En amatørs vei til litersyken (side 4)

Hmmm mine foreldre reiser bort en uke fra og med i morgen av. Sist gang de var på ferie overasket vi dem med og ta litt ordentlig extreme makover og jeg er litt fristet til og finne på noe denne gangen også. Men denne gangen vurderer jeg og kanskje kjøpe inn akvarium til min lillebror, kjøpe en 54l han kan ha på rommet sitt og velge noen fisk til. Han er faktisk så heldig at han har vask på rommet rett vedsiden av der akvariumet eventuelt kan stå så han burde få til vannskifter og gi dem litt mat innimellom. Har alltid synes det er litt trist at vi andre har hatt masse dyr og at han ikke har noe, han er jo autist så han sliter litt med og skulle ha ansvar for dyr men et akvarium burde han nesten kunne få til. (Og ja han er en av de smarte autistene som fungerer men han er fortsatt autist).

Har egentlig nesten bestemt meg for og gjøre det, en komplett 54l pakke fra Krizoo koster en ganske så fornuftig sum, hive oppi biltema sand, kjøpe en grei rot, gi han litt planter fra oss + en plante fra butikken eller noe slikt pluss et par billige og enkle nybegynner fisk og det lander vel på ca en tusenlapp vil jeg tro. Så får han litt selskap på rommet sitt og noe som er forholdsvis enkelt og holde, så får han få en fast skifte vann dag og en rutine på at han skal mate dem etter skolen eller før han legger seg eller noe slikt. Tror egentlig at det kan bli bra, må bare snakke litt mer med han og være sikker på at han klarer ansvaret.
Ei slik søster skulle jeg ønske jeg hadde da jeg var barn (er enebarn)
Da har lillebror fått seg et 54l akvarium, sand, rot og noen planter i tillegg til 10 neontetra. Tror han er rimelig fornøyd. Regnet med at han nok ville ha neontetra men han fikk lov til og velge selv mellom de fisketypene de hadde som passet i akvariumet hans. Sa også at senere en gang kunne vi dra tilbake og skaffe han noen platy eller guppy, tror det skal gå greit i akvariumet hans. Kanskje noe mer planter også men inntill roten klarer og ligge der den skal aventer vi med og plante noe mer.

Ellers så jeg noe i butikken som jeg hadde lyst på nemlig Corydoras Arcuatus, men huff alt her er litt stappa så får bare tenke at det får man alltids skaffet seg en annen gang også. Tror ikke vi orker mer fisk og ting og flytte nå uansett.
Nå flytter vi snart og vi gleder oss! Egentlig skal vi overta 15. desember men vi håper og få alt med lån osv klart så vi kan overta 1. desember istedenfor. Er veldig spent på og måle opp det kommende akvarierommet og finne ut hva vi vil ha. Men akkurat nå tenker vi vel noe ala 2 reoler med tre akvarium i høyden på ca 45-70l feks, og kanskje en reol med 120-160l også noen små akvarium i tillegg til vi ønsker oss et akvarium på 250-400l. Det er bare midlertidige tanker men noe ala dette høres ut som noe passende for og kunne ha plass til litt forskjellig. Vi ønsker jo og kunne ha litt diverse med fisk så da er det jo greit med litt akvarium i forskjellig størrelse.
Alt går bra i karret til lillebror, tok og sjekket vannet i går og da var det null utslag på amoniakk og litt på nitritt. Det virker som om kickstartingen har funka litt i hvert fall og det er bra. Ellers har to små ancistrus bebiser fått flytte over i hans kar for og være der til de blir for store (noe jeg tror nok vil ta en stund da de jo er veldig små akkurat nå). Ellers har nå mamma oppdaget at vi har kjøpt akvarium til han hehe, men det virket som om det var greit. Og det burde det jo være, så fint som akvariumet hans er og flink er han til og mate dem hver dag osv også. Tror det er bra for han og få styra litt med noe slikt og det funker rimelig bra hittils.

Ellers har vi problemer i ene karret vårt, de C. Venezuelanusene vi fikk med oss på auksjon ser ut til og ha et problem. Den ene ser ut som om noen har spist opp deler av bakfinnen, har en rød flekk på seg, og hele den ser generelt veldig syk og dårlig ut. I tillegg har vi en annen nå som ser ut til og miste all farge og er blitt veldig bleik og gjemmer seg for det meste bort. Liker virkelig ikke dette, særlig ikke siden de går sammen med våre fem C. Black som vi har begynt og bli ganske glad i.
Vi hadde det samme problemet med våres C. Venezulanus. Vi har mistet 6 av 7. Jeg ville startet med medisineringen øyeblikkelig. Våres mistet fargen litt etter litt, fikk noe store øyne og rørte ikke fòr. De var ekstremt skye og vi så dem nesten aldri. Etter å ha prøvd med vannbytter, og medisiner av alle slag var vi nødt til å avlive tre av dem (de andre tre døde "naturlig") da vi ikke så noe bedring. I tillegg døde alle bortsett fra en klovnekilli i karet. Vi vet fortsatt ikke hva som var årsaken til det som skjedde da alle de andre fiskene i karet lever i beste velgående.
Så moro! Gleden ved å planlegge og forberede et akvarierom... det er utrolig artig!

Litt tips fra en som har vært gjennom dårlig planlegging
Husk å planlegge inn hylle- og oppbevaringsplass også. Gjerne ta i bruk "luftrommet" både over og under akvariereolene, bestill reoler så dere har lange nok ben til at plastkasser med lokk av en forhåndsbestemt standard str passer inn under reolene.
F.eks. Clas Ohlson har noen plastkasser med lokk som er 18,5 cm høye, og de passer perfekt under reolene som jeg har 20 cm høye ben på En av de første reolene jeg bestilte, hadde jeg for korte ben på, så det var bare plass til hybelkaniner der *host*. Jeg tenkte ikke over at plassen under kunne brukes til oppbevaringkasser. Men senere passet jeg på å få lange nok ben på alle reolene.

Det er utrolig mye "stæsj" man samler på seg og har liggende av div. akvarieutstyr, ting og tang. Alt dette må stues unna en plass. Hos meg flyter det av ting på gulvet stort sett, enda jeg har sneket til meg lagringsplass inne på kottet også... selv om huset trenger plassen til annet egentlig.
Jeg putter alt jeg kan i plastkasser og merker dem på den kortenden som vender ut i rommet, så jeg ser hvor jeg har alt. F.eks. "filtermaterialer", "små-elektrisk utstyr" (varmekolber, luftpumper osv) og sånt. En kasse for diverse reservedeler og tube-rør til filtere og sånn ("Eheim parts"). Også en stor kasse på toppen av en reol merket med "vannslanger". Dette var bare noen eksempler

Men det er altså mitt heteste tips, planlegg oppbevaringsplasser

Og jo, her er et til hvis dere skal ha utvendige tønnefiltere til akvariene (noen av dem):
Bygg smale filterskap i to eller tre etasjer, som kan stå mellom to reoler f.eks. Det er vel en av de beste ideene jeg har hatt, og gjorde det mulig for meg å ha utvendige filtere mellom to reoler med 3 akvarier i høyden.
Skal se om jeg finner bilde om du er interessert i å se...?

Modesty
Nå flytter vi snart og vi gleder oss! Egentlig skal vi overta 15. desember men vi håper og få alt med lån osv klart så vi kan overta 1. desember istedenfor. Er veldig spent på og måle opp det kommende akvarierommet og finne ut hva vi vil ha. Men akkurat nå tenker vi vel noe ala 2 reoler med tre akvarium i høyden på ca 45-70l feks, og kanskje en reol med 120-160l også noen små akvarium i tillegg til vi ønsker oss et akvarium på 250-400l. Det er bare midlertidige tanker men noe ala dette høres ut som noe passende for og kunne ha plass til litt forskjellig. Vi ønsker jo og kunne ha litt diverse med fisk så da er det jo greit med litt akvarium i forskjellig størrelse.
Huff håper ikke vi har noe av samme greia som dere Joanna og Pål. Den som var dårligst er nå død. Den som er blek er ikke blitt noe verre/mer blek, og den er ute og spiser sammen med de andre osv. Satte igang med medisinering med både Esha 2000 og Esha Exit vi også krysser vi fingrene! Er på dag tre i dag av medisineringen.

Det er absolutt mye mer morro og planlegge akvarierom enn hvor i stua osv man skal stappe inn akvarium. Bra du kommer med litt tips Mona, det med og ha plass til plastkasser under reoler er i hvertfall notert ned bak øret, greit og ha oppbevaringsplass OG ikke ha nederst akvariumet helt i gulvhøyde omtrent.
Jeg tror jeg skjønner hva du mener med de filterskapene, det høres kjempe smart ut om vi skal ha noe sånt.

Nå har vi godtatt bud på leiligheten og personen vil overta rimelig kjapt så dette ble veldig bra, treigt boligmarked for tiden men en så lekker leilighet som vi har regna vi med at skulle gå etter første visning, noe den også gjorde. Skulle alltids ønske den gikk for mer men vi fikk ca prisantydning og da var det like greit og selge nå enn og skulle vente til våren, hadde den gått for mer da hadde ikke overskuddet blitt så mye mer uansett mest sannsynlig. Alt ordner seg ganske greit her nå. Hvis bare banken sier at alt som skal ordnes er klart så vi kan overta før 15. desember også så blir dette jo fantastisk. =)
FiskeAlex
Jeg må si du er heldig som har en som deler denne hobbyen din/deres. er misunnelig der, jeg har en samboer som ikkje fult er så glad i dette som meg, vi begynte selvfølgelig med ett lite ett, som ikkje var større 19L, det synes hun var mer en stort nok, og hun ville ikkje ha noe større. men jeg ble jo selvfølgelig helt hekta på dette her så jeg gikk fort til innkjøp av ett større på 63L, nå har jeg kjøpt med endå ett 180L, og har fått grei beskjed om at jeg ikkje får lov å kjøpe flere. Selv om vi har plass til flere. Får heller ikkje lov å kjøpe fisker nå på en stund, for hun mener jeg har kjøpt så mange fisker nå. men kan ikkje si meg enig der. Så du er heldig du ;)


jeg snakket med en kar i en av dyrebutikkene vi går i som ikke fikk lov til å ha flere akvarier av dama... han gikk ganske enkelt til anskaffelse av ferre og større, sånn at han allikevel har beholdt like mange (el fler liter) bare at det er jo ferre akvarier lol.. jeg har oxo en veldig snill samboer som har blitt 'bitt av basillen' så nå har vi et på 12,5 et på 120 og et helt nytt på 25, fikk algespisere i det idag vi har ikke fler kontakter, men det fikser min handyman skal seff ha flere liter og kar etterhvert.. jeg er gravid og lurer på om vi får plass til ungen i det hele tatt hehe
Veit ikke om jeg har sagt det før, men husk å legge inn nok stikk kontakter på akvarierommet og sett de gjerne midt på veggen, slik at både karrene oppe og karrene nede rekker til strømmen og at det ikke renner vann inn i kontaktene

Høres ut som det går fort i svingene der hjemme, så bra
Hei Skal du på klubbmøtet onsdag?
Hehe er vist flinkere til og være innom andres akvarietråder enn min egen akkurat nå. =P Men her kommer en liten oppdatering i hvert fall.

I karret med C. Venezuelanus og C. Black ser ting pittelitt lysere ut, vi kjørte jo på med medisin der og nå virker det som de har fått litt mer farger (Venezuelanusene), de virker litt mer normale i oppførsel så vi krysser fingrene for at ikke flere er syke og dør.

Ellers overtar vi huset 1. desember, det er ikke lenge til så vi storgleder oss! Da blir det og få snekret, malt og få flyttet fordi vi skal jo gi kjøper av leiligheten nøklene 11. desember, så det blir litt stress men vi får bare kjøre på og få gjort det som må bli gjort. Så blir det jo og få fikset litt akvarierom også hehe. Må skrive litt lister og finne utav hva vi kan få gjort på mandagen også så vi kan sette igang med oppussing med en gang på tirsdagen!
Å nei! Alt så ut til og gå så bra men i dag lå det plutselig en død C. Venezuelanus helt forann ved glasset. =( Skjønner ingenting, den hadde jo fått fargen tilbake og så helt fin ut i går, også i dag så bare plutselig død. Den var blitt litt bleikere men så ellers helt fin ut så det er bare utrolig frustrerende!

Men får komme med litt gode nyheter også, vi begynte jo med rundt 10-11 kirsebærreker eller noe slikt og nå er det dukket opp noen mini reker oppi der selv om det går to klovnkilli oppi der også. Så det er veldig gøy! De har den svære mosedotten som de sikkert har klart og gjemme seg inni tenker jeg. Gøy med småtasser! =)
Urk, mye mye styr for tiden med mye forskjellige greier, skal ikke være bare lett her i verden. Viste seg også at selv om forrige eier av huset hadde betalt masse penger for og fikse/sjekke strømmen så må nok alt byttes ut likevel gitt! Hadde tilløp til brann i sikringsskapet så det var jo bare "yay", det var også på den sikringen som går ned til akvarierommet så da tar det enda lengre tid før vi får begynt der nede siden vi jo må først bruke tiden på de rommene vi skal bruke altså soverom, bad og kjøkken. Men har fått til ganske grei løsning og sånn akvariumene står nå kan de stå en stund uten problemer. Er heldigvis snart ferdig med sånn midlertidig fiks av de de nødvendige rommene så det går da fremover! Vi tar bare oppussingen av huset med godt humør og ting tar den tiden det tar, viktigste er jo at man sitter der med et bra hus OG et godt forhold når man er ferdig og ikke begynner og krangle altfor mye (noe som er ganske vanlig med sånne store oppussingsprosjekter!). Er bare greit at vi har hatt litt tid til og tenke for nå har vi begynt og få en veldig klar plan for hva vi vil gjøre med huset, det kommer til og bli så utrolig bra etterhvert! =D

Ellers har vi hatt litt frafall, er dessverre noen pandaer og endel guppy som ikke tålte flyttingen så godt men sånn er det vel bare guppy er jo litt skjøre og vi hadde jo blant annet en-to pandaer som var litt rare som da nok var litt ekstra skjøre og de tok kvelden. Så hadde vi en C. Black som ikke hadde vokst noenting den tiden vi har hatt den som også tok kvelden for noen dager siden, ellers virker det som om de tre C. Venezuelanusene vi har er i god form for tiden, de virker rimelig normale og har fått ganske kraftige farger sånn de skal ha.
Ellers tror jeg faktisk at enten så trives ikke de to klovnkilliene våres så godt ellers så er det faktisk to hunner vi har. Lurer på om jeg ikke skal få satt opp et akvarium til dem i dag eller noe siden det kan ta en stund til før de skal flytte, det blir et akvarium på ca samme størrelse som nå men da kan de ha det for seg selv, kanskje det hjelper litt på, hehe så kanskje dukker det opp enda flere rekebebiser også.
Fikk litt ånden over meg i går så fikk ryddet litt opp i den 54 literen som var blitt til den jungelen (tror coryene fikk litt sjokk når det plutselig kom lys ned til bunnen igjen!) men nå tror jeg nok kampfisken oppi der trives litt bedre også.
Så plantet jeg litt om på det ene sekskantede akvariumet og gjorde det klart og nå bor de to klovnkilliene der. Fikk sett bedre på dem nå og syntes begge to hadde en rød stripe i halen så tror begge to er hanner, ser tydelig at den ene er sjef over den andre men virker ikke som om de jager noe særlig på hverandre så da får de fortsette og bo sammen akkurat nå tenker jeg. Virker som de satt pris på og få et helt akvarium for seg selv da hehe.
Akvariumene har blitt så godt som glemt omtrent i flere måneder (selvfølgelig fått det nødvendige av vannskifter og mat), da vi ikke har hatt dem hjemme hos oss selv. I går benyttet vi fridagen til og få flyttet alle untatt et og det var veldig deilig og våkne opp i dag og vite at omtrent alle fiskene var i naborommet. Da vi har bestemt oss for og sjekke ut muligheten for og grave opp gulvet i kjelleren for og få bedre takhøyde osv så er det bestemt at inntill videre så skal omtrent alt av akvarium inn på det ekstra soverommet, tror ikke vi får plass til alle der så det blir vel og fortsette med et på kjøkkenet osv hehe. Vi får se litt, men får i hvert fall opp en god del akvarium, regner med at det blir rundt 7-8 stk i hvert fall.

Skal bli så kos og styre og stelle med akvariumene igjen, og det beste av alt er at nå blir det jo også plass til og skaffe seg littegranne mer fisk også!
gjerne bilder av det nye rommet.
Får håpe du får dit nye akvarirom snart.
Nå er jeg litt oppgitt, er litt redd for at sykdommen vi hadde for en god stund siden ikke forsvant men kanskje bare la seg i en dvale eller noe? I hvert fall døde to corydoraser til nå etter flyttingen, forhåpentligvis bare pga stress men man blir jo litt bekymra. Tør i hvert fall ikke og kjøpe inn flere for og gjøre de to flokkene større, så de får heller bare okkupere de akvariumene de har også får vi se til høsten. Om en til av venezuelanusene dør så tror jeg kanskje det blir og ta den andre uansett for de er jo bare to allerede og det føles ikke bra ut, de ser greie ut men ja. Vet i hvert fall at i fremtiden blir det nok absolutt og kjøre karantenekar, har vel lært det "the hard way" nå... For C. Black hadde jo ikke trengt og bli smittet.
Så pga det og litt sånn så er det innkjøpsstopp på fisk frem til jeg er tilbake fra ferien min i sommer, men det ble faktisk noen nye fisk her om dagen for vi fant ut at Krizoo akkurat hadde fått inn masse kampfisk. Er egentlig ikke så begeistret for vt kampfisk men fant den nydelige hannen og to kule jenter så da ble de med hjem.

Ellers har jeg jobbet som en helt med og sette opp akvarium og fikse planter osv, phu er hard jobbing når det er snakk om seks akvarium! Ellers har jeg prøvd meg skikkelig på det og feste javabregner på røtter og holdt på med det i flere timer (Stian flisa opp en av de større røttene våres så det var jo så mye av både røtter og planter så da var det bare og kjøre på), tror det kan bli veldig fint men vi får se om jeg var flink til og feste dem riktig eller hva jeg skal si, tiden får vise hehe.

Har vært veldig slit med akvariumene nå også men det er jo veldig gøy også, også er det så hærlig og kunne titte innom "akvarierommet" sitt på vei til badet om morningen feks. Skal få tatt bilder og vist en av de nærmeste dagene, har endel igjen og fikse men får gjøre litt gjevnt og trutt så går det seg vel til.
Må jo sjekke ut huset deres nå som jeg kommer til norge
Nå gir jeg meg snart ende over her altså, vil jo virkelig at dette lille akvarierommet mitt skal være kos og hygge men neeeida. Død fisk på død fisk på død fisk, på død fisk, på død fisk arg! Det må jo være noe sykdom av noe slag men jeg skjønner det virkelig ikke for de to siste fiskene som døde var helt normale også vips kommer jeg inn og kikker neste dag også var de døde. Er bare veldig frustrert akkurat nå, er jo ikke noe koselig dette her. Hadde håpet på og straks prøve meg på og få et par bebi kampfisk men det kommer ikke til og skje nå, for jeg tør ikke flytte over en jente til hannen min siden det har død fisk i hennes akvarium. Har jo tre akvarium hvor det ikke har dødd fisk men klarer jo nesten ikke og nyte dem for er jo livredd for at plutselig så ligger halvparten av fiskene der også døde uten forvarsel.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap