Uflaks sin egen tråd (side 4)

Uflaks
Ny dag & nye muligheter... eller som gubben sier 'en ny dag truer' Er vel snart middagstid, så det meste av dagen har gått. Jeg lurer på hva som skjer i 20L, er jo så tåkete der.. Håper ikke de som bor der skal på langtur idag, kan jo ikke se mye & kan fort gå seg bort. Tok et vannbytte på karet igår,ble jo litt grumsete etter et forsøk på å gi dem banan. Men hvorfor er vannet fremdeles ikke klart? Er ikke mere banan i vannet... Fikk plantene i posten idag & har startet med å bære bøtter med vann, trenger ikke å gå på helsestudie med denne hobbyen... Skal plante dem etter middagen, de ligger i en bøtte med vann nå.. Vet ikke om det bare er meg, men stortsett hver gang jeg har kjøpt planter er det med et par blindpassasjerer..skive- eller pestsnegler. Er ikke sikkert det har kommet med noen nå, men istedet for bare å skylle plantene prøver jeg dette nå. Tar bilder, så legger nok ut noen når karet er på plass. Gleder meg veldig ;-) Blir nok til at jeg tar en kickstart på dette også, lurer da på hvor tidlig jeg skal ta sandsnegelene flytte inn? Hvor mange trenger jeg? Vil ikke putte dem i for tidlig, ser jo dem ikke så ofte & vet jo ikke om de ligger der i sin dype søvn eller har meldt seg inn i jordstyre.. Har ikke helt bestemt meg ennå hva slags innbyggere jeg skal ha i dette karet på 63 L. Lurer litt på han Oskar da, stakkars gutt.. han lager skum,skum & skum, men ingen dame på flere mils avstand. Hvor stort karr trenger han egentlig, hvis han skal bli samboer med ei dame? Det ble noen spørsmål igjen... noen svarer vel etterhvert ;-) BV??? Men middag, selv folk med litersyken må ha mat ;-) Be back....

Å har du fått tåkete vannetter at du foret de med to hele bananer, ....jeg sa du skulle gi bare en!!! neida kødder....de fiser vannet ditt tåkete sneglene dine nå. La være å fore noen dager så forsvinner det. Du har fått infusorier eller hva det heter....ikke noe farlig ....men de kunne trengt en tåkelur kanskje så de ikke går ut av vannet...)
Skratter
Bra Heidi heheheheheh
Men jeg trodde jo bare at de var sååå sultne
Hehhehe, får la de fise seg ferdige da, har satt opp et fyrtårn så de kan se hvor de går men vannet ser faktisk litt klarere ut nå ikveld.. Er så glad for at vi har en moroklump med oss

Har tatt bilde av 63 L, er litt luftbobler der... ingen snegler i dette ennå, så er ikke dems feil
Men hva syns folket om dette?
Ble jo rett så fint
Siden det ikke er snilene som har prompa i karret skal jeg ikke spørre om hvem :P
Takk

Fine Fruer promper da ikke ... ler
Sitat : Hun syns det var fint da & lurte på når vi skulle kjøpe flere, hun kunne ha et på lekerommet også.

Klart ho kan, rydde litt og kaste ut alt som ikke MÅ være der, 120 liter's blir perfekt

Mvh Per
PS Hilse ho med disse ord : Bedre med akvarie enn rot
Klart hun har plass der inne til et karr, men som jeg sa til henne : kan vente til du blir større & klarer å drive det selv
Hun har snart bursta, blir 8 år & har fått presang på forskudd (Veldig på forskudd også, er ferdig innkjørt alt). Et Resun DM 240, som hun har på soverommet sitt. Er ikke store karet, men det står på skrivepulten hennes. I det har hun gule eplesnegler, 2 svarte & 2 gule molly. Der havnet lakris fisken til gubben Hun spiller fotball, så var litt gøy med LSK fisk... men hun skifter litt på lagene hun holder med. Den ene dagen er det LSK den andre Enga, det går seg nok til Regner med at jeg må flytte mollyene etterhvert, de er små ennå. Spurte i Zoo'n 'blir ikke dette trangt?' , men neida dette gikk fint, tenkte bare mitt... & jeg flytter dem når behovet er der. Hun syns det er gøy & mater dem selv litt hver kveld, prater også litt med dem... må le litt. Håper hun fortsetter med det
Ikke unormalt å snakke med fiskene (håper jeg da)
La nå lille frøkna få et STOOORT akvarie på lekerommet
Neei, det er da helt normalt!!! Snakker da ofte med mine & gubben roper fra datarommet 'hører ikke hva du sier' men svarer da bare 'snakker ikke med deg Syns bare det er artig at frøkna gjør det også... men ikke no nytt kar på henne ennå nei.
Har fremdeles 2 kar stående som venter på leieboere
Hei

Takk for hyggelig innlegg både i sykdomstråden og i min tråd

Du er da serdeles godt igang du også
Hei Siljee takk det samme.

Når jeg endelig 'fikk ut finger'n' som det heter på godt norsk, ble det bare flere å flere karr.... litersyken heter det vist.
Gubben har gitt meg kjøpestopp, men han sa noe fornuftig idag. 'Du som egentlig vil ha et større karr (men venter pga flytting) er det ikke dumt å kjøpe flere små, kan jo evnt kjøpe det store du vil ha' Så tolket den som kun kjøpestopp på småkar & kan kjøpe et stort ett
Men må som sagt se ann når vi kan flytte osv, tar det for lang tid klarer jeg nok ikke å vente.
Jeg tør ikke ha storekaret oppe pga bevegelser i gulvet det eneste stedet det kan stå.

Derfor er reolen ypperlig!!! (Og den teller bare som 1.) Har et karantenekar som settes opp etter behov på toppen. )

Krabbehjemmet må stå ved siden av Tven for der bor DVDene i møbelet. Kan ikke være ensom på kontoret. Så inn der komme rnok en 54 liter.

I gangen vil en 160 eller en 85 liter stå som velkomst komitee.

Mikrokrabbene og de blå rekene passer på at jeg gjør alt riktig på kjøkkenet. Og på badet er det C. habrosusene mine, + noen reker og dvergtannkarper.

Puuh!

Siljee
Synd det der med gulvet ditt ja, leste noe om det i tråden din.... men ser da ut som du har karr der det er mulig Her har vi 2 stk på datarommet kun det ene som er bebodd av snegler & kampfisken Oskar, 3 stk i stua med div fisk, 1 på barnerommet & 1 med snegler som står på kjøkkenet.
Det var veldig nære at det ble et i gangen har også, men drøyer den litt må jo ha et sted å sette et av de små når evnt det store kommer i hus.
Syns du har en veldig fin blanding av dyr i karene dine, kjempe artig
Det er klart vann i 20L idag, jippi. Hvis de begynner å prompe sånn av banan lurer jeg litt på hva som skjer når det neste skal testes ut, skal prøve å gi dem erter!!
Oskar lurte nok sikkert på hva matmor ga han istad, sneglene fikk spinat.
Han la seg pent ned på bunnen, fikk taki en bit, tygge litt & spytta den ut igjen. Akkurat som han så på meg å sa' hva pokker prøver du å gi meg?' Men han fikk noe snadder rett etterpå da, frysetørka mygglarver & da ble matmor tilgitt
Ellers har jeg flyttet litt på plantene i 63L idag, fikk tips av han jeg kjøpte dem av, så kjekt med sånne selgere Er grønn når det gjelder planter, men lærer stadig noe der også... kanskje aldri de vanskelige navnene da, er sjenerelt dårlig til å huske vanlige navn.
Så nå sitter Windeløven på rota, ble fornøyd med det også.
Jeg liker å ha planter rundt meg & det syns vel i det karet også,mere blir det vel også når de vokser. Sa dette til gubben før idag & ble da påminnet at jeg har noen stueplanter som ikke vanner seg selv... Makan da, syns det er enklere med de som står i vann.... men de skal få vann senere

Gruer meg litt til denne helga, skal på hyttetur & det er første gangen dyra mine skal ha hjemmealenefest..... går dette bra, så går alt bra
Har kjøpt weekend for, mat må de ha Men jeg lurte litt på om jeg skal utsette vannbytte til søndag/mandag pga foret, eller er det best før? Fortell gjerne hva dere gjør?

Be back
Hva er alt du gir dine eplesnegler å hva tåler dem, hva tåler dem ikke? Jeg har hørt at kål og erter tåler ikke snegler ang luften.

Selv har jeg gitt mine kokt gulerot som dem elsket. Gir dem også isbergsalat og agurk. Elseker dette også.

Du trenger ikke gi fiskene mat kun for en helg. Jeg var borte en helg å dem klart seg fint uten mat. Jeg var borte 1 uke - 2 uker å dem rørte ikke for tabl som er slik helge tabl.
Chanell
Gir sneglene mine agurk, salat, spinat,litt flakfor, malle- & krepstabl.
De har aldri fått gulrot hos meg, men det må nok prøves det også.
Kål er vel ikke det store å gi de nei, men erter har jeg ikke hørt noe negativt om.

Fisker klarer seg nok en stund uten mat, men jeg har vel noen matvrak.
Gir dem mat 2 ganger om dagen pga av jeg har snegler i de fleste karr, de er mange så da deler jeg foringen opp.
Ga aldri mye mat når karet var 'nytt', kan fort bli overforing & problemmer da. Det gikk utover noen planter i starten det, men man må prøve seg frem.

Leste litt i tråden din & vil gi deg et råd jeg også,jeg er ikke verdensmester.
Men få kontroll på karet ditt som noen råder deg til, før du starter med mere.
Det kan fort bli et ork & du mister lysten til å ha akvarium. Har selv hatt litt problemmer & sykdom, så jeg tar ikke dette ut av løse luften. Man blir fortvilet & lurer på hva man gjør feil. Fikk hvitprikk i et karr & er glad for at de ikke gikk i et større kar med flere fisk, de ble raskt friske. I 40 L hadde jeg noen dødsfall i starten, men nå går det helt av seg selv. Jeg senket skuldrene & stresset ikke, tror at jo mere du stresser jo mere problemmer.
Idag tar jeg kun vannbytter & fikser litt på plantene, har et godt miljø der. Når jeg fant ut at jeg ville prøve meg på snegleoppdrett kjøpte jeg først 20 L, men ble for lite & har nå et til på 54 L + litt snegler i 3 andre kar. Så snegler trenger plass er vel det jeg prøver å si, du har 2 karr & jeg tror det blir fort trangt om du skal starte med oppdrett av flere dyr.
Men en ting ser det ut som du har lært & det er positivt. Husker når du skulle kjøpe snegler av meg & du ville ha dem nå! & de skulle sendes torsdag, det gikk jo bra. I annonsen din skriver du at du sender man- & tirsdag, så pluss til deg der...
Hei sann og hoppsan....
Du kan godt bruke weekendfor når du har masse snegler og fisker i samme kar. Små snegler trenger masse mat og da spesielt når de er nyfødt. Hvis ikke kan de dø av sult. Jeg bruker weekendfor selv i alle mine kar som har masse snegler og alt er borte når jeg kommer hjem. Så det anbefales.
Kål er ikke noe farlig å gi snegler heller ikke erter. Mine får mest kinakål og det er det mest kjempe eplene som spiser og Marisa eplene. Til vanlige epler er det best med salatblader for de er ikke så harde å spise på for epler. Så dette er gode råd til en akvarist som hører på råd nemlig Uflaks!!!
Flaksa er ei fornuftig jente som hører på hva folk sier til ho ja (noen ganger ikke)men det er en annen historie hehe
Heidi Ingdal
Hei sann og hoppsan.... Du kan godt bruke weekendfor når du har masse snegler og fisker i samme kar. Små snegler trenger masse mat og da spesielt når de er nyfødt. Hvis ikke kan de dø av sult. Jeg bruker weekendfor selv i alle mine kar som har masse snegler og alt er borte når jeg kommer hjem. Så det anbefales. Kål er ikke noe farlig å gi snegler heller ikke erter. Mine får mest kinakål og det er det mest kjempe eplene som spiser og Marisa eplene. Til vanlige epler er det best med salatblader for de er ikke så harde å spise på for epler. Så dette er gode råd til en akvarist som hører på råd nemlig Uflaks!!!


Takk Heidi )
Det har gått kjempefint med barne mine i helga, tror de ble glad for å se meg igjen... nesten så de logra.
De får salatblader ja, gjerne issalat eller rapidsalat.
Men klart man må høre på råd fra en som deg, du kan det som er verdt å vite om snegler... & snegler er levende vesner som man må ta vare på
blondviking
Flaksa er ei fornuftig jente som hører på hva folk sier til ho ja (noen ganger ikke)men det er en annen historie hehe


De andre historiene tar vi ikke her da Blond

Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap