Slamkryper i nytt kar

Jeg har et filter som allerede er innkjørt i ferskvann og som står i det nye karet til slamkryperne jeg er pukka nødt til å hente i dag (butikken pusser opp og kaster ut akvariene sine).

Basert på ting jeg har lest før ser det ut til at slamkrypere klarer seg fint i ferskvann, men mange mener at de helst bør være i brakkvann.

Hvordan bør jeg helst gå fram for å la slamkryperne hoppe fra ferskvann til brakkvann? Gradvis salting av vannet? Hoppe rett fra ferskt til brakt?

I alle tilfelle må jeg kjøre inn et nytt filter i brakkvann og vente til det er klart, så slamkryperne vil få 4-6 uker i ferskvann for at nitritt- og amoniakknivået skal holde seg nede.

LJ
sjekk denne tråden om overgangen fra ferskvann til brakkvann: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1014&thread_id=13713

fisken tåler større endringer i vannets saltinnhold enn filterbakteriene. så hvis du får fisken i dag ville jeg brukt det innkjørte filteret du har og tilsatt litt salt slik at SG blir på 1.002.

ellers er det verdt å ta en kikk på siden til Neale Monks: http://homepage.mac.com/nmonks/Projects/FAQ/5c.html:

Water chemistry

Mudskippers are famous for their ability to leave the water and climb out and feed on mudflats and mangrove roots, but they do need to go into the water periodically. One common mistake is to keep them in freshwater: they cannot live for long under such conditions!

The precise salinity is not important and most species will do well in brackish water with a specific gravity between 1.005 to 1.015. While variations in salinity do them no harm and would in fact be encountered in the wild, big changes in salinity can stress (or even kill) biological filter bacteria, so are best avoided.
Det hele løste seg enkelt ved at jeg også kjøpte med filteret som hadde gått i tanken deres. Vannet i mitt nye akvarie er saltet og brakket og greier, og steiner er satt inn.
Det gjenstår å se om det hele blir vellykket. Jeg har aldri kjøpt en ny fisk så kjapt før, og jeg må innrømme at det jammen var mye å sette seg inn i, både når det gjelder fôr og vannverdier.

Jeg krysser fingrene og kjører på.

LJ
Tilfeldig bekjentskap
© Marianne Hovde
Reklame for plussmedlemskap