Kan jeg ha fisk i 100 liter hagedam?

Kan jeg det? og evt. hvor mange?
Hvor dyp er dammen?

Det bør ikke være fisk i dammer som er grunnere enn ca 40 cm minimum.

Ellers blir de "kokt" i sola, og utsatt for sterk nedkjøling om natten.
Plussmedlem
100 liter er jo svært lite.
Husk at det kun er koi og gullfisk som er tillatt i hagedammer, og disse fortjener noe mere enn 100 liter...
Jeg ville kun hatt noen få unge gullfisk i en så liten dam (2-4stk). Hvis du sørger for at den ikke får full sol helle dagen, og lager litt skygge. Samt at du sørger for lufting med luftpumpe kan det gå uten å kalles dyreplageri.
Det er hvertfall MYE bedre enn å ha gullfisk i en bolle innendørs, men som de andre er inne på er dette i minste laget.
Hvis du allierer deg med en som har større dam som kan "arve" dine gullfisk etter et år eller 2 så kan du kjøpe nye små.
Men hvorfor ikke grave litt mer når du først er i gang?
Har tenkt å utvide dammen etterhvert som gullfiskene blir større :]
Tenkte på gullfisk, 100 liter blir jo altfor lite for koi, skal se hvor dyp dammen er.
Er det noe spesielt som gjør at du ikke skal over 100liter? dette er jo veeeldig lite. Tenkt deg, en dam på 1x1x1m, som ikke er så stor ute hvis du ser det får deg. den er jo på 1000liter. 100liter er jo en vanndam. hehe

Jeg har selv gått på den smellen å bygge forliten første dam, planen min var 1000liter, den ble etter mye ekstrajobb ca 1600, nå skal den bli opp mot 3000 te vår'n igjen.

Husk reglene når du bygger dam, er det under 20cm dypt som går under hagedam reglene?, mener det er er det.
Hagedamregler??
Plan og bygningsloven.
hehe ja kom ikke på hva det het, men han skjønte det sikkert

hagedam regler, heahe. jaja
Tilfeldig bekjentskap
© Kai Henrik Gunderstad
Reklame for plussmedlemskap