Hva slags "lysrør"?

Inaktiv bruker
Her om dagen slukket armaturet, og akvariet står nå uten lys.. Jeg har litt vansklig for å forklare, så jeg har lagt ved to bilder av selve lysrøret.

Noen som kan identifisere hva slags lysrør dette er? Noen som vet hvor dette er mulig å få tak i?

Blir veldig glad for svar!

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
*bump *
Inaktiv bruker
Yes! Jeg fant jeg fant! Ut i fra det jeg har funnet ut heter det "kompaktlysrør L" og har forløpig bare funnet det et sted på nettet..

MEN, (her kommer dere inn..) det er tre forskjellige som er 18 W, men jeg vet ikke hva forskjellen på disse 3 er:

Watt Type Sokkel Lumen Farge Ant. Artnr Veil. pris
18 18W/827 4 pin 2G11 1250 2700 25 5023 92 Kr
18 18W/830 4 pin 2G11 1250 3000 25 5024 92 Kr
18 18W/840 4 pin 2G11 1250 4000 25 5025 92 Kr

Noen som kan hjelpe?

*link* *scroll ned til !Kompaktlusrør L"*
Inaktiv bruker
*bump*
De har ulikt lysspektrum, ser det ut som.
Inaktiv bruker
Men hva vil det si? (nybegyner)
Hvem av dem er best?
Hei.

Er ganske ny med dette selv, men jeg tror 840 vil være det beste alternativet.

Fant en liten forklaring på fargene på prolys.no:

840 aktivit hvit lys til idretts- og svømmehaller, industri, skilt, forretningslokaler (fisk).

830 Allmennlys. Universalfarger som passer i de fleste arbeidslokaler, butikker, skoler, utstillinger osv.

827 Hjemmelys gir glødelampelignende varmt lys som egner seg til belysning i hjemmet, restauranter, hotellrom etc.


Ser det står 10000k på deg gamle røret ditt noe som jeg vil gjette er 930 eller 940 , så det vil være en vesentelig farge forskjell på 840 som har "bare" 4000k

K som er Kelvin, er fargetemperaturen på røret. Som igjen sier noe om fargegjengivelse.

igjen fra prolys.no:

Lysrør med lav fargetemperatur (2700 K) brukes der man ønsker et varmt glødelampelignende lys, mens man benytter lysrør med høy fargetemperatur (5000-6000 K) der man ønsker et dagslyslignende lys.

Hvilket merke akvarie har du? Kan være at produsenten av akvariet ditt selger lysrør.

Håper dette hjelper

Jim
Inaktiv bruker
Åh! Da skjønte jeg litt mer!

Merket er Boyu, både karet og amaturet. Men jeg har liksom ikke sett noe særlig til Boyu verken på nettbutikker eller annet.. Mulig jeg gjorde en veldig dårlig deal når jeg kjøpte dette brukt..? Det var nemlig ikke mange dagene etter jeg kjøpte det, at lyset slukket.. pff.
Kan være denne du har, men var ikke mye beskrivelse på røret.

De selger boyu ivertfall.

http://www.dahlsdyrerike.no/index.php?nr=90&case=4&id=19&idkategori=32&startrow=
Jeg tror ingen av de nevnte lyskildene er særlig bra for akvarieplanter. Det er for lavt tall i nummeret på røret (vet ikke hva det egentlig kalles

Jeg har f.eks. Osram 965 lysrør, 30 watts. Disse er bedre enn f.eks. Osram 950.
Jo lavere det tallet er, jo dårligere passer det egentlig til et beplantet akvarium. Så når du nevner tall som 840, tror jeg ikke det er så bra for akvariebruk (for plantenes del).

Ang. de rørene du etterlyser, så husker jeg at jeg har sett slike 4-pin kompaktrør i den tyske nettbutikken jeg pleier å bruke, flere typer, men kun [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=248060+*+248061+*+248062+*+248063&userid=cxYDYwN6hcK99CIKqNNUujt9xj9hS0ZZabd&t=temartic_e]Interpet Beauty Light Plus T5[/URL] fantes ned til 18 watt.
Ser ikke det ut til å være akkurat den typen rør du spør etter?
Inaktiv bruker
åh, ok. Men "lumen", hva vil det si?

Jo, den var veldig lik! Kanskje det er den jeg må gå for, da.. Liker ikke at karet står uten lys, hehe. Men der står det at "lumen" er 850, og på de andre er dem over 1000..?
What is lumen ?
og siterer fra enda en:

"What is lumen?

Lumen is the unit of measure for the light energy which flows in air.
The total light output from electric sources is expressed in lumens. A1100 lumens projector, for example, is appropriate for use with a small audience in a room where the lights are dimmed. For larger audiences ,brighter venues or detailed images like spreadsheets you need brighter projectors with higher lumens. You may use following table helping you choose the right projector for your presentation. Projector Brightness (Lumen) Audience Size 1300 lumens up to 25 2000 lumens up to 75 3000 lumens up to 150 4000 lumens up to 300 6500 lumens up to 500 "
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap