Fluval edge tråden - designer kar i nano størrelse (side 12)

Ok, takk! Blåfiltermatte har jeg, så da bruker jeg den løsningen enn så lenge.
Satt igang pumpen nå bare med det medfølgende materiale for å prøve. Men pumpen bråker veldig. Hører den nå, og jeg er 4 meter unna.. Er plagsomt..

Noe feil med min, eller skal de bråke så mye? Jeg har tatt av den plastgreien oppå, for den lå bare å ristet uansett. Så det er selve pumpen som bråker veldig.

Var også vanskelig å få pumpen igang. Fulgte bruksanvisningen, men likevel brukte den nesten 2 min før den klarte å suge nytt vann fra akvariet og opp i pumpen. Videre 2 min på å få ut nesten alle luftbobler. Det er fremdeles luftbobler i den plastbøyen.

Den har stått å gått i 8-9 min nå..
Hei!

De bråker litt med en gang, men det går over, min er nå helt lydløs. For å få ut luften passer du på at innsuget sitter riktig (helt ned mot der pumpen suger inn vann). Så flytter du røret litt frem og tilbake mellom + og minus tegnet der du styrer flow.

Kent
Ok, da prøver jeg det.. Er rimelig sensitiv for bråk, så fikk litt småpanikk når den bråkte SÅ mye.. Men tror faktisk at det har roet seg litt allerede.

Har prøvd å flytte den frem og tilbake, men får ikke vekk den siste lille luftboblen. Skal prøve litt mer, så kanskje det går til slutt.


Hvor får man forresten kjøpt sånne poser til å ha kulene oppi? Lurer på om jeg heller skal gå for det, da blir det enklere å få ut seinere.
Hei!

Ja lyden blir borte
Det er bare å riste den litt frem og tilbake så blir luften borte.
Du kan f.eks benytte en slik pose som de minste fruktene kommer i.

Kent
Noen som har erfaring med å bytte MR11 holderne ut med MR16 for å sette inn litt sterkere LED pærer som disse for eks?

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=517&category_id=64&option=com_virtuemart&Itemid=38
Eg har god erfaring med ledlyset he linka til. Det gir mykje breiare lysspredning, og alt eg har hatt av planter veks. Mose, vasspest og tilogmed Hc cuba veks (dog berre i høgda pga ingen co2 tilførsel).

Eg og reagerte mykje på lyd frå pumpa i byrjinga, men dette har eg ikkje tenkt på sidan den første veka. Så om den er vekke, eller om eg er immun veit eg ikkje.
Hei!

Har tilsvarende pærer med god erfaring
Passer i de orginale pære soklene. Et lite minus er at de ikke har noe dekk glass over og har opplevd at de blir litt fuktige. Leser på utenlandske forumer at de ikke holder så lenge siden de blir fuktige, men har hatt mine i et par mnd nå uten problem. Dessuten så er den norske prisen såpass lav at det spiller vell ingen stor rolle.

Er det snakk om 12V G4/MR11 2,2W 10 SMD5050 led pære varmhvit nå, som jeg også har eller 12V MR16 4,1W 15 Ultrabright SMD3528? Den siste passer vel ikke på samme sokkel? Har noen erfaring med å bytte sokkel til MR16?

Jeg er fornøyd med de jeg også, men spørsmålet er om det blir for lite lys om man begynner med CO2

De så greie ut de altså. 2,8 i stedet for 2,2. Sikkert noe forskjell det også, men det jeg lurer på er når det står 6500k, det er bare fargen cool og de jeg har (2700-3300K) er warm white? De sender til Norge? Kjøpe en og en for å slippe toll :-p

Noen som vet ca lysstyrke på T5 og hvor mange watt man bør ha totalt? Det regnes vel i watt pr liter?
Hei!

De sender til Norge. Jeg kjøpte begge i en sleng, men kjøp dem hver for seg så slipper du toll. Jeg liker godt fargetemperaturen på 6500, gjør vann mindre gult
Når det kommer til watt per liter så kommer det helt an på hva du skal ha av planter, hvorvidt du kjører med co2 osv.

Ok. Får se hva jeg gjør. Det blir vel ikke rare summen likevell 6500 virka fin den ja. Hvor mange watt pr liter regner man uten co2 som standard og hvor mye med? Jeg vurderer å begynne med co2 og da kunne jeg sikkert bare satt pærer beregnet for det med en gang...
Startet innredningen i dag, men veldig usikker på hva jeg syns. Har ikke fått alle plantene da, og tenkte å ha en rot i tillegg.. Av planter, så skal jeg ha en mose pluss en annen lav forgrunnsplante til. Ikke helt bestemt meg.

Ser også at det blir veldig lite lys på sidene, så mulig jeg ikke kan ha anubiasene så langt utpå siden. Er også veldig usikker på steinene jeg har der, både dem som ligger løst og dem anubiasene er festet på.

Grusen skulle være sort, men er ikke helt sort. Dog er den sortere i virkeligheten enn på bildene.


Legger ved bilder av det ikke helt ferdige prosjektet.
Hei!
Fin innredning. Den sorte grusen "stjeler" nok litt av lyset, men gir en fin kontrast til blomster og fisk. Jeg har valgt å bruke mose på sidene der lyset er litt svakere og heller ha en plante rett under der lyset er som sterkest.
Lykke til!
Takk.

Får mose og muligens noe annet i morgen, så blir nok litt omrokkeringer.

Sånn estetisk, så syns jeg lyset (og skyggene) gir en fin stemning i karet nå. Jeg bare håper det er nok for plantene også. Hvis ikke får jeg se om jeg kanskje må finne på noe lurt ang lyset/plassering av de forskjellige plantene.
For å dra opp et tema fra tidligere i tråden; hvordan går det med folk og belysning? Jeg er nesten fristet til å kjøpe meg en Edge selv for å teste ut plantevekst, varmeutvikling og spredning av lys med LED-pærer og sparepærer. Har tilgang til begge deler fra jobben, og kunne vært interessant å prøve. Er dog usikker på om vi har 12V sparepærer, men det er vel alltids mulig å bytte sokkel (uten at jeg vet hvordan det tekniske er lagt opp i disse karene). Litt mer risky med 230V, men det skal nok gå bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap