Fluval edge tråden - designer kar i nano størrelse (side 14)

I dag/natt røk min pumpe.. Utrolig irriterende!!!!!!

Motoren virker ikke lengre. Og denne uken var det egentlig klart for at beboerne skulle flytte inn.. Nå er alle filterbakteriene døde, så nå må jeg bytte pumpesaken + vente nye 4-5 uker.

Faaaaaa.............
off.det hørtes ikke godt ut..reklamasjonsfeil kansje? hadde du fått tak i beboere og?
Ja, må være reklamasjon. Er vel 4-5 uker siden jeg kjøpte akvariet.


Nei, har heldigvis ikke bestillt rekene enda!
...kjedelig, men hvis akvariet har stått med grus, sten og annet i 4-5 uker så tror jeg nok ikke det er noen fare å sette inn noen reker selv om filteret har stått et døgn. Jeg hadde satt dem inn etter pumpa er byttet, så er det bare å måle nitritt, får du utslag så er det bare å foreta et vannbytte på 10 liter, kjapt og enkelt
Skal ha dyyyre og litt ømfintlige reker, så da gidder jeg ikke å ta noen sjanser.

Filteret kan ha stoppet allerede lørdag ettermiddag, så da blir det jo kanskje to døgn også :s


Men skal måle nitritt og slikt som vanlig, det kan jo være det går raskere med innkjøring denne gang, det er vel noe som overlever av kulturen.
Var i butikken i dag.. Først funket den ikke, men så fikk de den til å fungere.. Jeg ante jo at den ikke fungerte brukbart, jeg hadde jo også fått motoren litt i gang hjemme, men den stoppet etterhvert.


Kom hjem, hadde ikke før slått på pumpen før den sluttet å fungere igjen...


Ble litt eitrande kan man si... Var jo akkurat det jeg sa til butikken.. Men ringte ut igjen og får bytte til ny nå.. Heldigvis! Litt irriterende å ta turen to ganger med kort mellomrom, tar en halvtime å kjøre en vei.
SÅnn, da er akvariet oppe å går igjen. Byttet til sand i samme slengen (pga tigerrekene ikke vil syns på sort underlag). Ble ikke så pent som med sort grus, menmen.. Blir sikkert litt finere når det klarner opp, nå er det veldig uklart.
Hmm. Skal bestille meg en Edge. Hvordan skal jeg innrede den, tro? Utrolig lekkert kar.. Tenker reker + kanskje en tøff snegle. Og minimalistisk. Hmm.
Hvitprikk i edge'n
Det har gått lang tid siden jeg posta noe på forumet, men jeg holder fortsatt på her. Og akvarieinteressen har virkelig tatt av igjen nå som sommern er forbi!

Vel, Edge'n min har stått og gått helt siden jeg kjøpte den i november i fjor, og jeg har prøvd litt forskjellige fiskesammensetninger oppi der. Har slitt en del med alger, så jeg skaffa meg en liten pitbullpleco og to gule eplesnegler for et par uker siden. I og med at det var tynt med fisk oppi der ble det for en uke siden også anskaffet 11 rubintetra. Synes de er skikkelig fine! Plana er muligens at de skal gå i 60-literen som er under innkjøring, sammen med 20-30 til av samme sort.

Rubintetraene har gått en ukes tid i Edge'n nå og jeg oppdager i kveld med skrekk og gru at de er fulle av hvitprikk! Har kurert hvitprikk tidligere i et annet kar ved å heve temperaturen til 32 grader C i et par omganger. Edge'n har ikke varmekolbe. Så jeg lurer på hva jeg skal gjøre? Vil de bli skikkelig sjuke og dø hvis jeg ikke gjør noe? Burde jeg medisinere? Eller er løpet kjørt?

Bilde tatt i kveld

[External Image]

Øyvind
Hei!

Enten kjøpe ei lita varmepumpe og heve tempen eller medisinere med f.eks Esha exit.
Husk å gjennomføre hele kuren. Les her om hvitprikk: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710

Lykke til.
Føler jeg har vært meget uheldig med min fluval edge.. Først røk pumpen, og nå har søren meg lystoppen røket også Prøvd å bytte lyspærer, men ingenting skjer.. Så nå på lystoppen byttes også...

argh!!!!
...så kjedelig, jeg har hatt min en god stund nå, helt uten noe problemer. Regner med at du får igjen alt på garantien?
Ja, jeg har nok bare vært veldig uheldig. Tror ikke det er en vanlig svakhet på disse akvariene.

Regner med det går på garantien ja, heldigvis
Jeg har 2 Edge lyset har gått på og kjenner til flere! Det som skjer er at omformeren ryker. Vi prøvde på det ene for moroskyld å kun bytte omformeren og det gikk strålende
......men burde vært totalt unødvendig.....
Nyoppstartet fluval edge
Her er noen bilder av min nylig oppstartet fluval edge.
Her kommer det 5 stk sneglehuslekere fra Tanganyika.
Neolamprologus signatus.
Hei!

Blir spennende å følge med på dette akvariet når fiskene flytter inn

Kent
Spennende. Så et lignende oppsett forleden. De hadde i tillegg en type vallisneria bak i det ene hjørnet. Det gjorde seg virkelig med litt grønt oppi.
Sett et par av disse med saltvann i nå, blir også utrolig flott!
Jeg får nesten skrive litt i den fantastiske Fluval Edge-tråden jeg også.

Har hatt min Edge siden slutten av august, og fant fort ut at jeg måtte få litt mer lys:

[External Image]

Det ble da 4 stk 2,1 W LED-pærer på ca. 6500 K, og en 13 W pære fra aquatic nature på ca. 6500 K den også. En del DIY. Sitter og lurer litt på om jeg skal ordne meg et eget rack for lysene, med bare LED. Jeg har også et nano CO2 sett fra aquatic nature, men dessverre gikk magnetventilen i forrige uke. Venter på nytt fra Danmark.

Bilde av akvariet (beklager, men det ble litt dårlig lys)

[External Image]

En av innbyggerne:

[External Image]

Jeg ser at flere sliter med omformeren som fulgte med. Min gikk etter en uke, men det var ikke spesielt sjokkerende. Så vidt jeg husker trykker den kun ut 1800 mA, dvs. at du omtrent ikke kan ha noe annet enn de to 10 W halogenpærene som fulgte med.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap