Bytte ut grusen i akvariet med finkornet sand?

Jeg tenker å bytte ut grusen i det ene akvariet mitt med finkornet sand, enten Biltemasand (som jeg har fått tips om på dette forumet) eller rådasand.

Hvordan går jeg frem når jeg skal bytte sand?

Kan jeg ha fiskene i med en gang etterpå, eller bør de være i en egen beholder til alt støvet har lagt seg til bunnen?

Jeg tenker nå å gjøre følgende:

Skru av pumpa.

Tappe vannet over i 3 10 kg dunker (fòrdunker) slik at jeg får beholde mest mulig av akvarievannet

Ha fisken oppi den ene dunken, og sette på pumpa

Spa ut grusen, evt. spyle karet og helle oppi sand og dekorere steiner og røtter slik jeg vil ha det.

Helle oppi de to andre dunkene med vann utenom den jeg har fisk oppi, og la karet stå til støvet har lagt seg

Forsiktig helle over fisken i det "nye" vannet, montere pumpa på plass, evt ha fisken i fiskeposer og venne fisken til det nye vannet på "vanlig" måte.

Høres dette ut som en grei måte, eller ville dere ha gjort noe annerledes?

Vil gjerne høre om deres fremgangsmåter når dere har byttet sand/ grus i akvariet.

Hva er "best" av biltemasand og rådasand, for dere som har brukt begge?
(Jeg har fått med meg at jeg i såfall skal bruke den biltemasanden som er beregnet på akvarier og er rundslipt i kantene)
Plussmedlem
Bruker Biltemasand i alle mine kar nå.
Har hatt et par bytter som det du planlegger nå (senest kl 5 natt til i dag) og har gjort det omtrent på den måten du skisserer.

Tapper ned karet mest mulig og tar ut alt av planter og dekorasjon. Fjerner evnt innvendig pumpe. Dermed er det ganske greit å fange fisken. Når all fisk er flyttet over i en annen beholder tapper jeg karet ned til ca grus-nivå. Grus/sand pleier jeg ta opp med en passe stor håv. Da slipper jeg å få med masse vann, og endel av dritten som fins i sanda og på bunn blir da igjen i karet. Når all sanda jeg vil ta vare på er oppe, fjerner og kaster jeg resten.

Fyller på ny sand, fyller kanskje 10-15 cm vann (forsiktig), planter og dekorerer og gjør alt klart oppi der, fyller opp med vann og lar det stå til jeg ser støvet har lagt seg og vannet klarnet. Tar ikke så veldig lang tid. Så starter jeg pumpe, sjekker temp og har oppi fisken.

Dette har funket hver gang for meg...
Høres ut som en god plan det. Et lite triks er å legge et fat i bunnen av karet når du heller vann i. Da er det enkelt å helle vannet rett på fatet slik at du slipper å grumse opp all den nye sanden.
"vask" sanda best mulig, det som senere kommer som gums detter fort ned igjen. Bor alle her på AF så langt unna ei sandstrand ? Kjøpe sand ??

Mvh Per
er ikke mye strender her vertfall mest berg og stein, og der det er "sand" er det vel heller mer jørme. Ganske ekkelt egentlig så jeg sier bare... hva er en strand... hehe
skal til og bytte fra grus til sand i min 180L, tror det blir penere og bedre for fiskene.

og ja jeg bor vel ca 1min med bil ifra ei strand, men kjøper fortsatt. 56kr for 17kg er verdt det iallefall mtp at man slepper og pelle ut annet graps som følger med spadd sand
Takk for svar

Godt å høre at jeg ikke er helt på jordet med måten jeg foreslo.

Apropo...hvor mye sand trenger man til et 180 liters akvarie?
jeg har kjøpt 2 sekker til mitt, for jeg tror 17kg er litt for lite for man trenger ca 20kg om karet er 100*40cm hvis man skal ha 5cm lag med sand
vil også tro at det er greit og ha litt ekstra, vil tro man suger ut litt sand her og der når man rengjører akvariet!
Jeg har vel ca 20-25kg i min 180 liter, men jeg har plantesubstrat under....

Men et spørsmål til alle erfarne sandbunnbrukere. Finns det noen god metode for å "slamsuge" sanden, uten at sanden tar samme veien som vannet du suger ut? Ellerer det ikke noe mer hokus pokus enn at det er noe en må leve med og heller være litt forsiktig og ha "slamsugeren" nærmest mulig uten at sanden blir med?
Er ikke noe annet triks enn å være forsiktig. Litt sand blir med nå og da, men ikke sånn at det blir tydelig mindre sand i akvariene=)
Aqua-stas
Jeg har vel ca 20-25kg i min 180 liter, men jeg har plantesubstrat under.... Men et spørsmål til alle erfarne sandbunnbrukere. Finns det noen god metode for å "slamsuge" sanden, uten at sanden tar samme veien som vannet du suger ut? Ellerer det ikke noe mer hokus pokus enn at det er noe en må leve med og heller være litt forsiktig og ha "slamsugeren" nærmest mulig uten at sanden blir med?


lurer på det samme jeg også. Kommer alltid sand med, men nå har jeg en del coryer som roter i sanda samt snegler. så tror ikke det blir så mye skitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap