En amatørs vei til litersyken (side 2)

Auksjonen var herlig, det gikk mye Corydoras til en billig penge og det gjorde nesten vondt og ikke få bydd på dem! Spesielt de tre Corydoras Adolfoi, de hadde jeg utrolig lyst på! Har allerede bestemt at vi skal på flere auksjoner i fremtiden!

Kjøpte vel 7-8 planteposer, så det var nok til og både innrede 126l og til 54l som snart skal settes opp. Gjerne kom med tips om hvordan jeg kan få de plantene som må vente litt til og holde seg, foreløpig er de stappet i en bøtte med vann.

Ellers klarte jeg bare ikke dy meg, det ble med fiskeposer hjem også. Fikk meg to utrolig flotte utstillingsguppy og 4 Corydoras Panda ungfisk, i tillegg var det en liten yngel av noe slag i posen til Corydorasene (mest sannsynlig en guppy tror jeg). Hadde som sagt lyst på andre Corydoraser men kunne jo ikke det, ille nok med seks fisk i karret som ikke er totalt innkjørt allerede.

Ble jo til at 126l ble ferdig innredet i går (men vannstanden er ikke økt helt opp enda). Ble helt utrolig fornøyd! Det ble faktisk nesten sånn jeg hadde sett det for meg. Et lite stk fiskeparadis. Ellers ble jeg veldig glad for at C. Panda trives og ikke er altfor sky, de surrer rundt i hele akvariumet selv når lyset står på.

Den lille yngelen bor foreløpig i en liten "bolle". Så får vi se hva det er når den vokser opp og hva som skjer med den.

Sitter og stirrer masse på akvariumet og litt bilder har det også blitt. (Selv om guppyene svirrer så mye rundt at det er nesten umulig, og Pandaene løper så fort de ser det grønne lyset på kamera).

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Slike pandaer har jeg og. De er bare hærlige.
Og det slottet var stilig, hele karet var faktisk utrolig stilig.
Tusen takk, er meget fornøyd!

I går kveld fikk fiskene litt røde mygglarver, var litt bekymret for når pandaene hadde fått seg noe mat sist så følte de trengte og få fylt opp magesekken litt igjen. Dette her ble i hvert fall spist opp og alle fire spiste, så da slapper jeg litt av. Hehe er litt hønemor for de søte små.

Målte nitritt osv også i går og jada det blir nok vannbytter to ganger pr dag fremover en stund tenker jeg.

Synes pandaene er skjønne, og de stimer gjerne over hele akvariumet. Noe jeg håper er et godt tegn og ikke et dårlig tegn.

OG ALARM, ALARM! Jeg har begynt og gå rundt i leiligheten for og finne det perfekte stedet og putte opp et akvarium til hahaha. Jeg nevnte i hvert fall for Stian i går at jeg ville bruke 54l til voksne fisk og ha et annet akvarium til yngel, han var ikke direkte negativ, spurte bare hvor jeg skulle ha plass hehe. Også så billig man kan finne brukte akvarium også da! Nå har jeg faktisk noe plass vedsiden av pulten min da. Hmmmm...
Yes da er det faktisk avgjort, vi skal kjøpe et akvarium til! =D Skal kjøpe et som passer til plassen vedsiden av pulten min, så krysser fingrene for at det betyr at vi får oss noe som er rundt 80-90l. Ble litt overasket for gjett om ikke kjæresten faktisk satt og kikket litt på møbel til og ha under, tror virkelig han synes fiskene er koselige. Setter seg gjerne ned en liten stund forann akvariet for og se litt på dem før leggetid. Tenker vi skal se på akvarium på lørdagen, gleder meg!

Ellers har jeg lyst på noen mindre plastakvarier kanskje også, til yngel hehe. For de tar jo ikke noe plass vel? (A)

Pandaene er noen virkelig hjerteknusere. Så søte der de fyker over trerota eller går i rekke og rad ut og inn av slottet, opp trappene, legger seg litt i tårnene osv. Jeg er definitivt blitt Cory frelst og har allerede skrevet opp 7-8 forskjellige som jeg kommer til og holde utkikk etter på de neste auksjonene jeg skal på, alle kommer nok ikke til og bli innkjøpt hehe. Har vel egentlig litt bestemt meg for at det blir ca 3-4 forskjellige Coryer her hos oss, noen av de jeg har skrevet opp ligner og da trenger jeg ikke alle de som nesten ser ut som hverandre.

Angående guppyene så tror jeg at jeg kommer til og spre dem over nesten alle tre akvariumene. Enten adskilt hunn og hanner men tror nok heller det blir og finne to-tre farger jeg vil ha også får de med riktige farger gå sammen rett og slett. Har jo da en farge allerede nemlig de to guppyene fra auksjonen på søndag, hunnen ser gravid ut så da blir det vel yngel på dem etterhvert. Spennende!
Ene pandaen har fått en liten hvit utvekst på snuten sin. Jeg legger skylden på at det er nitritt i vannet, det er som regel det når karret ikke er ordentlig innkjørt. Får bare fortsette og bytte vann har jeg fått beskjed om.

Ellers har jeg satt filteret til 54l i 126l, aner ikke hvorfor jeg ikke kom på den tanken før, er jo like greit at det andre filteret får begynt og kjøre seg inn i det akvariumet som er oppe! Vel nå har jeg i hvert fall gjort det. Vil helst at neste gang det blir kjøpt inn fisk så er alle akvariumene ordentlig innkjørt så jeg slipper og føle meg bekymret for de små søte.

Foring kommer jeg til og holde til et minimum, har gjort det allerede men lurer på om jeg skal fore enda mindre.

Det var dagens tanker før jeg virkelig må komme meg i stallen.
Har funnet ut at ved og kun fore med mikro orm så har jeg nesten ikke noe nitritt for tiden selv uten og bytte noe særlig vann, så det var veldig kjekt i helgen når jeg ikke hadde så mye tid til vannbytter. Virker som om både guppy og coryene spiser og får i seg ormene så føler ikke at fiskene har måttet sulte helt heller. Tenkte de skulle kanskje få røde mygglarver i kveld da, har tid til og store vannbytter i hverdagene. Tror uansett at flakfor osv er det som forurenser mest.

Digger handymannen min altså, for jeg sa jo at det ikke er så lett og finne akvarium som er 70cm lange. Og da kom han opp med en ide for hvordan han skal fikse det så vi kan kjøpe et akvarium som er 80cm langt! Det betyr jo at vi kan feks kjøpe et akvarium i samme størrelse som det største vi allerede har!

Så da har man begynt og kikke etter brukte akvarium, og skrive liste over hva fisk og planter man skal se etter på auksjon i oktober. =D
Siden vi jo skal skaffe oss mer akvarium og fisk så driver man jo og kikker litt på både det ene og det andre.

Tenkte jeg skulle skrive opp et par av de fiskene jeg har lyst på/synes er aktuelle og som passer til de vannverdiene vi har uten "tukling".
Kampfisk har vi allerede bestemt at vi skal kjøpe oss en dag vi finner den riktige.
Rød fantomtetra er en fisk jeg synes er sånn passe tøff.
Boliviansk sommerfuglciklide virker som en kjekk fisk.
Også har vi Smykketetra og
Korallrød smykketetra som ser fine ut.
Neontetra ikke helt min yndelingsfisk men de er jo litt fascinerende.
Venusfisk denne liker jeg veldig godt! Er ganske sikker på at en stim av disse kommer til og bli innkjøpt!

(Her har jeg ikke listet opp de corydorasene jeg har lyst på hehe).

Ellers er jeg fortsatt i tenkeboksen angående om det/de to siste akvariumene eller noe slikt. Enten skal jeg ha et til 100l+ eller to stk oppå hverandre kanskje. Stian har sagt at han bygger hva det skal være hehe. Har tid til og tenke mer på det uansett.
mange flotte fisker der. Venusfiskene er tøffe og fine. Tips: kileflekkrasbora er en utrolig stillig fisk som stimer kjempe godt sammen.

Har paleatus og adolfoi i corydoras slekten. Kjempe flotte begge to. Paleatusene legger egg i et kjør i 63 literen min. 70 egg jeg har tatt ut så langt siden kl 15 i dag. Og de holder på enda. Helt fasinert jeg.

Espen
Jeg er småarts fan, jo mindre fiskene er som utvokst jo bedre
men et tips er å lese litt i de forskjellige trådene til andre småfisk holdere og se om du også kanskje kan bli frelst
Mindre fisk, betyr også at man kan ha flere av dem i samme karr som du kanskje hadde hatt begrensinger på andre større fisk :P
Pygmegurami er også noe jeg tenker på.

Småfisk er kjempe herlig det. Bare kom med forslag hehe, har ikke sett på sååå mange fisker så er nok sikkert en god del jeg ikke har vært borti før. =)
Her snakker vi søt og liten fisk! Minifisken

Eller denne Minityrrasboraen

Hahaha nei nå får jeg vel snart slutte og se på fisk og heller finne ut hvordan jeg skal få inn flere akvarium her! Og det helst på en billig måte og...
Hehe, det var små og søte fisk det.

Vi fikk inn noen utrolig lekre sommerfuglciklider på jobb tidligere i uka. De var blå, ikke vanlig blå, men skikkelig lysende blå altså. Knallekre. Kanskje det hadde vært noe? Skal se om jeg får tatt bilde av de i morgen kanskje.
Modesty
[URLBLOCK1] er også noe jeg tenker på. Småfisk er kjempe herlig det. Bare kom med forslag hehe, har ikke sett på sååå mange fisker så er nok sikkert en god del jeg ikke har vært borti før. =)


Hva med ildtetra? Nyyydelig farge som formelig gløder!
Jeg har en stim på 20.

[External Image]


[External Image]
Mona: Jeg er helt forelska i ildtetra etter og ha gått gjennom hele tråden din hehe, men er ikke de litt skjøre og vanskelige og starte med kanskje? Altså jeg er jo ikke noen sånn erfaren akvarist ennå. Hva syntes du foresten om de venusfiskene du hadde?
Venusfiskene er tøffe. De går kjempe flott sammen med mine kileflekkrasboraer.

Så mange flotte fisker at det så å si er umulig å velge. Er vel derfor litersyken kommer til de fleste.. hehe

Jeg må vel også utvide etter at det kom ca 250 egg i går til paleatusene.
Da har man godnyhet her! I dag så jeg alle fire pandaene på likt og fikk bekreftet at den sopp utveksten på snuten til den ene er forsvunnet, absolutt utrolig herlig og en bekymring mindre. Vannet har jo vært superflott en uke nå og jeg har nesten ikke byttet vann. Nitritt toppen begynner nok og bygge seg opp fra og med mandag-onsdag en gang tenker jeg, men vi klarer nok den kneika også!

Ellers har jeg plantet litt om i dag, fy fader Hornbladplanten har VOKST! Tok av noen avstikkere og plantet ned men lot noen være lange også for og gå i overflaten, synes ikke det ble noe fint i ettertid da, for nå dekker de bakveggen veldig dårlig (siden det som er så langt henger utover i karret osv), men men får ta det ved neste luking. Ellers tok jeg ut en plante som var bak mosen som jeg har tenkt en stund og heller ha i 54l eller noe. Ellers så vet jeg ikke om jeg er så glad i den kjempe valisneraen, synes den driver og sakte men sikkert stiger opp av sanden. :/ Lurer på om den ikke skal bli byttet ut med en sånn vanlig sverdplante i stedenfor, det kunne jo blitt pent og kanskje litt mer fornuftig i mitt kar hehe. Men jeg får se litt, akkurat det har absolutt ingen hast i det hele tatt. Får se om jeg ikke fyller littegranne mer sand oppi der også når jeg skal fikse det til de andre akvariumene i fremtiden.
Hva gjør man når man er alene og kjeder seg? Jo mater fiskene med frosne mygglarver hehe. Var en stund siden sist nå så da var det likegreit, de må jo få litt variert for.

Ellers har jeg tenkt enda mer på plan for fremtidige akvarium og fisk og dette er hva jeg har tenkt akkurat nå, har jo lang tid til og tenke så det kan godt være jeg skifter mening et par ganger til hehe.
126l Slottet: Corydoras, Guppy, kanskje en liten stim med rød fantomtetra feks
126l Sør Amerikansbiotop: Corydoras, Ildtetra, Sommerfugl ciklide/Boliviansk sommerfugl ciklide
54l arts/lekskar: Foreløpig reservert til corydoras
54l eller mindre på pulten, arts/lekskar/ynglekar

Reol ved sofaen
75l til kampfiskhunner
5x28l til kampfiskhanner eller noen av de andre fiskene jeg har lyst på

Synes ikke det er så dum ide egentlig, synes kampfisk er utrolig tøffe og det og kunne ha plass til et par ved sofaen hadde jo vært superflott. Samtidig som at nok ikke alle fem 28 blir fylt opp med kampfisk hanner, så da har jeg plass til yngel eller en liten gruppe guppy/klovnkilli eller noe slikt. Mye muligheter føler jeg.
Hmmm, jeg er på dag 23 av innkjøringen av akvariumet og NULL nitritt. Føler det er litt rart for etter det jeg har skjønt så skulle det jo begynt og jobbet seg opp en nitritt topp akkurat nå. Vel vel får bare passe på og teste vannet gjevnlig og se hva som skjer fremover.

Ellers var kjæresten en svipptur innom da han sov hjemme i natt, og da fikk jeg grønt lys for "kampfisk" reolen min ved sofaen. Jeg tror kanskje vi går for det, har mer lyst på et par små kar enn et svært et feks. (Greia er nemlig at ting der ikke kan bli for høyt for da skygger det for prosjektoren og ikke for langt for da får man ikke opp skap hehe).

Så da blir det nok fort ni-ti akvarium her i leiligheten! Men da tror jeg nok at det holder så lenge vi blir boende her. Er jo litt tungvint med at jeg må gå med bøtter osv når det skal foretas vannbytter. Vurderer og droppe det siste akvariumet på pulten, tror det holder med den reolen en stund hehe.
Dag 25 av innkjøringen og fortsatt null nitritt.

Er litt sur på kjæresten, det ble uhordelig sent pga dataparty han er med og arrangerer så dermed kom jeg meg opp veldig sent også. Det første jeg sjekker når jeg våkner (og flere ganger daglig) er annonser på akvarium til salgs, og gjett hva akkurat den størrelsen jeg vil ha med bord til en fin pris også så nærme oss! Men var vist flere som syntes at det var fint, noen hadde allerede ringt og skulle se på det 4-5 tiden, regner med at det blir solgt. *Sukk* Utrolig typisk min flaks at den ene dagen jeg ikke har fått sittet fra tidlig til sent og nisjekket annonser så dukker det opp noe.
Lykke til videre.
Til oss kom nitritten litt etter den oppgitte perioden, men vi hadde fisk i fra nesten starten av. Gammel historie om for tidlig fisk. Heldigvis lever alle.

Ang annonser så er det typisk. Tenkte å kjøpe meg en fisk og noen timer før jeg skulle dra sjekket jeg annonsene. Noen som ga bort akkurat den typen, men en person som hadde fått de 15 min før jeg var inne. Irriterende, men flere fisk i havet hehe

Espen
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap