Vann - filter - varmekolbe...

Jeg har fått spørsmål om å gi en slamkryper et nytt hjem i morgen, og i den forbindelse har jeg nettopp fylt grus og vann i et akvarium som lenge har stått tomt.
Spørsmålet nå er hvordan jeg skal sette det opp med filter og slikt.

Jeg har fylt i kaldt vann fra springen og lagt nedi en varmekolbe.
Filteret jeg skal bruke har gått for full musikk i et annet akvarie i mange måneder (sammen med hovedfilteret) og bør være fullt i stand til å takle det som en slamkryper eller to kan framskaffe av nitritt.
Bør jeg sette filteret over så fort som mulig, eller er det en fordel å vente til vannet har truffet riktig temperatur?
Bør jeg eventuelt vente til det faktisk danner seg nitritt i det nye akvariet, slik at bakteriene i filteret har noe å tygge på?


LJ
Vent til vannet har rett temperatur, da blir overgangen lettere for filterbakteriene.

Ikke vent til det er nitritt i vannet, da har vannet vært igjennom 1-2 uker med høyt ammoniakk-nivå, og det er uhyre giftig for slamkryperen. Filterbakteriene klarer seg med rester av fiskefor og avføring.

Men er det andre karet brakkvannskar det også? Er ikke sikker på om filterbakterier fra ferskvann vil tåle å bli flyttet over til brakkvann, men det får noen andre svare på.
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap