Uflaks sin egen tråd (side 2)

ikke umulig han har mobba den litt

Mvh Per
Tim
Oki.. takker.
Har aldri hatt en død snegle før, men er det sånn at når den er død henger kroppen ute?.. mener jeg har lest noe sånt.
Heidi sa det ja. Den måtte være "bevisst" for å holde døren lukket.


-Tim
Var kanskje der jeg leste det ja, i tråden til Heidi..
leser litt der hver dag,men som jeg sa til henne 'tar flere dager å komme igjennom den tråden hennes
Men en utrolig lærerik tråd & så mange artige bilder.

Krysser fingre for at den er i dvale... De gule jeg har er stortsett i aktivitet hele dagen, så har ikke vært borti sånne 'late dyr'
Er kanskje forskjell på gule & lilla.

Men takk igjen
Oskar pleier da ikke å mobbe noen, kosegutten det
Men kan jo være at snegla ødela det han bygget...
Uff Uff.. idag har Sverddrage far plaget JR veldig mye, JR gjemte seg bak pumpa.. der har den sittet meste parten av dagen...
Så måtte flytte far, nå går han alene sammen med 5 små snegler.
Blir trist for han, men hva skal man gjøre da?
Han skjønte nok at noe skulle skje, var ikke lett å fange han.
Kan jo ikke ha et sånt miljø i karet... har vel nevnt det tidligere også at det er godt det er 2 hunner på han der & han svømte etter JR & rista noe voldsomt.
Men stakkers JR liker ikke han fisker, nå svømmer han sammen med damene & ser ut som den koser seg igjen

Syns litt synd på far, men må vel bare bli sånn ;-(
På tide å skrive litt igjen.
Den lilla eplesnegla har vi hatt en kort sermoni for,våknet aldri ;-(
Det var litt trist da, men kan vel skje hos de fleste.
Tror nok at det var Oskar (Kampfisken) som 'tok' livet av den utifra hva som har skjedd her de siste dagene...

Husker ikke helt om jeg skrev vel litt om det tidligere at jeg kjøpte selskap til kosegutten Oskar,dro til en Zoo butikk & spurte hva Oskar kunne gå sammen med. Det kunne rødmunnstetra & det kjøpte vi, skulle vel ikke akkurat ha stolt på det... De trenger større plass osv, men lærer noe nytt hver dag.

Lørdagens morgen så jeg en som hadde store problemer med å svømme, det første jeg tenkte var 'hva skjer a' ... hmmm tar et vannbytte & ser om han kvikner til. Det gjorde han ikke & tenkte 'shit' hva skal jeg gjøre nå?
Er litt vanskelig å ta munn til munn metoden på en fisk & ikke kan han fortelle hva som feiler han...
Begynte å angre på navnvalget til rødmunnsgjengen også, de fikk navna Ole, Dole & Doffen.
SÅ Doffen daua dessverre i dette karet også ;-(
Tenkte mye på hva som kunne være grunnen, de andre så pigge & raske ut så han kunne jo ha død en naturlig død.

Søndagskvelden gikk jeg for å ta meg en røyk, så noe som beveget seg raskt i karet & forsvant inn i en plante.
Slo på lyset i karet igjen & fikk øye på en forskrekket Ole, som lå rett opp & ned i planta. Her skjer det noe rart.
Er dette en jobb for Dalglish eller House MD?
Oskar så veldig uskyldig ut, men kan vel ikke være noen andre enn han?
Tenkte fort & hentet håven, fikk fanget Ole lett da han var i sjokk.
Dole fikk jeg fanget ved å bruke 2 håver.
De fikk et nytt hjem i husarrestkaret, det er ikke store karet...
men bedre enn å bli drept av Oskar.
Ole & Dole kviknet virkelig til der, i dag har de lekt 'harn' som frøkna sa.

Dette var vel nok for denne gang, men plutselig tilbake...

PS:Hvis det er noen som har et karr på ca 100 L tilsalgs, gi meg gjerne et pip... (Helst med komplett med bord) Større karr er i planen, men først etter vi har flyttet.


Og røyking kan vel redde liv??
Nå vet jeg hvem av de gule eplene jeg fikk av deg som er hokjønn, svær klase med egg i 68 liter'n

Mvh Per
Så bra.
Ikke dårlig da, kjøpe 2 stk & få en av hver... flaks det der.
Lykke til & fint at Grøten er i hundre
Kler vel nicket mitt... ?
I går oppdaget vi at et par rødmunnstetra var ferdig saltet til steking,
de metter vel ikke annet en hjørnetann.. men..
Dro innom Zoo'n & kjøpte medisin & litt annet stærs til det nye karet,
Tok et vannbytte før jeg ga de medisin, da det var i planen uansett.
Kan se ut som det er borte idag, men en har meldt seg inn i jordstyret & er ikke lengre iblandt oss. ;-(
Det er nå ca 12 timer siden de fikk medisinen, kan det ha blitt borte nå & når er karet friskmeldt?

Lider hardt av litersyken ja... må vel oppdatere profilen snart.. men ting tar tid.

Må vel også ta med dette selvom det ikke har noe med fisk å gjøre,
men med uflaks...
Mandag ble jeg mæid ned av en på sykkel som kom i en voldsom fart,
var en liten tur på jobb igår.. men idag er jeg hjemme.
Foten & kneet har fått seg en real trøkk & har hovnet opp.
Men det positive er vel at jeg er hjemme & styrer litt med karra mine

Be back......
Du må for all del aldri kutte en medisinkur selv om symptomene tilsynelatende blir borte. En kur må alltid gjennomføres iflg. bruksanvisningen, tiden ut. Ellers risikerer man både det ene og det andre, både kortsiktige og langsiktige negative følger.

Det høres ut som beskrivelsen din av fiskenes sykdom er hvitprikk. Dette er en svært vanlig sykdom i nybegynner-akvarier, og dette av diverse grunner.
Men uten å ha finlest lenger bakover i tråden, har du sjekket vannverdiene i det siste? Dårlig vannkvalitet i form av f.eks. nitritt kan svekke immunforsvaret til fiskene pga stresset de føler ved å svømme i giftig vann, og dermed er veien kort for eventuell smitte å slå til. Hvitprikk er en veldig vanlig følge av dette.

Noe annet er også at nybegynnere ofte hiver inn nye fisk støtt og stadig på kort tid i akvariet sitt. Ingen karantene, og ingen forholdsregler tas. Hver eneste nye fisk er en ny potensiell smittekilde.... Dermed smitter fort de to nyeste fiskene resten av gjengen på 20 som befinner seg i karet fra før. Så dermed må alle medisineres til slutt.

Det jeg prøver å si er; forsikre deg om at vannkvaliteten er på topp, så du får forsikret deg selv om at det ikke er den som gjør fiskene syke iallefall.
Og invester gjerne i et karantene-kar etterhvert om pengene strekker til. Det behøver ikke være stort og fancy, men det må ha et fungerende filter som kan huse nyinnkjøpte fisk i minst 3 uker før de slipper ut i hovedakvariet og får møte de andre. Da sparer du hovedmengden av fisk for stadige medisinkurer og det å bli utsatt for sykdom så lett.
Et karantenekar bør helst ha planter og bunnlag, slik at nye fisk som er redde og usikre kan føle trygghet og få gjemme seg om de føler for det. Men ellers er vanligvis ikke et karantene-kar noe pryd-akvarium man behøver å legge sjela si i og dekorere Det trenger ikke være spesielt stort, for det skal tross alt bare huse fiskene noen uker. Men det må stort nok til å gi rom for de største fiskene du kan kunne tenkes å ville kjøpe (vrien den der, men ofte har man en viss peiling om hvilken retning smaken går mht fisk)



Mona o
Takk for svaret, det var lærerikt.
Oppi alt glemte jeg å skrive at jeg kjøpte noen nye rødmunnstetra på fredag, de virket veldig stressa når jeg kom hjem med dem.
De var bleke, lite farge igjen på de. Ringte butikken hvor jeg hadde kjøpt de & fikk til svar at 'de kunne fort bli stressa & sjekk dem de nærmeste dagene'.
Brukte vel borti en time på å vende dem til det nye hjemmet sitt.

Tok et vannbytte før jeg ga de medisin, så vet ikke om det var nitritt.
Må bli flinkere til å sjekke sånt oftere, tok et par tester før fisken flytta inn & da var det bra.For et par mnd siden ihvertfall, men er vel fremdeles et nystartet karr.
Regnet med at det var hvitprikk ja, leste om det her på forumet.

Et karantenekar var et bra tips, kan kanskje bruke 20 L til det?
Skal ikke ha så store fisk, blir vel et par sverddager hunner & et par nye rødmunnstetra. Trenger ikke kjøpte dem samtidig så det går vel?

Er fremdeles nybegynner & godt man lærer noe hver dag.
Takk igjen
Uffda Dette kunne du nevnt på DNR og fått litt raskere hjelp, eller ringt meg.
Lykke til

Mvh Per
Blondviking
Jeg vet det da, men kan jo ikke alltid plage deg
Fant egentlig fort ut av hva det var, da jeg leser endel på trådene her.
Ser ut som det går bra med de andre fiskene, så er vel bare å vente en 4-5 dager som det står i bruksanvisningen.

Har tenkt å flytte dem om ca 3 uker (til et større kar), så håper de er friske innen den tid. Bare de ikke blir stressa av det da..
Er det noe så ring, liker å bli plaga av pene unge jenter
Alt under 90 er unge pene jenter, så det er sagt

Mvh Per
Hehe... der helgarderte du deg

Vet ikke hva som skjer med de rødmunnstetrane mine, igår døde en til.
Er de sååå sårbare? Den døde en kort stund etter vannbytte, skulle ta det i forhold til bruksanvisningen etter medisinering.
De er jo en fin fisk, så synd at de dør som fluer..
Men en god nyhet er at det kan se ut som hvitprikk er borte...
Skal forsette å holde et øye med de da, men de ser friske ut & svømmer rundt som noen propeller.

Har startet det nye karet mitt, men den stillige rota jeg kjøpte til vil ikke synke. Har lest litt om det problemmet der & ligger i vann nå så håper den synker snart. Tålmodighet må man vel ha nok av i denne hobbyen...


Rota synker innen 4 år hehe Har du ikke en sten eller noe annet tungt du kan sette på den så den synker ? Trekker fortere vann on den er helt under.
Krysser fingra for de syke.
'
Mvh Per
Rota ligger i en bøtte med varmt vann på badet nå & der kan den ligge en stund...
Skal vel få opp det karet jeg kjøpte brukt snart & da kan den få ligger der, har tenkt til å ta med frøkna på steinjakt i helga.
Fikk med endel sand til det, vet ikke om det er nok ennå.Hvis ikke deler jeg opp karet med sand & grus, vil ha noen stener oppi der også & da kan noen ligge på rota (til det har gått 4 år hehe)
Karet skal opp på datarommet ved siden av sofaen, så har gjestene noe å se på også Vet ikke helt hva jeg skal ha oppi det ennå, bortsett ifra snegler dah... har nok av det, men bare de blir store nok havner de i zoobutikken .Eller blir solgt 'her'. Karet er på 63 L, så kom gjerne med tips. Oskar står jo her på databordet mitt & er veldig selskapsyk
Men ser at etter et vannbytte & vask av pumpa blåser der noe veldig hos han, har noen et tips på hva jeg kan gjøre for at det skal bli litt mere rolig vann hos han?

Litersyke.. hva er det?? de fleste nekter vel på sine 'problemmer'

Men hente frøkna på SFO, be back
15 l biorb
Lurer på hva jeg skal bruke denne til 15 L Biorb, kjøpte den jo for å ha kampfisk i.... Likte ikke den jeg, syns det ble for sterke strømmer for Oskar gutten. Har spurt om tips til hva jeg kan gjøre med pumpe i det karet Oskar går i nå, er det bare jeg som tror det er for sterke strømmer kanskje.. for mye hønemor?
Er ikke mye man kan ha oppi der, men tips mottas med stor takk.
Har lyst til å prøve å ha den i bruk, er jo en stillig bolle. Men begynner å bli endel karr her nå, så kan evt selge den etterhvert.
Fikk et tips om å ha gullfisk, men de blir jo megastore.
Fint med innspill herfra, har opplevd altfor mange ganger at de i dyrebutikken sier 'ja, de kan du ha oppi der'
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap