelt lysrøret er. men tror det bare har blitt brukt i noen mnd, for så å bli satt bort i et par år. skal skifte dette..
jeg planter som oftest plantene MED litt "filt" som bruker å være rundt røtterne, fordi jeg syns dette er vanskelig å få av. jeg tar mestparten vekk, men noe blir igjen. har prøvd å holde dem under rennende vann uten at det ble noe lettere, for meg.

er det noen lysrør jeg bør styre unna, eller er det "fritt frem", så lenge de har fornuftig watt størrelse ?

edit: er det noe generell formel for hvor mange watt man bør ha pr. liter? bare sånn ca.. og, som du sier, så kan det lyse - selv om lyset ikke "virker" til plantene. hva heter dette som gjør at plantene får energi av lyset? er det mulig å måle med ett eller annet instrument ?
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap