Kileflekkrasbora

Hei.
Er det noen som er kjent med denne arten?
Kjøpte en stim på 10 stk VF Kileflekkrasbora, fulgte med 11 i posen.
Men fant en død i filteret i dag.

Hvordan går kurtiseringen for seg?
Spiser de yngelet? Tar man ut egg eller yngel?
Hvor store er eggene og har lest disse skal bli lagt på undersiden av blader!?
Har 3 stk som er ganske runde og feite. Så tror dette er hunner som er fulle med egg.

En flott fisk med kjempe fine farger.
Ingen som har denne arten og har noen gode tips?

[External Image]
stimer sammen

[External Image]
stimer litt til

[External Image]
Har denne arten selv og det legger egg nå å da, men de spiser dem like fort.
Det legger de som oftest på undersiden av bladene.
Ser det begjunder å svømme oppned under bladene å vibrerer noen prøve runder før de legger de,så går det kansje 3-4 min før de spiser opp alle samen
Rian
Har denne arten selv og det legger egg nå å da, men de spiser dem like fort. Det legger de som oftest på undersiden av bladene. Ser det begjunder å svømme oppned under bladene å vibrerer noen prøve runder før de legger de,så går det kansje 3-4 min før de spiser opp alle samen:(


Takker for svar.
Så når dette skjer må man være kjapp med å mate de. Slik at man rekker å flytte eggene ut.
Kommer de i klaser eller et og et?
Hvor store skal de bli før egglegging?
Krysning? venusfisk og kileflekkrasbora i samme akvarium?
Hei. Lurer på å ha en stim med Kileflekkrasbora sammen med en stim med venusfisk i et akvarium. Går disse sammen? De er av samme slekt og familie. Ikke noe krysning?


Tanichthys albonubes, Venusfisk, Kardinalfisk


Trigonostigma heteromorpha, Kileflekkrasbora
Limer inn fra mona o sin post
Hei Mona.
Må bare spørre. Du har Venusfisker.
Jeg har Kileflekkrasbora som er i samme gruppe, og på søndag så får jeg en stim med venusfisker. Kan disse gå sammen eller er det fare for krysning? De er såpass forskjellige så tror det skal gå bra, men spør hvis du har skjult kunnskap. hehe

mona o:

Ingen fare for kryssninger der De er så fjernt fra hverandre i slekt.


Litt wikipedia info om kileflekkrasbora
Kileflekkrasbora
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Vitenskapelig(e)
navn: Trigonostigma heteromorpha
Duncker, 1904,
Trigonostigma,
[Rasbora heteromorpha]
Norsk(e) navn: kileflekkrasbora
Hører til: karpefamilien,
karpefisker,
Ostariophysi
Habitat: limnisk
Utbredelse: Malaysia, Singapore, Sumatra, Thailand

Kileflekkrasbora er en art i karpefamilien. Det er en liten fisk som lever i ferskvann. Epitetet heteromorpha er fra gresk og kan bli oversatt til «annerledes formet». Dette kommer av at kroppsformen til kileflekkrasboraen skiller seg fra de andre medlemmene i slekten Rasbora. Som en konsekvens av dette, samt andre faktorer som en annen yngleteknikk, ble fisken flyttet til en egen slekt, Trigonostigma.

Dette er en populær akvariefisk, og kanskje den best kjente av alle rasboraene. Den har vært i akvariehandelen siden 1934.
Fikk for noen uker siden to nye, men disse er mye rødere i fargen. Og skikkelig aggressive i matfatet i forhold til de andre som også er mye større.
Er det en oppdrettsvariant? De andre jeg har er VF.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap