Fluval edge tråden - designer kar i nano størrelse (side 18)

Nederst på siden, ved bestilling kan man selv bestemme hvilke led/farger man ønsker på de 3 rekkene med led. Man kan der også velge tømming eller ikke.
Nytt forsøk med diy lysmod. jula 10 w led.
Her kommer noen bilder av mitt evige forsøk på å få bedre lys i Edge'n vår, 10 w led fra Jula til 349,-. 900 lumen.
Den nye store versjonen av Edgen (46 liter), leveres med LED-lys. Og sånt LED-lys kan visst også skaffes til den opprinngelige Edgen. Gir sterkt hvitt lys som dagslys og blått dempet lys til nattbruk. De har foreløpig fått inn ett demo-kar på 46 liter på Tam Alna (Oslo).
Hassel
Den nye store versjonen av [URLBLOCK1], leveres med LED-lys. Og sånt LED-lys kan visst også skaffes til den opprinngelige Edgen. Gir sterkt hvitt lys som dagslys og blått dempet lys til nattbruk. De har foreløpig fått inn ett demo-kar på 46 liter på Tam Alna (Oslo).


Noen som vet hvor man kan få kjøpt dette til den lille edgen? Noen som har erfaring med dette lyset?
Hvordan er støynivået på nyeste fluval edge ca 20 liter, mulig å ha den på soverommet ?
Hei!

Er det noen som har sett den nye 23 literen med led, i grå farge, til salgs noe sted?

Ferskvann
Hvordan er støynivået på nyeste fluval edge ca 20 liter, mulig å ha den på soverommet ?



Kort svar JA

Selv med full sirkulasjon eller lite så er den stille synes jeg. Jo den er stille.
Tror du ikke jeg satte opp edgen før 240 litern.
240L var forsinket i transport så jeg gikk å kjøpte Edge LED 23 L fordi jeg hadde satt av helgen til akvarium ... hehehe...

Sitat fra Akvariumet( Siden) mitt:

Dette Akvariumet blir stående i tittehøyde til Sean 2år som er vår sønn ( Maria og Rolf)

De første bildene er tatt 20 timer etter at det ble fyllt med vann.

Bunnsubstrat i akvariumet består av 1 cm Plant Growth substrate fra Tropica og ca 3-4 cm med rådasand 0,8 - 1.2 mm

Midt i akvariet ligger to røtter som passet sammen og utgjorde visuelt sett en hel rot. Der hvor skjøten er passet det perfekt å feste en Anubias barteri "nana" som da er lett kilt mellom røttene uten videre festeremedie. en liten en av samme slag sitter i ett hull litt lenger frem i akvariet festet med en sten på 1 x 1 cm.
Roten ligger forøvrig midt i akvariet på venstre side og skrånende i en lett bue nesten bak til høyre hjørne.

Foran roten på begge sider og bak i venstre hjørne har jeg satt ned "Eleocharis parvula"

Bak roten og like foran i venstre kant står "Limnophila sessiliflora "

Midt bak roten har jeg plantet en "Bacopa caroliniana" ( filterinntak og varmekolbe bak)

Syntes under oppsett at selve tanken hadde lett for å gli på sokkelen.
Brukte for sikkerhets skyld en duk i plast/gummi på 0,5 mm som dekket over hele sokkelen etter at den var klipt til samme størrelse.

PS! De 3 første bilder er tatt før akvariet fikk klarnet. Beklager om det er litt tåkete.


Har valgt å starte uten medfølgende kultur. Er dette klokt, Dumt eller skitt samma ??
Fint med Edge evt Chi som er helt åpent. Kom med bilder når du får noe oppi?
Reingjøring er litt utfordrende med Edge, men skal vel lide for skjønnheten
Vil ha latt den stå i godgjør seg i 2 uker før fisk kom oppi evt målt vannverdiene.
Er det med varmekolbe på den og led lys?
Ferskvann
Fint med Edge evt Chi som er helt åpent. Kom med bilder når du får noe oppi? Reingjøring er litt utfordrende med Edge, men skal vel lide for skjønnheten:) Vil ha latt den stå i godgjør seg i 2 uker før fisk kom oppi evt målt vannverdiene. Er det med varmekolbe på den og led lys?
Det er edge Led kolbe kjøpt seperat og laget for dette karet. Den passer fint ved siden av filterinnsug under utløpet til filteret. Bilderkommer.
Salmiakk
Heisann.
Startet opp Edge 23 L på fredag den 18.08 Ettermiddag

Hadde det vært en tanke å fore dette akvariumet med 0,5 ml salmiakk om dag ??
eller for enkelhets skyld brukt en halv desiliter med blandingen "1 liter vann og 10 ml salmiakk"

er trådalger ett problem ved denne måten ??


Anbefales det å ha noe å korrigere ph med tilgjengelig om den skulle falle. feks "Aqua base" hva mere ???

REF til 530 sin tråd og takker masse for den.




Råd mottas med takk.
Holder ikke med å la karet stå i 2-3 uker, med alt oppi, uten fisk, før du begynner med masse kjemi, så får ting stabilisert seg.
KJør på med salmi; går litt raskere, og er renslig og lettvindt. Kan være greit å ha noe tilgjengelig både for å heve og senke ph.

Ferskvann: du bør lese mer om innkjøring. Det tar 4-5 uker å kjøre inn et kar, ofte lenger, om man ikke fôrer bakteriene med noe.
Dårlig filter
Filteret i mitt fluval edge virker ikke helt optimalt. Hver gang jeg skifter vann (30%) så tar eg opp hangon filteret og skyller såvidt gjennom det, pluss eg demonterer "motoren" og renser den. Det virker fint første 3 dagene etter vask, deretter begynner det å gå tett hver gang.

Hva skyldes dette ? Jeg har sand i akvarie, er det kanskje dette som setter seg i motoren? Bruker filtersvamp frempå innsuget.

Som filtermedie bruker jeg hvit svamp som fulgte med og blåsvamp.

Noen gode råd her ?
Hmm, vanskelig å si. Men ser du at det er sand inni når du renser den? Det skulle jo ikke komme sand inn når du har en svamp på innsuget. Jeg har byttet ut filtermediet til noe sånt som dette. Mulig det kan hjelpe? Jeg har to slike filtere gående (ett i en 46-liters Edge), begge med sånt filtermedie og har ikke opplevd at de går tette.
Jeg har biltema-sand i det ene karet og fin grus i det andre. I begge mine kar er det noe avstand mellom filteret og sanda/grusen.
Siden akvariet mitt plutselig begynte å lekke ble det impulskjøp av en Edge forrige uke. I den forbindelse lurer jeg på følgende:

Noen som har en god varmekolbe å anbefale. Så liten og tynn som mulig, justerbar temp og helst 50w+. Synes 25w er litt i underkant nå om vinteren. Går det forresten an å legge varmekolben nedi filteret? Har plass, men vet ikke om det blir tilstrekkelig funksjon?

Og pumpen bråker utrolig mye! Noen som har noen tips? i
Steffan Aksdal
Siden akvariet mitt plutselig begynte å lekke ble det impulskjøp av en Edge forrige uke. I den forbindelse lurer jeg på følgende: Noen som har en god varmekolbe å anbefale. Så liten og tynn som mulig, justerbar temp og helst 50w+. Synes 25w er litt i underkant nå om vinteren. Går det forresten an å legge varmekolben nedi filteret? Har plass, men vet ikke om det blir tilstrekkelig funksjon? Og pumpen bråker utrolig mye! Noen som har noen tips? i


Jeg er forøvrig godt fornøyd med den kolben som er laget til denne selv om den er låst på 25 grader. (selges seperat)Det rekker godt i og med at hullet i toppen er forholdsvis trangt og varmen holder seg litt bedre.

Pumpen skal ikke bråke mye.
Sjekk lokket på toppen der justering av utstrømmen står.(Den kan vibrere)
Evt sjekk den platen som står under innsuget at den faktisk står der den skal stå og i beint. Sjekk også at den platen står riktig ved at filterkassen låses i sporet på denne platen.

Under selve pumpe innsatsen har du sikkert satt dit den derre greia som ser ut som en Reke til bruk i biljard. (ser ut som en omvendt slåsshanske) eller en rive med sprikende runde tinner. sjekk posisjon på denn som da påvirker pumpen.

ledning som ligger mot filterkassen kan også gi en trafolydlignende vibrasjon
Du fikk med en reke svamp?
dytt den litt ned på innsuget og løft den fort tilbake. da får du ut evt luft i knekken på røret der oppe ved justeringen og du får også påvirket evt. luft inne i pumpa. selv om det skal mye til at det blir luft der.
Vær i allefall nøye med å fylle kammeret etter pumpestopp.

Rekesvampen skal heller ikke være mye smussig før pumpa ikke klarer å dra vannet nedigjennom pumpa.
Det glemte jeg.
Dekslet med gitteret på (pyntedekslet) kan være slemt når det gjelder virbrasjon)
Takk for svar. Hadde en total demontering og satte filter sammen igjen for et par dager siden, uten at det hadde noen betydelig effekt.

Men i natt, uten at jeg gjorde noe som helst, virket det som vibrasjonene avtok noe. Håper det holder seg, eller enda bedre, avtar enda mer, da akvariet er på soverommet og slik det var hadde blitt uutholdelig i lengden.

Men er fremdeles på jakt etter ny varmekolbe. Har en 25w i den nå, holder rundt 24-25grader, men jeg skulle gjerne hatt akvariet 2-3grader varmere.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap