Hvitprikk..

Hei!

En av mine Platy har hvitprikk, og jeg lurer på hvor jeg skal behandle den?

Skal jeg bare ha medisin i akvariet, eller må jeg sette den i en bøtte elns?

Vær snill å svår fort.
BTW, må de parasittene leve under vann?

Kan jeg få hvite prikker på meg, siden jeg har hatt hånda i akvariet?
Jeg har selv hatt hvitprikk syken i mitt akvarium og da brukte jeg esha exit medisin slik som anvist på bruksanvisningen. Ta vann bytte / slamsuging før du har i medisinen men ikke rør pumpen hvis den funker. ( er den tett må du rengjøre den.) Bakteriene er bra i pumpen. Kuren går over 3 dager men vent å bytte vann til etter 7 dager. Følg nøye med alle fiskene hver dag under og etter kuren. Ser du hvitprikk etter 7 dager så ta ny kur som anvist.

Har du slik medisin hjemme? Hvis ikke så begyn snarest med varme kuren. Har du fisk som ikke tåler 32 grader så må du ta dem ut. Du ser hvilke grader fisk tåler i fiske basen. Esk slørhaler tåler ikke varme. Men guppy, plate osv tåler varme kuren.

Lykke til!

Ps: Nei du får ikke hvite priker av å ha hånden i akvairet. Disse lever på fisk ikke på mennesker.
ok.

Jeg har esha exit og 2000.
Tror du like gjerne kan behandle hele akvariet siden hvitprikk er en parasitt. Før parasitten fester seg på fisken finnes den i grusen, så i vannet og de må også knekkes.

Esha exit funker fint, men om du klarer å få vanntemperaturen over 32 grader celsius, (viktig at det er over 32, er det 31 forverrer du situasjonen) og har fisker som tåler en så høy temperatur, er varmekuren noe du kan prøve.
Hos meg døde mange fisk under varme kuren men med de 2 medisiner du sa, så ble mine frisk friske. jeg bruke selv begge de medisiner på samme tid å de ble friske

Så av egen erfaring er medisn bedre en varme kur. Men andre kan ha annen erfaring.
Chanell78
Hos meg døde mange fisk under varme kuren men med de 2 medisiner du sa, så ble mine frisk friske. jeg bruke selv begge de medisiner på samme tid å de ble friske:) Så av egen erfaring er medisn bedre en varme kur. Men andre kan ha annen erfaring.

jeg tror ikke at det er noe vits i å bruke begge medisinene . Bruk esha exit - den er beregnet på hvitprikk og fungerer utmerket!
Jeg brukte begge for jeg var usikker om det var mer mine fisk feilte. Men er du 100% sikker det kun er hvite prikk så er det nok med kun exit.
Ok.

Jeg har startet behandling med esha, siden varmekolben er litt liten til å få over 32 grader.
Takker for tips
BTW, to av de syke fiskene gnir seg mot grusen og steiner og mister skjell :O

Jeg forstår at det er for å få vekk parasittene, men er ikke dette vondt for fisken?
Man sier at fisken "klør seg". Hvorvidt det gjør veldig vondt aner jeg ikke, men de har det ihvertfall ikke godt, så det er fint du har fått startet behandling.
Får fiskene dine sår, må du være nøye på vannkvalitet etter endt medisinkur slik at de ikke får infeksjon. Lykke til!
Takker for svar.

Ja de klør ja.
Jeg satt de som er syke i et 40 liters karantene karr.

Det er et BB-kar, men jeg har en plante oppi og en stein, så det er nok der de har klødd seg :/
karret er innkjørt, og jeg måler verdier hver 3. dag nå.

Men, den ene fisken har mistet mange flere skjell enn de andre.
Den ser også ut til å ha det vært :/
Den skvetter hver gang jeg kommer til akvariet, og når jeg slår på/av lyset, så svømmer den rett i glasset

Den ser ut til å ha det vondt, så jeg håper at esha funker.
Petter Bomban
Takker for svar. Den ser også ut til å ha det vært :/

Jeg mente værst.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap