Corydoras aeneus.

Jeg har en liten stim med corydoras aeneus og albine varianten, jeg bare lurer på hvordan disse ser ut når de bærer egg?
den ene jeg har (altså, ikkje albino varianten) er veldig rundt og god i buken. så jeg bare lurte på om denne kanskje har egg?

iså tilfelle hvor foretrekker corydorasene og ligge egg?
En Corydoras-hunn med egg blir ganske god og rund, ja. Spesielt Corydoras aeneus, ettersom den arten kan legge hundrevis av egg. Hunnene vil det derfor bli ganske påfallende runde, siden de bærer på så mange.

Denne artikkelen viser hvordan leken foregår (parringen).
Hunnen kleber eggene rundt om i akvariet, ofte på glasset, men også blant plantene på blader osv.

De fleste fisk synes egg er en stor delikatesse, og spiser dem mer enn gjerne. Inkludert Corydorasene selv. Så i blant kan eggene bli spist nesten like fort som de legges.
Hvis jeg tar denne gravide corydorasen oppi ett yngelkar, vil den ligge eggene der då? ellers vil den føle seg utrygg og ikkje ligge eggene?
Hva skal det være godt for da? En hunn kan jo ikke "lage barn" alene... det trengs jo en hann, vet du Elementær biologi det

En hunn-Corydoras er IKKE gravid. Aldri. Eggene i buken er ubefruktet. Gravid er man bare hvis man har levende foster i magen.

Dette gjelder alle eggleggende fisk, de blir aldri gravide. Hunnene kan bære på eggene hele livet om det er så, uten at de noengang føler behov for å legge dem.
De aller fleste fisk er eggleggende, og når de leker med en hann, befruktes eggene ETTER at de har forlatt kroppen hennes. Hannen følger etter og befrukter dem når hun legger dem, og det er altså i akvariet som selve befruktningen skjer.

Men selv om du flyttet et par (en hann og en hunn) over i plastkaret, så tviler jeg på at fiskene ville føle seg i særlig leks-modus ved å bli puttet i en naken, liten beholder. De vil sannsynligvis bli både stresset og redde.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap