Hva er galt med juvelcikliden min???

Okey etter å ha fått vite(ikke av dyrebutikken, men noen snille folk her på avkaforum) at min juvelciklider ikke kan leve med andre fisk i min store akvarium så har de flyttet dem til et annen akvarium.

De ser ut som de trives i deres nye akvarium, MEN nå oppfører de seg litt rare.

Jeg har en video av dem så at dere kan se hva jeg mener.

<embed src="http://www.youtube.com/v/NP8wFkJnCR8&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Tenkte du på den som "danser" med speilbildet sitt? Det gjør Ildbukene mine også, det er iallefall vanlig for dem.
Ingenting unormalt der.

PS: Ulvster.
Fisken ser ikke speilbildet, den ser like godt ut av karet som du ser inn. Det er en optisk effekt fra vannet som gjør at DU ser speilbildet, når du ser på veggen som står 90 grader fra der du ser inn. (sideveggene). Dette har med lysbrytning i vannet å gjøre.
Jeg har sett dette hos de fleste fisk som kommer inn i et nytt kar, det er som om de prøver å finne ut av hvor akvariet slutter? i og med at det er nytt område for dem - gjør seg kjent ?
Mine ser speilbilder i bakgrunnen, men det er fordi jeg har svart/mørk grå plast som bakgrunn, og den er litt for blank - reflekterer en del lys med speileffekt som resultat avhengig av lyset i rommet.
Er det akvariet du flyttet dem til helt nytt, det vil si satt i drift ganske nylig?
Ulvster
Tenkte du på den som "danser" med speilbildet sitt? Det gjør Ildbukene mine også, det er iallefall vanlig for dem.

Ja det trodde jeg og først, men de er sikklig slemme mot en av sine egne. De jagerden hele tiden. Skal sette ut en ny vid, så kan du se hva jeg mener.
Dette er normal oppførsel hos chiclider. Det er derfor de bør holdes parvis. Hanner vil sloss med andre hanner, og hunner vil sloss med andre hunner.
Om de danner par, vil paret sammen sloss mot alle. Dette er altså fisk som ikke passer i grupper, men i par. De er teritorielle, og passer godt på området sitt.

Du bør lese litt generellt om chiclider.

Vidar-Alexander
Dette er normal oppførsel hos chiclider. Det er derfor de bør holdes parvis. Hanner vil sloss med andre hanner, og hunner vil sloss med andre hunner. Om de danner par, vil paret sammen sloss mot alle. Dette er altså fisk som ikke passer i grupper, men i par. De er teritorielle, og passer godt på området sitt. Du bør lese litt generellt om chiclider. ;)

Okey, skal det. Men hvordan hve jeg hvem er med hvem??? Nå har jeg 3 stykker og det ser ut som om to av dem jagger den enne. Kan det bety at de har dannet par?

Her kan du se dem jage den stakkar lillefisken.

<embed src="http://www.youtube.com/v/Cx4yJRLyRr0&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Der har du nok et par ja. Den dominante hannen jager en annen hann.
Når du ser han stiller seg opp sammen med den tredje, og rister på kroppen, med utspillte finner, så er dette høyst sannsynlig starten på pardannelse. Men det kan også være en måte å sette på plass en event. hann til. Vanskelig å se kjønn på grunn av filmkvaliteten. Men hannene har lengre/spissere ryggfinne, og blir en del større enn hunnen.

Ut ifra oppførselen på fiskene her, kan jeg ganske sikkert si at den som jager er en dominant, hann. Denne jager en annen hann. Og nr tre er høyst sannsynlig en hunn.

Du må forberede deg på at de antakelig vil drepe den andre hannen, om du ikke fjerner den.

Jeg tror du har nok rett. Jeg hvet jeg har en han og en hun,men den 3 hvet jeg ikke kjønn på.
Men det som er litt rart er at når jeg hadde alle 3 sammen i min større akvarium så var de alltid sammen og ikke aggressive mot hverandre.
Vel uasnet ser ut som om jeg må nok ta ut den enne fisken.

Ps: hvis den enne blir gravid, må jeg sette inn en potte eller noe sånt hvor hun kan feste eggene?

De blir ikke gravide... De legger egg.

Eggene legges på en stein, en rot e.l.
Vidar-Alexander
De blir ikke gravide... ;) De legger egg. Eggene legges på en stein, en rot e.l.

Så hunnen blir ikke stor og rund i mage og underlivet regionen`?
AquaGirl
Så hunnen blir ikke stor og rund i mage og underlivet regionen`?

Hun blir rund - rognstinn kalles det ikke gravid
Martina
[QUOTE=AquaGirl] Så hunnen blir ikke stor og rund i mage og underlivet regionen`?

Aha, her lærer jeg mye ass :P
ps: nå har det gått en dag, go den lille juvelcikliden som ble jaget blir ikke jaget mer. Er det normat?
Det er nok forbigående..

Den dominante hannen har da vist hvem som er sjefen i karet, da lærer den andre å holde seg unna. Men det blir nok mer jaging.
Hvis/når paret leker og legger egg, bør den siste være fjernet. Ellers blir det full krig i karet, som ender med død fisk.
Okey, skal ta han ut så fort jeg får meg en ny akvarium.

Og tusen takk alle sammen for informasjonen
Vidar-Alexander
Det er nok forbigående.. ;) Den dominante hannen har da vist hvem som er sjefen i karet, da lærer den andre å holde seg unna. Men det blir nok mer jaging. Hvis/når paret leker og legger egg, bør den siste være fjernet. Ellers blir det full krig i karet, som ender med død fisk.

Hei
Ikke for noen minuter siden så begynte juvelcikliden min å legge egg. Men husker du at vi snakket om at de danner par også videre? Det pare vi snakket om legger nå begge to egg! Skal det være sånn? Skal både hannen og hunnen legge egg?

Kan det hende at det paret vi snakket om er egentlig begge hun fisker, og har jaget bort hannen?? Kan sånt skje?

Håper på svar!
mvh laila

Martina
[QUOTE=AquaGirl] Så hunnen blir ikke stor og rund i mage og underlivet regionen`?

Hei
Ikke for noen minuter siden så begynte juvelcikliden min å legge egg. Men husker du at vi snakket om at de danner par også videre? Det pare vi snakket om legger nå begge to egg! Skal det være sånn? Skal både hannen og hunnen legge egg?

Kan det hende at det paret vi snakket om er egentlig begge hun fisker, og har jaget bort hannen?? Kan sånt skje?

Håper på svar!
mvh laila
Først av alt... Er du 100% sikker på at begge legger egg?
Hannen gjør akkurat det samme som hunnen, men han stryker melke over de eggene som hunnen har lagt. Kan ofte se ut som begge legger egg, men det er slik hannen befrukter eggene.

Men det kan skje at to hunner leker, men da blir det ingen avkom. Da har du hatt tre hunner, og de har jaget den siste hunnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap