Stille uttaket

Hei, har nylig satt opp mitt nye Juwel Trigon 190 liter, men blir ikke helt klok på å stille haken på uttaket på pumpa. På bildet i monteringsanvisningen står den vendt nedover mot midten av karet. Her på forumet er det flere som har anbefalt å stille den mer opp mot overflaten, for å sikre mer oksygen i vannet. Uansett er det jo rene stormen nedi der, og plantedeler fyker rundt..
Noen tips?
_reah_
Hei, har nylig satt opp mitt nye Juwel Trigon 190 liter, men blir ikke helt klok på å stille haken på uttaket på pumpa. På bildet i monteringsanvisningen står den vendt nedover mot midten av karet. Her på forumet er det flere som har anbefalt å stille den mer opp mot overflaten, for å sikre mer oksygen i vannet. Uansett er det jo rene stormen nedi der, og plantedeler fyker rundt.. Noen tips?



Jeg tror det roer seg ned etter hvert som filteret fylles med avfall. Da blir det ikke så voldsom gjennomstrømning. Har opplevd det samme selv. Gi det noen dager
Hei og gratulerer med nytt kar.

På mine Juwelfitlre har jeg erfart at det er best å ha utløpsrøret skrått ca.45 grader opp mot overflata. Det sørger for, som du nevner den nødvendige bevegelsen i overflaten som gir nok oksygen til fiskene. Det vil samtidig gi en bedre sirkulasjon i karet og roligere forhold i midten av karet hvis det er ønskelig. Den verste stormen vil jo gi seg når filteret er innkjørt og filtermaterialene blir fylt opp med bakterier og annet.

JON
Takk for svar
Ok, da stoler jeg på det.
Så bare for meg at eventuelt fremtidig yngel ville sitte klistret i glasset fremfor å gjemme seg i overflateplantene
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap