- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Hjemmelaget fôr til malawi, trenger litt hjelp kanskje?
Hjemmelaget fôr til malawi, trenger litt hjelp kanskje?
Tenkte jeg skulle kaste meg på bølgen og prøve å lage fôr selv til malawi, har lest gjennom tråden "din beste oppskrift" eller hva den het, men lurer litt på om det er noen her som har erfaring med forskjellige mattyper som er populært hos malawi omnivore. Det jeg har plukket ut som virker som det går igjen hos omnivore er:
Erter
Sukkererter
Reker m/skall
Hvitløk
Fisk m/skinn
Spinat
Gulrot
Agurk
Ettersom jeg har omnivore bør jeg vel ta blandingen rimelig 50/50 vil jeg tro men jeg har aldri prøvd meg på dette før så er litt usikker. Er det noe som ikke bør brukes eller noe som malawi liker veldig godt? Jeg så også at noen hadde brukt mais, er dette populært? Evt andre typer "kjøtt" som omnivore liker? De spiser vel i grunn det som faller i vannet fra trær også vil jeg tro? som forskjellige typer frukt etc?
Erter
Sukkererter
Reker m/skall
Hvitløk
Fisk m/skinn
Spinat
Gulrot
Agurk
Ettersom jeg har omnivore bør jeg vel ta blandingen rimelig 50/50 vil jeg tro men jeg har aldri prøvd meg på dette før så er litt usikker. Er det noe som ikke bør brukes eller noe som malawi liker veldig godt? Jeg så også at noen hadde brukt mais, er dette populært? Evt andre typer "kjøtt" som omnivore liker? De spiser vel i grunn det som faller i vannet fra trær også vil jeg tro? som forskjellige typer frukt etc?
Postet 26.08.09 kl 16:03
Mye å velge mellom her da : http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1051&thread_id=16369&sr=1&msr=1
Postet 26.08.09 kl 17:44
Postet 26.08.09 kl 17:49
Endret: 26.08.09 kl 17:49
Postet 26.08.09 kl 18:22
Da jeg holdt på med Malawi laget jeg rekemiks selv til de .
Da tok jeg fks. et halvt kilo reker (med skall) og et halvt kilo med grønne erter. Finmoste dette i en kjøkkenmaskin, smurte det utover et bakepapir på en bakeplate og puttet dette i frysen .Riss gjerne ruter i deigen så den er lettere å knekke.
Knakk det så opp i biter når det var frossent og hadde de i plastposer.
Vet mange bruker litt spirulina i og gjerne litt gelatin for at det ikke skal grise sånn. Men det har jeg aldri gjort og fisken elsket det og det griste ikke noe særlig syns jeg da.
Håper dette er noe du kan bruke.
Da tok jeg fks. et halvt kilo reker (med skall) og et halvt kilo med grønne erter. Finmoste dette i en kjøkkenmaskin, smurte det utover et bakepapir på en bakeplate og puttet dette i frysen .Riss gjerne ruter i deigen så den er lettere å knekke.
Knakk det så opp i biter når det var frossent og hadde de i plastposer.
Vet mange bruker litt spirulina i og gjerne litt gelatin for at det ikke skal grise sånn. Men det har jeg aldri gjort og fisken elsket det og det griste ikke noe særlig syns jeg da.
Håper dette er noe du kan bruke.
Postet 26.08.09 kl 22:46
Postet 27.08.09 kl 16:11