Hjelp! sykdom på gang??

For en stund siden satte jeg opp et 54 liters karr
som jeg hadde tengt til å ha kirsebærreker i.

Jeg har ikke hatt reker før, så jeg vill ikke ta noen sjanser med å bare putte dem oppi og se om de "overlever"! Derfor satte jeg to sommerfuglciklider der for å sjekke om iallefall de overlevde. MEN...

For ca 1 uke siden døde hannen. Det så ut som den hadde blitt rispet opp på begge "kinnene".. Og gjellene så heller ikke fine og glatte ut lenger..

Og nå (28.08) ser det ut som hunnen har blitt syk også... Hun har fått en masse prikker over hele kroppen. Det kan kanskje være prikkesyken, jeg vet ikke.

Kan reker bli smittet av fisker (altså sykdommer)?? Er de ekstra følsomme for sånnt?

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre! For nå er det sikkert ikke lurt å ha oppi rekene!? Eller...
Bør jeg kjøpe noe jeg kan ha oppi vannet?

Jeg blir glad hvis noen hjelper meg nå!!
BIGBrother
For en stund siden satte jeg opp et 54 liters karr som jeg hadde tengt til å ha kirsebærreker i.

hvor lenge siden satt du i gang karet? Har du testet for nitritt ?
Martina
hvor lenge siden satt du i gang karet? Har du testet for nitritt ?

Karet ble satt igang 10. august.
Nei, jeg har ikke testet for nitritt. Jeg har egentlig aldri testet noen av akvariene mine for nitritt...
Da har du mest trolig nitritt i karet ditt nå. Du bør da foreta vannskifter hver dag 30 % i 2-3 uker nå. I og med at du satte fisk i karet så tidelig etter at du startet karet har ikke det rukket å danne seg filterbakterier i filteret som tar seg av avfallet fra fiskene, da dannes det nitritt som er giftig for fiskene. Du er nå midt i noe man kaller en nitritt -topp. Eneste som hjelper nå er vannskifter.
Martina
Da har du mest trolig nitritt i karet ditt nå. Du bør da foreta vannskifter hver dag 30 % i 2-3 uker nå. I og med at du satte fisk i karet så tidelig etter at du startet karet har ikke det rukket å danne seg filterbakterier i filteret som tar seg av avfallet fra fiskene, da dannes det nitritt som er giftig for fiskene. Du er nå midt i noe man kaller en nitritt -topp. Eneste som hjelper nå er vannskifter.

OK. Tusen takk for svar. Skal sette igang med en gang.

Du kan også lese denne artikkelen om sykdom i akvariet så finner du ut hva du skal gjøre med hvitprikken på den ene fisken din .

lykke til
Hæ?

Nå skjønner jeg ingen ting!
Jeg har kun tatt ett vannbytte og fisken har allerede mistet alle prikkene!?
Har hun ikke hatt hvite prikker da, noe annet kanskje?
Hun puster ikke tungt heller. Det virker ikke som hun har noe som helst sykdom... Virker sunn og frisk...

Skal jeg bare fortsette med vannbytte i 2 - 3 uker, eller skal jeg la være og se hva som skjer videre?
Du skal fortsette med vannbytter ja. At symptomene forsvant tyder på forgiftning og at det hvite var pigmenter som anntydet stress.

-Tim
Tim
Du skal fortsette med vannbytter ja. At symptomene forsvant tyder på forgiftning og at det hvite var pigmenter som anntydet stress. -Tim

Takk for raskt svar! Da fortsetter jeg med 30% vannbytte hver dag.
Skaff deg nitrittest. I værts fall er ikk 30% hver dag nok. Selv måtte jeg bytte 50% hver dag i en 170 liter. Noen ganger to ganger daglig.

-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap