Noen spørsmål om corydoras yngelpleie)

Hei, nå har vi fått yngel på c. aneus og c. paleatus.. vi syns det er veldig morro, men føreløbig går de i en boks med vanlig luftepumpe.. men om ikke så lenge burde de vel få litt mer enn bare denne luftepumpen..

noen spørsmål...:
hvor lenge kan de gå med bare luftepumpe..?
hvilken dag bør en begynne å mate..? tenker på hvor lenge de greier seg med plommesekken...
hva bør jeg sette inn i stedet for luftepumpe?
er det mulig å lage svampfilter ut av luftepume?
yngelsikkert..?

takk for gode tips
Hei.
Etterhvert bør du få tak i et luftfilter. Dette er helt yngelsikkert.

Mating bør du begynne med så snart plommesekken er forsvunnet.
takk for tips
da har jeg bestillt luftfilter.. dette må man kjøre inn først elleR?
bestilte 4 stk doble..

tja. det bør kjøres inn som alle andre filter, men regner med yngelen kommer fra et sted, og der kan du også hente filterbakterier.

Sånne smårollinger trenger også hyppige vannbytter, og det er med på å begrense problemet med den velkjente nitritten etter oppstart.
skjønner det.. men når en bruker luftfilter, er det da og så viktig med daglige vannbytter og skuring av boks og det der?
Bodilire
skjønner det.. men når en bruker luftfilter, er det da og så viktig med daglige vannbytter og skuring av boks og det der?


Uten sand på bunnen vil det danne seg et farlig bakteriebelegg på bunnglasset/bunnplasten som er svært farlig for Corydoras-yngel. Slikt bakteriebelegg har sendt mange Corydoras-småtroll til fiskehimmelen

Derfor anbefales det å skure bunnen jevnlig. Kanskje ikke hver dag hvis man har et luftfilter i tillegg, men annenhver dag. Dette anbefaler jeg fordi ingen riktig vet NÅR dette skumle bakteriebelegget begynner å bli farlig og hvor fort det dannes. Så en rutine på vask av tanken annenhver dag bør man ha. Og noe vannbytte hver dag, siden det er yngelkar. Men pga svampfilteret behøver man ikke ta alt vannet hver dag. 20-30% er passe, men det kommer litt an på antallet yngel og hvor stort yngelkaret er. Er det 10 små yngel i en 45 liter, så gidder ikke jeg å ta mer enn et vannbytte eller to i uka :p

Forutsatt at du har det innkjørte svampfilteret der, kan du droppe BB opplegget, og heller strø 1 cm sand på bunnen i yngelkaret og ta en diger dott med javamose oppi. Det er yngelakvarium som passer når man føler mest for å ta "latmannsvarianten" av Corydorasoppdrett Jeg gjør det slik selv noen ganger, hvis det er en periode hvor jeg egentlig ikke gidder all jobben med BB tank oppdrett.
Med sand unngår man det tidligere omtalte skumle belegget.

PS!
Yngelen bruker to døgn på å forbruke plommesekken sin. Jeg pleier å begynne fôringen morgen etter det, altså tidlig på den tredje dagen etter klekking.
Hvor gamle /store skal yngelen være når man har de tilbake med foreldrene? Jeg innbilte meg at corydorasene ikke spiste yngel, bare eggene?
Martina:
Corydoras kan spise små og nyklekte yngel, ja, men det stemmer nok helst bare den første uken eller noe slikt. Spesielt de to første dagene, når de nyklekte ligger mye i ro og forbruker plommesekken sin, da er de sterkt utsatt for å bli spist.

Når man har fått dem godt i gang med spising og kommet i god vekst, kan de i grunnen når som helst settes tilbake til foreldrene. De trenger ikke være mer enn 1 cm for det, så sant det bare er andre voksne Corydoras der. Har du annen fisk enn det, finnes det mange munner en 1 cm fisk passer inn i, dessverre.

Men husk at det er vanskeligere å fôre opp yngel i et innredet kar og i konkurranse med annen, større fisk. De små ynglene får gjerne minst mat da, og veksten dabber av og går mye saktere. Iallefall om man har et helt kull.

Spesiell yngelpleie i et eget kar gjør at de iallefall slipper å konkurrere om maten. I yngelkaret ser du også lett når de trenger mat og hvor mye de spiser egentlig, og kan tilpasse mengden etter det.

tusen takk for godt og utfyllende svar.. da skal jeg begynne å fore i morra.. var å kjøpte noen små bokser i dag som ejg tenke jeg skulle bytte ut hver dag.. skure og vaske prosessen... bestilte svampfilter i dag på akvamanias.. så håper de kommer rett over helga en eller annen gang..

men kan jeg sette de inn da? eller bør de kjøres inn først?

Som alle andre filter må de enten kjøres inn eller kickstartes. Det finnes ingen bakterier i luftfiltere rett fra butikken heller

Har en tid til det, liker jeg absolutt best å kjøre bar bunn selv, med daglige 100% vannbytter med tilhørende grundig skrubb av plastkaret de går i. Jeg har hatt de på bar bunn i ca 6 uker, før de har flyttet til et kar med litt sand på bunnen og luftfilter.

Jeg har hatt yngel som har vokst opp med foreldrene også, samt yngel jeg har sluppet rett i et kar med sand, javamose og filter, men det gir ikke samme uttelling for min del.

Av alle de hundrevis av egg som må ha blitt lagt og klekket i karene mine rundt omkring, har antageligvis et sted mellom 10 og 15 yngel vokst opp av seg selv i kar med foreldrene sine. Av hundrevis av (befruktede) egg er ikke det spesielt god uttelling...!

Av de jeg har latt klekke og vokse opp alene i kar med sand og filter, har jeg hatt bedre resultat enn å la eggene henge. Men jeg mister oversikten, og jeg har mistet yngel uten å vite det før det har gått flere uker.

Derfor... er det en art jeg virkelig vil drette, så investerer jeg 6 uker med mye jobb og går for bar bunn. Har jeg det travelt, eller jeg ikke er helt kjempegiret på å drette arten akkurat der og da, går jeg for å putte eggene rett i et kar med sand og filter og krysser fingrene.
okey.. takk for tips Elin men da ser jeg for meg at jeg har ca 5 uker på meg til å kjøre inn svampfilteret for jeg har det i yngelkaret.. for jeg kan bruke bare lufteslange de første seks ukene, eller bør det inn før?

ser for meg at det blir daglig skrubbing i seks uker med bare luft.. også over i et kar med sand på bunn og svamtfilter.. høres dette greit ut?
Høres veldig bra ut

Og ja, en luftestein holder i en bar bunn tank som får 100% vannbytte og grundig skrubb hver dag. Det er det eneste jeg har brukt også, slik at vannet opptar oksygen.

Husk å være utrolig pirkete med vannverdier og spesielt temperatur. Disse små kan legge seg på rygg for godt av en temperaturendring på bare 2 grader, så det gjelder å være nøye
ja, det skjønner jeg... det vi gjør her nå er at yngelkaret står oppå dekkglasset til karet de kom i fra.. og vi har ingen varmekolber i de jarene, så de er romtemperert.. så håper det går bra

eller når vi bytter vann i yngeltankene, tar vi vann i fra det karet som de kommer i fra.. der eggene ble plukket.. vi bytter vann i de karene ca annen hverdag, så tipper verdiene i de karene er ganske like som de i yngeltanken..

håper dette funker for yngelen...
Bodilire
håper dette funker for yngelen...:)


Det er bare èn måte og finne ut av det på, og det er å teste ut metoden
Før du vet ordet av det, har du funnet frem til en metode som fungerer kjempebra for deg og ditt oppdrett. Eller motsatt. Men da endrer man bare litt på det til neste gang.

Jeg vil bare tipse deg om et par ting som er lett å glemme:

Husk å kontrollmåle temperaturen i boksen som står på dekkglasset, hvis det er så at lysarmaturet ligger rett ved siden av. Sjekk hver dag, til ulike tider på dagen, en stund fremover. En så liten vannmengde blir lett overopphetet, om de står nært lysrørene - det er litt skummelt.
Har du derimot lysrørene hengende "i taket" over karet (som mange gjør når de har akvarier i reol) så er det jo ikke noe problem
Sammenlign tempen i boksen med tempen på akvarievannet, og pass at de to har lik temperatur. Et stort akvarium med dekkglass over holder bedre og lengre på varmen enn en liten boks. Da kan det fort bli for store forskjeller for yngelen. Men dette finner du fort ut av

En annen ting er at jeg aldri tar vann fra de voksne fiskenes akvarie når jeg bytter vann på yngel av Corydoras. Jeg ser ingen grunn til at de skal få "halvskittent" vann ved vannbytter, og gir alltid helt rent, ferdig luftet og temperert vann fra vanntønnene mine. For at temperaturen skal være lik, justerer jeg evt ved å bruke en varmekolbe i vanntønnen.
Men dette er noe du må vurdere selv og om det passer for deg og hva du orker. Det er litt fikleri å være så nøye med å mellomlagre og temperaturjustere alt nytt vann til yngelen, men det gir veldig høy overlevelsesprosent her hos meg iallefall, så da er det verdt det

Hvilken art er dette du har yngel på nå, forresten? Paleatus eller Aeneus?
ja jeg har tenkt litt på akkurat det med tempratur.. skal skjekke litt mer ut om det i dag.. må få satt på noen temp.målere i yngeltankene, har ikke fått gjport det enda.. vi er jo midt oppi huskjøp og sånn, så det har gått litt fort i svingene her om dagen.. var jo egentlig ikke helt planlagt å få egg, men når de endelig kom, måtte vi jo plukke

det med vannet har jeg og tenkt på.. det mest ideelle hadde selvfølgelig vært å mellomlagret vann og luftet til dagen ellerpå.. men nå er det jo slik at vi bor en en leilighet på 53 kvm, og har 13 akvarium, så det sier vel litt om plassen her i "huset" men når vi flytter og får egen akvariekjeller, kommer det helt klaart til å bli kjøpt inn en del 100litertanker som skal stå med vann i seg til en hver tid så jeg tenkte at denne måten med å ta vann fra foreldrene, kunne jo være en ide, fram til vi får større plass

Nå har vi egg på begge artene aneus og paleatus så de står i hver sin yngelboks, tenkte å ha de sammen, men er ikke helt sikre på om vannverdiene er de samme i de forskjellige karene, så har ikke helt tatt sjansen på å ha de sammen enda
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap