Ciklide anbefaling!
God kveld!
Prøver å finne ut av fiskesammensettningen til mitt nye kar på 180l.. Har lest myye og sett på mange ciklider, men greier liksom ikke helt å bestemme meg for hvilken! Derfor spør jeg DERE om hjelp.
Har bestemt meg for å ha en corydoras-art i bunnsjiktet, så har jeg tenkt å ha en stimfisk i midtsjiktet (her er det ikke helt bestemt hvilken enda, men mest sannsynlig en tetra art. Har lyst på kobbertetra, men usikker om denne arten går med noen ciklider pga de er kjent for å nappe finner?), så vil jeg som sagt ha en ciklide-art som hovedfisk!
Er det noen som kan anbefale en ciklide som kan gå godt sammen med de overnevnte artene, og som samtidig er passende for en nybegynner på ciklider?
Setter stor pris på litt hjelp og anbefalinger her nå altså.
God helg til alle sammen
Prøver å finne ut av fiskesammensettningen til mitt nye kar på 180l.. Har lest myye og sett på mange ciklider, men greier liksom ikke helt å bestemme meg for hvilken! Derfor spør jeg DERE om hjelp.
Har bestemt meg for å ha en corydoras-art i bunnsjiktet, så har jeg tenkt å ha en stimfisk i midtsjiktet (her er det ikke helt bestemt hvilken enda, men mest sannsynlig en tetra art. Har lyst på kobbertetra, men usikker om denne arten går med noen ciklider pga de er kjent for å nappe finner?), så vil jeg som sagt ha en ciklide-art som hovedfisk!
Er det noen som kan anbefale en ciklide som kan gå godt sammen med de overnevnte artene, og som samtidig er passende for en nybegynner på ciklider?
Setter stor pris på litt hjelp og anbefalinger her nå altså.
God helg til alle sammen
Postet 28.08.09 kl 20:48
Endret: 28.08.09 kl 20:52
Hei
Har enn 500 L med selskapsfisk.
Molly,platy,corydoras-arter,sort tetra,
sugemaller,gurami,scalare++++
Har flere palettciklider oppi og det går kjempefint.
Har 1 lekspar av palettciklide som fekk yngel denne uka,
dei har ett hjørne av akvariet der dei bor inni kokosnøtta.
Hannen er veldig påpasselig at ingen andre fisker kommer bort i dette hjørne.
Har ikkje sett at han er stygg/biter,bare jager andre fisker vekk når dei blir for nærgående.Men en bør nok ikkje ha flere stooore hanner i lag.(flere hunner enn hanner) Lage plass slik dei har hver sitt hjørne og hver sin hule (til lekspar)
Dei andre palett ciklidene mine er ennå litt små,noen av hver kjønn.
Er ganske nybegynner i akvarieverden, så eg kan bare fortelle det eg selv har erfart i mitt akvarie.
Håper dette kan være litt til hjelp
Molly,platy,corydoras-arter,sort tetra,
sugemaller,gurami,scalare++++
Har flere palettciklider oppi og det går kjempefint.
Har 1 lekspar av palettciklide som fekk yngel denne uka,
dei har ett hjørne av akvariet der dei bor inni kokosnøtta.
Hannen er veldig påpasselig at ingen andre fisker kommer bort i dette hjørne.
Har ikkje sett at han er stygg/biter,bare jager andre fisker vekk når dei blir for nærgående.Men en bør nok ikkje ha flere stooore hanner i lag.(flere hunner enn hanner) Lage plass slik dei har hver sitt hjørne og hver sin hule (til lekspar)
Dei andre palett ciklidene mine er ennå litt små,noen av hver kjønn.
Er ganske nybegynner i akvarieverden, så eg kan bare fortelle det eg selv har erfart i mitt akvarie.
Håper dette kan være litt til hjelp
Postet 30.08.09 kl 15:41
Jeg har også et par palettciklider i karet mitt de yngler stadig vekk. Jeg har også 10 corydoras gående der. Det jeg ser her at palettene jager mye på corydorasene og de har enda ikke - etter 4 mnd i samme kar lært å holde seg unna palettenes område. Jeg skal derfor sette opp eget artskar for coryene. Flere av dem ser jeg ikke i det hele tatt i den perioden palettene har yngel. Jeg tror de blir stressa.
Jeg har lest om bolivianske sommerfuglciklider, de skal være mye mer rolig og ikke så territoriale som palettene. Kanskje de går bedre sammen med coryene?
Jeg har lest om bolivianske sommerfuglciklider, de skal være mye mer rolig og ikke så territoriale som palettene. Kanskje de går bedre sammen med coryene?
Postet 30.08.09 kl 16:05
Postet 31.08.09 kl 19:17
MartinaJeg har også et par palettciklider i karet mitt de yngler stadig vekk. Jeg har også 10 corydoras gående der. Det jeg ser her at palettene jager mye på corydorasene og de har enda ikke - etter 4 mnd i samme kar lært å holde seg unna palettenes område. Jeg skal derfor sette opp eget artskar for coryene. Flere av dem ser jeg ikke i det hele tatt i den perioden palettene har yngel. Jeg tror de blir stressa. Jeg har lest om bolivianske sommerfuglciklider, de skal være mye mer rolig og ikke så territoriale som palettene. Kanskje de går bedre sammen med coryene?
Hei!
Takk for erfaringene dine har selv lest om boliviansk sommerfugelciklide, tror jeg går for denne nettopp pga dette. Vil gjerne holde cory, så trenger en fredlig ciklide
Postet 31.08.09 kl 20:22
JorKaHar enn 500 L med selskapsfisk. Molly,platy,corydoras-arter,sort tetra, sugemaller,gurami,scalare++++ Har flere palettciklider oppi og det går kjempefint. Har 1 lekspar av palettciklide som fekk yngel denne uka, dei har ett hjørne av akvariet der dei bor inni kokosnøtta. Hannen er veldig påpasselig at ingen andre fisker kommer bort i dette hjørne. Har ikkje sett at han er stygg/biter,bare jager andre fisker vekk når dei blir for nærgående.Men en bør nok ikkje ha flere stooore hanner i lag.(flere hunner enn hanner) Lage plass slik dei har hver sitt hjørne og hver sin hule (til lekspar) Dei andre palett ciklidene mine er ennå litt små,noen av hver kjønn. Er ganske nybegynner i akvarieverden, så eg kan bare fortelle det eg selv har erfart i mitt akvarie. :-) Håper dette kan være litt til hjelp :-)
Takk for tips
Postet 31.08.09 kl 20:24
Postet 31.08.09 kl 20:25