Trenger hjelp

Inaktiv bruker
jeg skal kjøpe et 60 liters akvarium imorgen. men jeg har et par spørsmål jeg har en 22 liter bsom jeg har brukt i 2 måneder, kan jeg bruke den til å innkjøre det nye karet fort? og hvor kan jeg få tak i sand til akvariet? jeg bor i skedsmo, utenfor oslo vet dere om noen butikker som selger brukbar sand? og har dere tips til fisk jeg kan kjøpe?
Du kan bruke filtergugge ifra det 22 literen du har og ha det i litt akvarievann i en bøtte eller noe, og la den nye pumpen stå å gå der enstund slik at pumpen får i seg all denne filterguggen. Så kan du begynne å sette i fisk med en gang, men husk at du ikkje må sitte i mange om gangen, men litt og litt. og vær forsiktig med matingen i begynnelsen.

du kan søke i fiskebasen, der ser du hvilke fisker du kan ha.
Du kan ha en liten gruppe corydoras f.eks.
ellers en gruppe stimfisk, som tetra eller noe lignende.
Inaktiv bruker
vet dere om hvor jeg kan få godt akvariesand fra? som ikke er giftig osv? unntat biltema for jeg bor et godt stykke unna der:/
Biltema selger fin akvariesand. Den heter "sand" enkelt og greit, og er lys.
Du kan gjerne bruke filtergugge fra 22 literen, men det blir jo ikke så mye gugge ut av det siden karet er så lite, men det hjelper jo veldig på!

Tror det går bra å begynne å sette inn fisk allerede da, men da hadde jeg kun satt inn en, og ikke en hel stim.

Har du vanntester? Hvis ikke kjøp iallefall dråpetest for nitritt, så følger du med på den. Blir det nitritt etter at du har satt inn fisk, bytter du vann to ganger om dagen til nitritten er på 0. Ikke kjøp teststrips, de er for unøyaktige til akvariebruk.

Edit: Ser at du ikke ville ha fra biltema, da har jeg ingen tips utenom dyrebutikken.
Inaktiv bruker
hvor mye pleier det å koste på dyrebutikken for sand?
++ kan jeg starte med 5 neontetra?(:
Litt under hundrelappen for 10 kg kanskje? Kommer an på hvilket merke og modell du velger.
Neontetra skal helst være flere enn 5, så jeg hadde ventet til jeg kunne satt inn 10 stykker.
Hvilken fisk hadde du tenkt som hovedfisk? Kanskje du kan sette inn noen få av den?
Inaktiv bruker
egentlig tenker jeg et kar med neontetra og metallpansermaller men problemet er at jeg nå allerede har 5 neontetra, ja jeg vet at det er dårlig for 22 literen min, men derfor jeg skal kjøpe nytt. har du no tips?
Blir 22 literen uten fisk hvis du flytter over neontetraene? I såfall kan du jo la filteret fra 22-literen gå paralelt med det andre i 60-literen til det filteret er innkjørt etter 4-5 uker?
Inaktiv bruker
jeg har kun 5 neontetra så ja også har jeg kjøpt sånn bakteriekultur på flaske? er det noe tull med sånt?
bortkasta penger, virker som regel ikke.
Det er bortkastet ja. Det jeg vil anbefale deg å kjøpe nå er som sagt nitritt-test slik at du oppdager det i tide om det skjer en forgiftning.
Tilfeldig bekjentskap
© Norman Behr
Reklame for plussmedlemskap