Endelig fått tak i altum scalarer.

Etter mange års jakt så kom jeg igår over 4 stk små altum scalarer som så sunne og friske ut, så jkeg kjøpte de jeg.
Disse går nå i karrantene karr sammen et parr med Heckel diskus.
Altumene her så utrolig høyreiste, selv om de er små, de blir nå avluset med praziguantel sammen Heckel fiskene.
Har lagt phen på ca.5 og ser ut til at fiskene liker det, men ser/merker filtrene sliter litt, men sånn er det bare.
Gratulerer med kul fisk, jeg sparer til å ha noen altum å ha i storkaret selv.
Er det lov til å spørre hvor du fikk de fra?
Kristin1993
Gratulerer med kul fisk, jeg sparer til å ha noen altum å ha i storkaret selv. Er det lov til å spørre hvor du fikk de fra?


Takk takk.
De er kjøpt på Dahlsdyrerike i Moss.
Han/dem har forresten over 400 stk arter inne akkurat nå, et v annvittig godt utvalg med mye "snacks"for de fleste.
Får håpe du er litt mere heldig med Hecklene en jeg var.
1 fløy i ruta og knakk nakken. resten sultestreiket og mistrivdes.
spiste fint i 3mnd så bestemte de seg for å ikke leve lenger...
Joa Heckel er ikke kjent for og være den letteste diskusen og få til, men må jo prøve, da dette har vært den ulimate VF diskusen for meg omtrent som altumene også er, og nå har jeg begge typene i BB-karret for karrantene og avlusning.
Men man kan seff ikke gardere seg mot at alle dyrene man skaffer seg vil overleve, men jeg har ihvertfall planer om og gjøre det beste jeg kan og gi de opptimale vannverdier og temp, så vil tiden vise om dette er nok til og få de til og leve.
Altumene begynte forresten og spise røde myggiser nå på morran-så da er ihvertfall de igang med mat inntak, etter kun 10 timer i karret.
Heckel parret er litt mere sære, så får bare håpe de også snart kommer skikkelig igang med spisingen.
Det er bra dem spiser Ken, de 3 scalarene jeg kjøpte i går, 1 Leopoldi og 2 "Red Back" scalarer ser veldig bra ut, men ville ikke smake på myggisene en gang. Men dem virker friske og raske i karantene karet og ingen innvollsormer har begynt å tyte ut. Jeg hadde disse prazigreiene i vannet i går.
Men det er jo lettere med mine scalarer, dine Altum krever jo like mye som dine Heckel når det gjeller stell og vannkvalitet.
Det er bare å stå på og se lyst på det, det vil jo helst gå bra.

Jon
Her kommer noen dårlige bilder av Altumene mine.
Kult
dså fine men dem var øit små:Per lit sjalu
ciklidesyka
dså fine men dem var øit små:Per lit sjalu;)


Hadde det gått ann og skaffet større så hadde jeg seff gjordt det, men det har omtrent vært klin umulig i mange år og få tak i disse, men noe av det som er moro er jo og ha fisker fra de er små og følge veksten vidre.
Og liker utfordringen ved å prøve og fore disse opp akkurat slik jeg har gjordt med de fleste diskusene mine, fra egg til 20 cm.
Men endelig deillig og ha akkurat dem fiskene man har lyst på-nå er det faktisk ingen ting som frister i ferskvann lengre-litt okei og endelig ha det man vill.
Mhm
eni ide det er gøy å følge med oppveksten
Har vært borte siden igår og var en snar tur hjemme nå, altumene ser fortsatt like fine ut, spiser som noen klupskinger, så dette ser bra ut.
Har jo vært i avlusnings vann siden de kom til meg(praziguantel).
Er fortsatt borte og kommer ikke hjem før i morgen, men har fått en barnevakt til og passe på fiskene i karrantenekarret.
Altumene ser fortsatt sunne og friske ut, spiser som noen glupske scalarer noe som er et bra tegn.
De går nå i en ph på mellom 5-5,5 noe som ser ut til og fungere bra.
Men ser virkelig fram til og komme hjem selv i morgen, må jo bytte litt vann(ca.20%) og ha oppi en dose til med praziguantel, de skal gå i praziquantel vann i ca.3 uker, da er jeg relativt sikker på at de ikke har noen form for innvendige parasitter.
De skal jo flyttes ovver i 660 l med store diskuser og store scalarer, er utrolig spent på hvordan det går, men tror ikke det vil by på store problemer.
Vanlige små scalarer har ihvertfall greid og vokse opp sammen store beist av diskuser og scalarer, og altumene er jo gjent for og ha litt tøffere "gemytt"enn disse.
Det står sikkert om dette i en tråd ett eller annet sted...
men er fortsatt no tull med søkemotoren inne her så jeg spør i denne "scalaretråden" jeg... hiver ut discusen og baserer meg på scalare i stedet.. lurer litt på åssen veksten er på dem.. er det samme som med discus at de vokser de første 10månedene så er det stopp (eller hva det var)? har tilgang til noen voksne men hva er en "voksen scalare"? kjipt å brenne seg igjen som flere av discusene jeg hadde som var tja.....2år å 6cm?
fins det noen link så jeg kan studere scalare litt?
takk
Et knall bilde av den ene altumen.
Altumene virker friske og raske, her kommer et bilde av en av de.
For en nydelig liten flis!
Hehe
Utrolig at en så liten krabat blir en så svær og høyreist fisk etterhvert.

Krysser fingrene for deg og disse, og håper de vokser opp og produserer mange yngel for deg etterhvert

PS!
Når skal du endelig få startet opp din egen personlige akvarietråd, Ken?
mona o
For en nydelig liten flis! :D Hehe ;) Utrolig at en så liten krabat blir en så svær og høyreist fisk etterhvert. Krysser fingrene for deg og disse, og håper de vokser opp og produserer mange yngel for deg etterhvert :) PS! Når skal du endelig få startet opp din egen personlige akvarietråd, Ken?


Takker så mye Mona o.
Tenke jeg skulle starte en egen akvarietråd nå iløpet av høsten-på tide nå.

Altumene spiser utrolig bra og har felfylte mager omtrent hele tiden, så håper disse vokser kjapt.
De ser ihvertfall friske ut, og har nå godt 4 dager i praziquantel vann-de puster rolig og fint-så igjen, dette ser ut som friske individer.
jeg blei forbi-gått jeg noen som kunne kikket på inlegg 14 og svart eller hvis jeg er på totalt feil sted tuppet meg til riktig sted?
Scalarer vokser fram til de blir voksene, og det tar mellom 11/2-2 år har selv endel voksene scalarer så du møter ikke pålangt nær slik problemer som man gjør med diskuser i vekst-2 år og 6 cm ja da må det ha vært lite foring og lite vannbytter, har selv foret opp diskusaer fra egg til voksen fisk og det tok knapt 2 år.
Men å¨en annen måte så er jo ikke dette en spørsmålstråd for vanlige scalarer, denne tråden omhandler altumer.
larsh
jeg blei forbi-gått jeg:) noen som kunne kikket på inlegg 14 og svart eller hvis jeg er på totalt feil sted tuppet meg til riktig sted?:)


Dette kalles å "kuppe en tråd". Det er litt fy-fy og klaps på fingrene. Still spørsmålet i en egen tråd, gjerne under ciklider.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Torstein Flønes
Reklame for plussmedlemskap