Corydoras og akvariesalt?

ska man tilsette akvariesalt i ett akvarie hvor man har en gruppe med corydoras? ser at det står på baksiden av boksen at man ska bare tilsette halvparten av doseringen som er angitt.
hva skal du med salt i ferskvannsakvarie? og coryer tåler ikke salt. jeg ville aldri utsatt mine for salt ihvertfall.
FiskeAlex
ska man tilsette akvariesalt i ett akvarie hvor man har en gruppe med corydoras? ser at det står på baksiden av boksen at man ska bare tilsette halvparten av doseringen som er angitt.



Nei! ingen salt til corydoras .
Sanne
hva skal du med salt i ferskvannsakvarie? og coryer tåler ikke salt. jeg ville aldri utsatt mine for salt ihvertfall.


så ska man ikkje tilsette akvariesalt i det hele tatt uansett da i ett ferskvannsakvariet?
fikk beskjed om at jeg trengte sånn når jeg var i butikken først gang jeg kjøpte akvarie...
er bare humbug for å tjene mer penger. salt kan være nyttig som del av sykdomsbehandling, og enkelte typer fisk trives med salt i vannet. maller er ikke blant dem.
Ok, takk for svaret, da sparer jeg penger der hvertfall
Dyrebutikkene lever åpenbart i en annen verden. Du er ikke den første som har blitt påprakket totalt unødvendig og unyttig "akvariesalt"... og blir neppe den siste heller. Dyrebutikkene lever av å selge til folk, spesielt nybegynnere, ting som koster penger og som de kan tjene på.

Du trenger IKKE å bruke salt.

Kanskje litt lettere å forstå hvorfor så mange tror at ferskvannsfisk må ha salt, hvis man vet hvordan denne gamle myten med salt og ferskvannsfisk egentlig oppstod...?

For ca 30-35 år siden, FØR man oppdaget hvordan et filter faktisk fungerer og alt dette med bakteriefloraen, fant noen akvarister ut at salt forebygget dødsfall hos fiskene i akvariet. Hvorfor det? Nei, det visste de ikke. Alt de visste var at fiskene ikke døde riktig så ofte om man brukte salt. Og der ble en vane født....
De visste ikke at saltet gjorde at nitritt-forgiftningen ble lettere å bære for fiskene. Men man trodde derfor at "ferskvannsfisk må ha salt i vannet!"

Nå som vi har har topp moderne filtere og et helt annet teknisk utstyr i dagens akvaristikk, og i tillegg har forstått hele opplegget rundt filtersyklusen og at det er bakterier som renser vannet for oss, så er salt totalt unødvendig å bruke. Det er mer skade enn nytte, mener jeg.

I gamle dagers akvarier med nitritt året rundt var det kanskje en viss nytte i det, men det har vi ikke lenger. Vi har rent og biologisk renset vann for fiskene nå, i et innkjørt akvarie med skikkelig filter.

Har du lyst å lese mer om saltbruk ved nitrittforgiftning, kan du lese f.eks. denne engelske artikkelen:
The use of salt in the freshwater aquarium or pond.

Mona, du er utrolig kunnskapsrik i dette faget, du har noen utrolig fantastiske utfyllende svar. og det sitter jeg utrolig stor pris på. som en nybegynner som meg er det lett å forstå.

så no ska jeg slutte å bruke akvariesalt, utrolig sløsing av penger, og jeg kjenner jeg blir litt irritert på de ansatte i dyrebutikken.. greit nok at de ska prøve å selge selge selge, men da kan du vel heller selge noe som er nødvendig, istede for å pøse på med alt mulig som ikkje er nødvendig som kickstart til filtre og alt mulig shit...
eg er utrolig gla for at jeg fant denne siden er, ellers hadde det nok fløyet flere tusen ut vinduet som egentlig ikkje var godt for noe.
akvarisalt er bra å ha. du kan bruke det til å roe fiskene under transport, eller når du får nye fisker inn i akvariet, selfølgelig er noen fisker mer sensitiv for salt enn andre. hvis fiskene får innfeksjoner, vil jeg anbefale å prøve akvariesalt det funker bra.
ZZAAp
akvarisalt er bra å ha. du kan bruke det til å roe fiskene under transport, eller når du får nye fisker inn i akvariet, selfølgelig er noen fisker mer sensitiv for salt enn andre. hvis fiskene får innfeksjoner, vil jeg anbefale å prøve akvariesalt det funker bra.


ja, for enkelte fisker går dette, men trådstarter har corydoras, og de tåler ikke salt.
ZZAAp
akvarisalt er bra å ha. du kan bruke det til å roe fiskene under transport, eller når du får nye fisker inn i akvariet, selfølgelig er noen fisker mer sensitiv for salt enn andre. hvis fiskene får innfeksjoner, vil jeg anbefale å prøve akvariesalt det funker bra.


Du er bare med på å spre den gamle myten videre, når du skriver sånt!
Det er jo rene kvakksalveriet! Denne tåpelige klokketroen på at salt liksom skulle være effektiv mot omtrent alt av sykdommer! Det er feil.

Det finnes mange artikler på nettet om denne misforståtte bruken av salt hos ferskvannsakvariefisk. Den jeg linket til ovenfor er en av mange!
Jeg siterer et par setninger derfra, som tar opp nettopp det du påstår:

"It is quite possible that the unwarranted reliance upon salt treatments has resulted in more fish losses than the diseases themselves. This is because there is a common misunderstanding among aquarists and pondkeepers that salt is a good disinfectant, antibacterial, antifungal and/or antiprotozoal drug. "

MERK deg ordlyden: "Det er en vanlig misforståelse blant akvarister...."
hadde en situosjon hvor alle fiskene i karet hadde infeksjoner på grunn av vannverdier (tror jeg) for noen år siden, hadde oppi akvariesalt alt gikk fint alle overlevde og alle var fornøyde. men er sikkert et oppskrytt produkt i handelen
Det at de ble bra etter at du brukte salt kan skyldes at det osmotiske trykket ble mindre som igjen fører til at fiskene kan bruke mindre energi på å forsøke å utligne dette. Den ekstra energien de da har til rådighet kan ha vært nok til at immunforsvaret klarte å ta seg av infeksjonene selv.

For de som er interessert i å lære seg litt om osmose så kan de se her.

Som en liten kuriositet så kan det nevnes at det er salt i ferskvann, men det betyr ikke at man skal tilsette mer salt. Om man velger sg (specific gravity) som mål for salinitet så ligger ferskvann på 1.000 mens sjøen nedenfor meg kan variere fra 1.025 og 1.021 utifra forskjellige faktorer dersom jeg måler ved overflaten. Temperatur vil også påvirke salinitet.

Må si meg enig med Mona o anngående mytene selv om salt i noen situasjoner kan fungere som en del av en kur. Allikevel vil jeg heller anbefale medisiner som f.eks de fra esha fremfor overpriset salt fra zoobutikkene. Å benytte seg av akvariesalt regelmessig for å forebygge sykdom vil jeg fraråde, har lest at enkelte er blitt anbefalt sistnevnte av zoobutikker.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap