Eheim pro 2075 utvendig filter

Hei!

Jeg har nettopp satt igang et nytt kar på 375L og med Eheim Pro 2075 utvendig filter. Har aldri hatt utvendig før, så det blir spennende, fornøyd så langt bortsett fra det røret med de små hullene som vannet komme ut igjen i akvariet fra filteret. Blir som en slags spreder.

Det jeg ikke liker med det er at det blir masse sånne små luftbobbler, prikker eller hva jeg skal kalle det i vannet. Det ser ut som vannet er grumsette med masse små partikler og det synes jeg ikke er så fint. Håper noen forstår hva jeg mener..

Så det jeg lurer på er om det går ann å skifte ut denne "sprederen" og erstatte den med et rør uten endepropp så vannet kommer ut enden istedet?
Og hvor kan jeg få kjøpt et sånt rør, noen som kan finne et til meg?
Hadde blitt veldig glad hvis noen kunnet hjulpet meg og funnet en løsning.

Takker for alle svar, tips og råd












Det er ikke sprederen som gjør at det kommer bobler. Det er fordi det tar litt tid før lufta er helt ute av filtermaterialet.

Når 2075 er ny så er ikke kurvene med biomech og substrat helt fulle desverre. Jeg kjøpte ekstra substrat og byttet ut den ene kurven med mechpro, da jeg ikke synes det er nødvendig med 2 kurver. så jeg kjører altså 1 kurv mechpro. 1 kurv biomech, og 2 kurver substrat pro. Dette fungerer utmerket.

Sikkert helt unødvendig å spørre, men du åpnet filteret før du satte det i gang? Altså pakket ut filtermedia.


-Tim
Tusen takk for svar.

Så det er derfor altså, vil det ta lang tid da tro?

Åpnet filteret og pakket ut filtermediene som lå i poser ja.

Kan den "sprederen" være helt under vann? synes den lager litt for mye bevegelse og lyd når den er mer halveis over som på tegningen.
Kan man bruke et enderør istedet da?

Siden jeg er ny når det gjelder utvendig filter må jeg bare spørre om ting jeg lurer på.

Jeg har min "spreder" under vann, med hullene rettet på skrå opp mot vannoverflaten, da lager det bevegelser i vannet , men ingen bobler.
Du kan bruke akkurat det utblåset du ønsker. Jeg har plassert sprederen så langt under vann som mulig og peker det på skrå oppover. Da lager det passe bevegelse i overflaten til akvariet mitt.

Husker ikke hvor lang tid det tok før boblene sluttet. Bruk priming knappen av og til så får du ut det som har samlet seg i lokket på pumpa. Vil tro det går seg til over natten.


-Tim
Supert da skal jeg flytte den lenger under vann, da blir det nok bra.
Så får jeg håpe de boblene blir borte etterhvert.

Tusen takk for svar begge 2
Du har jo også muligheten til å regulere gjennomstrømningen. Kan settes så lavt du vil.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap