Hurra!!! egg men hva skjer.??

Jeg har nå en diskus som driver å legger egg. Seriøst trodde jeg denne var en gutt da det har virket som den har knuffet litt med en annen jeg trodde var en hann. Nå klenger den eggleggende mye på en annen, (dette har den gjort en god stund) som jeg trodde var en jente.. men hvorfor klenge på en dame når det er mange gutter oppi der?

Men spørsmålet mitt er nå, Hvorfor spiser både den jeg trodde var jente og den andre jeg todde var gutt eggene til den jenten jeg trodde var gutt.. og Guttejenten bare fortsetter å legge egg å driter 100-0 i at de to andre driver å spiser eggene hennes.. hva skjer..

Trekantdrama dette her..

Hjelp rett og slett...
Noen ganger så hender de i diskus verdnen at du damer danner parr selv om det er hanner der.
Hvorfor dette skjer er det vel egentlig ingen som vet om.
Men har man 2 fisker man med 100% sikkert het vet kjønnene på, ja da flytter man de over til et BB-karr og ser om disse tilslutt danner et parr.
Man greier aldri og få opp yngler i et karr hvor det går flere diskuser eller andre fisker i.
Parret må flyttes til en BB-tank og la de gå der lenge, mange diskuser bruker lang tid på og forstå at de ikke er mat til seg selv de produserer.
Når jeg fikk mitt første kull med diskuser, så hadde det pøarret spist opp egene et sted mellom 10-15 ganger og jeg hadde begynt og gi opp mer eller mindre.
Men brått så skjønte de at disse ikke skulle spises og da gikk det veldig bra, endte opp med et lite kull, 28 stk yngler, og bare en som døde, så endte opp med 27 stk diskuser, har beholdt 3 av disse selv og de er de klart største og fineste fiskene jeg har i min diskus besetning.

Så få flyttet hunnen og en han du er sikker på over i et eget karr, da har du ihvertfall mulighet til å lykkes.

Lykke til.
Ja planen var ettervert å flytte de til et BB-tank. Men tenkte de skulle få øve seg litt først, men nå er jo problemet det at jeg er ikke sikker på om den som hun har dannet par meg eller den blå som er med i trekant dramaet er hanner. Men tror nok den ene er det.. Men vet med sikkerhet jeg har en hann men den er allerede i ett "par", Men det parret har aldri lagt egg her hos meg så begynner å lure litt på om de har gått fra hverandre, men er usikker der. Men er vel litt dumt å skille det parret. kanskje jeg bare skulle fått tak i en hann som med sikkerhet er en hann og hevet oppi til henne i en BB-tank?

Hva er den beste måten å foskjeld på disse.. huff. det var nok ett vanskelig spørsmål.

Dette er så utrolig kult, men litt forvirrene og..hehe.
Har jo belaget meg på at de kommer til å legge egg en 10-15 kaskje 20 ganger uten å skjønne hva de egentlig dsriver med, men uansett hadde jeg todd de skulle prøve å beskytte eggene litt mer en dette.

yusen takk for svar og tips
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap