En amatørs vei til litersyken (side 3)

Dag 27 og null nitritt. Mulig at nitritt toppen kommer litt senere her også av en eller annen grunn, hadde jo dog endel nitritt for en stund tilbake men det kan vel ikke ha vært toppen.

Ellers er det bestemt at Stian og jeg skal ta oss en tur til auksjonen i Oslo 10. oktober. Det skal bli kjempebra. Har avtalt med en der borte om kjøp av et 30l komplett akvarium så nå gleder jeg meg i hvert fall, for da er i hvert fall en ting sikkert, jeg drar ikke tomhendt hjem! =D

Mulig jeg skal høre om Aquamanias kunne holdt åpent for oss etter auksjonen også.
Fikk du hentet deg klovnkilli hos aquamanias i går?
Dagen i går ble lengre enn lang. Vi startet jo ganske tidelig med og slippe ut hestene, dra til oslo så Stian fikk sagt hade til sin bestefar som lå for døden (og godt var det at vi fant tiden til det før auksjonen for han døde dessverre i dag på morningen). Rakk akkurat i tide frem til auksjonen, heldigvis! Etter og ha rota noe inni hampen med veien, heldigvis så plutselig Stian stikkveien til høyre og vrengte opp hehe.

Vi skulle jo ikke kjøpe så mye... Joda.... Det ble hele tre akvarium, 20, 28 og 70l. To svære røtter (som vi ikke har noe akvarium og putte dem i da, hmmm). Ellers ble det tre planteposer og en pumpe. Noen kirsebær reker fikk bli med hjem samt tre utstillingsguppy av akkurat samme type vi har fra før (noe som jo var kjempeklaff for oss at de kom helt på slutten og ingen andre sikkert ville ha disse "kjedelige" fargene).

Dagen var jo ikke over for oss selv om auksjonen etterhvert var det. Vi skulle nemlig også til Aquamanias! Ble med litt ting i tillegg til en halfmoon kampfisk og tre små klovnkilli, blir spennende og se om vi da får et par av dem eller om vi har fått tre stk av samme kjønn.

Dagen i dag har gått med til og fikse akvarium. 54l er nå satt opp med FULT av planter, der bor nå herr kampfisk. Ellers håper jeg at vi fikk kickstartet filteret i 20l og der bor nå klovnkilliene. Alle fiskene ser friske og raske ut heldigvis. Må si at jeg er utrolig fornøyd med disse guppyene, de går så bra sammen og har ikke sett dem jage hverandre i det hele tatt så langt faktisk!

Men nå var det videre i "programmet".
Alt er bare fryd og velstand hos oss akkurat nå. Stian har nok begynt og bli litt bitt av basillen han også, han ville nemlig ha den sekskantete 20l på jobben sin. Fant ut at han skulle få lov til det, er sikkert hans måte og få puslet litt med et akvarium selv. Han har jo prøvd og snappe opp endel så regner med at han kan litt nå, så valg av dyr til det akvariumet skal han få ta helt selv. Er egentlig veldig spent på hva som ender opp i det akvariumet hans.

Ellers blir det ny oslo tur til fredagen, tenkte vi skulle se om vi fikk dratt innom noen dyrebutikker og kikke litt, kanskje det dukker opp noe bra vi må ha. =)

Håper også at vi har fått satt opp reolen før auksjonen i Porsgrunn, hadde jo vært kjekt om akvariumene var satt opp ferdig sånn de skal være før det kom enda mere fisk hit.

Så sitter jeg og vurderer, skal jeg slå til og kjøpe fire stk nye 28l fra aquamanias eller skal jeg prøve og samle dem brukt? Hmmmm.
Hilse Stian, Velkommen i Litrus Basillkus Klubben
Yes det sekskantete akvariumet blir hjemme, vi fant nemlig et slikt guppy hotell med verdens tøffeste fot under. Det var egentlig noe slikt Stian har sett etter til og ha på jobben men de er jo gjerne så dyre og kjøpe nye. Utrolig bra flaks at dette akvariumet da dukket opp akkurat sånn at vi kan hente det på oslo turen våres i dag! Det er jo på rundt 42l eller noe slikt så det er litt greiere med tanke på og ha fisk i.

Ellers kommer det også til og bli med 5 Corydoras Black og noen kirsebærreker med hjem i dag tenker jeg.

Har funnet ut at jeg nok ikke bruker penger på og kjøpe like akvarium til en reol akkurat nå, pga litt diverse her borte ser det ut til at vi skal prøve og kjøpe oss hus neste år istedenfor to år, og da blir det sikkert akvarierom og at vi vil ha andre størrelser på akvariumene kanskje. Så tenker vi bygger den lille reolen men det får være litt diverse av akvarium på den rett og slett. =)
Det ble en meget bra oslo tur, Stian fikk kjøpt seg det tøffe akvariumet som passet perfekt inn på kontoret hans så tror han er veldig fornøyd nå. Fikk tittet på mye forskjellig fisk også så nå har han litt og tenke på angående hva som skal gå i akvariumet.

Tittet innom litt dyrebutikker men fant veldig lite spennende, heldigvis fikk vi tlf fra Erik med tips om Panda til 10kr stk på Tam Alna så da fant vi tiden til og farte bort dit også. Kjøpte seks så nå har vi en stim på ti små skjønninger i 120l. Så ble det med hjem 5 Corydoras Black, kirsebærreker og 20+ små yngel av ancistrus. Rakk til og med en tur på Ikea så det ble alt i alt en meget bra tur!

I dag har det vært litt action på gang, i 54l går nå kampfisken sammen med black og derfor tittet jeg litt ekstra inn i dette karret. Da hadde søren meg kampfisken klart og sette seg fast med hodet først i det lille hullet ved pumpa hvor ledningen kommer opp! Skjønner virkelig ikke hvordan den har klart det, men der satt den altså og bom fast så jeg måtte dra den ut. Den ser litt pjusk ut og var tydelig sliten men det virker som den kommer mer og mer til hektene.
Modesty
Det ble en meget bra oslo tur, Stian fikk kjøpt seg det tøffe akvariumet som passet perfekt inn på kontoret hans så tror han er veldig fornøyd nå. Fikk tittet på mye forskjellig fisk også så nå har han litt og tenke på angående hva som skal gå i akvariumet. Tittet innom litt dyrebutikker men fant veldig lite spennende, heldigvis fikk vi tlf fra Erik med tips om Panda til 10kr stk på Tam Alna så da fant vi tiden til og farte bort dit også. Kjøpte seks så nå har vi en stim på ti små skjønninger i 120l. Så ble det med hjem 5 Corydoras Black, kirsebærreker og 20+ små yngel av ancistrus. Rakk til og med en tur på Ikea så det ble alt i alt en meget bra tur! I dag har det vært litt action på gang, i 54l går nå kampfisken sammen med black og derfor tittet jeg litt ekstra inn i dette karret. Da hadde søren meg kampfisken klart og sette seg fast med hodet først i det lille hullet ved pumpa hvor ledningen kommer opp! Skjønner virkelig ikke hvordan den har klart det, men der satt den altså og bom fast så jeg måtte dra den ut. Den ser litt pjusk ut og var tydelig sliten men det virker som den kommer mer og mer til hektene.


hehe,. du spør du,.
har en discus , som fant ut at å kile seg fast i filter opphenget var morsomt,.
den gjorde det mange, mange, mange, ganger. den var ikke mobbet eller plaget på noe vis,. men den gjentok den aktiviteten tidt å ofte,. til den rett å slett ble for stor,..
nå har den fått nytt hjemm.og syns å gjemme seg bak roten er mye mere morro, samt at å kile seg inn i trange åpninger er like spennende,. har litt nerver for den rakkern for før eller senere må det gå galt,.men han er søt å go og altide den første til matfatet når jeg forer,.
han er en lite daredevil, og utforsker alt nytt å spennede,.
kan jo være at kampfisken syns at hullet i filteret var spennede greier å måtte bare titte inn,og satt seg fast.
det er jo et uttrykk som sier "curiosity killed that cat" ??
Hei Frøken, sendte deg en melding på fjesboka. Jeg skal nemlig ned til Thailand denne mnd og lurer da på om du vil ta over sekretærstillinga i klubben, evnt bare fylle den mens man prøver å få tak i en annen??
Også lurer jeg på om du har mulighet til å ha Babbos, da jeg ikke vil sette henne hos hvem som helst. Hun er en snill, aktiv og kjærlig dame. Jeg tror oxo hun er rundt to år, og de blir gjerne ikke noe mer enn 4-5.

Det følger jo med bur, mat, flis etc.
Dessuten siden hun bor i et gammelt akvarium og ikke røyter, ville jeg tro at Stian slipper å reagere allergisk.
Hahaha synes jeg ser for meg en svær discus som prøver og trenge seg inn i alle små åpninger. :P

Galemor da snakket jeg med deg på tlf.

Kampfisken lever enda og samboerskapet med de 5 C. Black går veldig bra. Han var noe eiersyk på maten i går, bare la seg oppå tabletten men når coryene prøvde seg så lå han bare der uten og bry seg noe særlig så det er lite tegn til at han jager dem. Han skulle nok dog gjerne hatt hele plassen for seg selv tenker jeg, hehe.
[QUOTE=Modesty]Hahaha synes jeg ser for meg en svær discus som prøver og trenge seg inn i alle små åpninger. :P

hehe , ja du skulle sett han har en mildtsagt merkelig oppførsel ang alt annet som er nytt,alt skal sjekkes og prøves..
De andre discusene ser bare rart på stakkaren,.
Dette er en OransjeGulRosa discus, mens de andre er coboltblå og royal blue,. så han er et aldri så lite utskudd,. de andre liker ikke den discusen,. men han er tøff som toget og jager de andre vekk.. før blei han plaga ganske mye når han var liten. men nå er han den største, og fineste..men med en aldri så syk trang til å presse seg inn i alt mulig..
Vi har kjøpt oss hus! =D Verdens mest perfekte beliggenhet i forhold til absolutt alt man kan ønske seg omtrent, og med gooood plass til et akvarierom hvor vi kan sette opp et par karr til og gjerne et litt større et enn hva vi har nå. Er litt i syvende himmel akkurat nå! =D
Modesty
Vi har kjøpt oss hus! =D Verdens mest perfekte beliggenhet i forhold til absolutt alt man kan ønske seg omtrent, og med gooood plass til et akvarierom hvor vi kan sette opp et par karr til og gjerne et litt større et enn hva vi har nå. Er litt i syvende himmel akkurat nå! =D


Gratulerer så masse! Så flott at dere får plass til ett akvarierom også.
blir bilder hele veien da. dokumentere hvordan dere går frem.
Blir spennende å følge med på.
Hehe akvarierom ble det bestemt ganske tidelig at vi skulle ha plass til egentlig. Ikke fordi vi skal ha så sinnsykt mange akvarium, men fordi det skal bli innmari kjekt og få samlet dem, og slippe og putte dem inn overalt i andre rom. Sånn sett er vi utrolig fornøyd med dette huset, en hel svær kjeller til og bruke akkurat som vi vil, akvarierom også får Stian ordentlig plass til alt han finner på at han vil mekke (og det er gjerne endel det).

Vi har fått små guppy bebiser! Byttet vann i går og plutselig dukket det opp noen småtasser. De fire som ble oppdaget ble puttet oppi det minste akvariumet, også har vi sett at det er nok noen flere igjen i det store akvariumet også. Måtte fordele dem litt og se om noen av dem vokser opp.
Gratulerer med hus
Ett akvarom ??
Har du ikke bomma litt nå ?? :P

Mvh Per
Da har vi vært på auksjon og det ble vist med litt ting hjem gitt! Et par med lyrehalekilli (Aphyosemion australe) som er en annen type enn den som blir kalt for golden, de var utrolig fine. Så ble det en pose med fem reker som jeg mener må være denne "humlereken", det stod i hvert fall Caridina breviata på posen og de ligner mest på den humlereken versjonen hehe. I såfall er jeg ganske overlykkelig for det var faktisk en av de rekene jeg har sett på før og sagt at den kunne vi få oss.
Noen dvergtannkarper (Heterandria formosa) ble kjøpt inn, de har flyttet til akvariumet på jobben til Stian sammen med en eremittkreps. Må finne litt mer utav denne eremitkrepsen og se om den kanskje skal få sitt eget kar etterhvert.

Det ble også en ny cory på oss, Corydoras Venezuelanus som var en av de på listen min, var fem stk i posen. Ble superhappy over og kunne få meg enda en corytype til en grei pris!

I tillegg var vi så utrolig heldige og vinne en 5,5l Aqua box på lotteriet så da var det full jubel hehe.

Så alt i alt ble det en veldig bra dag. Nå tror jeg nok at det må være innkjøpsstopp på fisk en stund fremover, i hvert fall til vi får flyttet og får akvarierommet opp og gå.
Lyrehalekilli er flotte. Har to par av dem selv For å ikke snakke om C. Venezuelanus. Det er definitivt en av favorittene mine. Har selv en gruppe av disse, og de ordentlig flotte da de er mørke i fargen (ikke alle blir det så det er trolig snakk om flere arter).
Ja jeg har egentlig ikke vært så interessert i den lyrehalekillien faktisk, men da jeg så dette paret på auksjon hvor hannen var litt mer rød/orange enn gul så smeltet jeg helt. Så er jeg veldig spent på Venezuelanusene, falt jo for dem hos Aquamanias men synes ikke mine har fått like bra farge (er jo ikke sikkert de får det heller), men venter og ser litt til, foreløpig er de enda litt småstressa og wæææææ vi er kommet til et nytt sted og suser rundt overalt. En av dem begynner og se ganske bra ut som de jeg så hos Aquamanias mens i hvert fall to ser har myyyyye mer sånn metalisk over nesten hele seg. Får dessverre ikke tatt noen bilder for min lillesøster har rotet bort kameraet vi hadde her i familien som var bra. *Sukk*

Ellers har en av klovnkilliene mine bukket under, mistenkte vel egentlig litt at det skulle skje. Men det var veldig trist likevel.

Huskelapp til megselv, satte opp det nye Fluval 2 pluss filteret i går.
Virker som om alt av fisk har det greit nok oppi dette flyttekaoset så det er bra. =)

Så ser jeg at Stian har fått seg bruker her han også, hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap