Hvor ofte kan/bør jeg ta vannbytte ved nitrit i discuskaret?

Jeg har altså klart å få nitrit i discuskaret. Oppdaget her en morra at kontakten til filtret var ute. Sannsynligvis valpen som har lekt seg litt. Vel, satte kontakten i med en gang. Etter dette sliter jeg med nitrit. Jeg bruker Tetra sin dråpetest og den ligger å bikker mellom den orange og den gule på skala`n. Jeg tar ca 30% vannbytte daglig, men jeg fòrer discusene litt også, men kun granulat.

Kan jeg fòre discusene, la oss si 3 x daglig med granula (ikke så mye)t og ta 30% vannbytte med slamming morgen og kveld?

Håper noen har mer peiling på dette enn jeg har.
Ja det kan du fint gjøre, bytter du 30% morgen og kveld ta kan du "fint"fore med litt granulat.
Bare pass på tempen, men det vet du nok fra før-du kan egentlig bytte så mye vann du vil, så lenge vannverdiene ikke forandrer seg nevnverdig og tempen ikke synker for mye.

Lykke til.

Glem vannverdiene og bytt vann for livet. Discus med ntrit i karret er snart en dø discus. Man skal selvfølgelig prøve å holde jevne vannverdier, men klarer man ikke dette så er det bedre å byttevann til nitrit er på null selv om det betyr at for eksempel pH øker.
Geir, mener du at jeg skal bytte omtrent alt vannet på en gang? Når jeg har tatt et 30% vannbytte og måler etterpå så er testen 99% ren. Neste morgen så er den orangegul igjen.

Discusene virker fine og spiser.

Hvor mye vann mener du at jeg skal bytte på en gang, og daglig til det er null nitrit?
Er det sånn konstant?
Vurdert sandfilter?
Jeg tok 30% vannbytte ca kl. 08 i morres. Nå har jeg tatt en ny test, har tatt bilder av resultatet. (testen sto i 5 min)

Hvis jeg holder den mot kjøkkenvinduet, så ser den helt ren ut, gulgrønn. Holder jeg den fra lyset i vinduet mot skalaen så er det orangeskjær i den. Når den stå rett opp og ned - se bilder, så virker den mer gul enn orange.

Hva mener dere?
Vipsen
Er det sånn konstant? Vurdert sandfilter?


Fikk nitrit etter at filtret ble stående en hel natt uten å gå. Har ikke vært plaget av nitrit nei
2nelise
Jeg tok 30% vannbytte ca kl. 08 i morres. Nå har jeg tatt en ny test, har tatt bilder av resultatet. (testen sto i 5 min) Hvis jeg holder den mot kjøkkenvinduet, så ser den helt ren ut, gulgrønn. Holder jeg den fra lyset i vinduet mot skalaen så er det orangeskjær i den. Når den stå rett opp og ned - se bilder, så virker den mer gul enn orange. Hva mener dere?


Det står i bruksanvisningen til Tetra sine tester at testen skal holdes ca 1 cm fra arket med fargene på for å få riktig resultat. Det bildet hvor du har lagt testen inntil arket er derfor ikke helt riktig og du har et gulere svar enn det. Når du har absolutt 0 nitritt, er fargen nesten selvlysende gul med litt grønn-skjær.

Når det gjelder Discus har jeg ingen erfaring, men så lenge du får så lave utslag på nitritt som du har rett etter vannbytte, vil jeg tro du bytter nok vann. At nitritten øker igjen er jo fordi bakteriene i pumpa er døde. Fortsett med å bytte like mye og like ofte som du gjør nå til pumpa tar nitritten igjen.

Edit:
Ser nå at du bytta vann tidlig i dag og tok testen nå, da kan du kanskje redusere til å bytte vann en gang i døgnet.
De Glade Fiskene
Det står i bruksanvisningen til Tetra sine tester at testen skal holdes ca 1 cm fra arket med fargene på for å få riktig resultat. Det bildet hvor du har lagt testen inntil arket er derfor ikke helt riktig og du har et gulere svar enn det. Når du har absolutt 0 nitritt, er fargen nesten selvlysende gul med litt grønn-skjær. Edit: Ser nå at du bytta vann tidlig i dag og tok testen nå, da kan du kanskje redusere til å bytte vann en gang i døgnet.


At testen skal holdes 1 cm fra arket visste jeg faktisk ikke. Da har jeg nok mindre nitritt enn jeg trodde, men den har vært orange, så da er jeg nok på rett vei. Tok nettopp et 50% vannbytte etter at de hadde fått spist granulat.

Blir ikke mer mat på dem i dag, så får vi se hva testen viser i morra, 1 cm fra arket
Hvis det er nitritt i det der så kan det ikke være mye, men tror jeg ville ha byttet noen dager til for sikkerhets skyld.
Du er iallefall på rett vei, og det er jo supert.
2nelise
Geir, mener du at jeg skal bytte omtrent alt vannet på en gang? Når jeg har tatt et 30% vannbytte og måler etterpå så er testen 99% ren. Neste morgen så er den orangegul igjen. Discusene virker fine og spiser. Hvor mye vann mener du at jeg skal bytte på en gang, og daglig til det er null nitrit?


Nei, ikke alt på en gang.

Bytt 30% morgen og kveld til testen er gul. Deretter er man forsiktig med foring fordi bakteriekulturen svekkes med hardt vannbytteregime. Når nitrittesten viser gul begynner nitrobakteriene å formere seg igjen og da tar det ikke lang tid før man har filteret skikkelig oppe igjen.

Geir Kristiansen
fordi bakteriekulturen svekkes med hardt vannbytteregime.


Og ikke minst etter at filteret har stått i mange timer, der nok de fleste denitrifikasjonbakteriene nok er døde. Jeg ville ha behandlet karret som et nystartet kar uten innkjørt filter.
Geir Kristiansen
Glem vannverdiene og bytt vann for livet. Discus med ntrit i karret er snart en dø discus.






Du klarte med dette utsagnet å skremme vannet av kjærringa.

Så jeg sprang til og byttet litt over 50% vann. Tok en måling nå i morres og testen viste null nitrit. Discusene fikk da frokost i form av litt granulat. Jeg senker ikke skuldrene enda, tar en ny test senere i dag før evt. et nytt måltid. Hvis testen er helt gul senere i dag så trenger jeg vel ikke ta vannbytte i dag? Eller bør jeg ta et lite ett?
Er testen gul, så bytter du ikke vann og faller tilbake til vanlige vannbutte regime. Men fortsett å måle til du er helt sikker.

Mente ikke å skremme, men det er nå engang slik det er med discus.
Vanligvis så tar jeg et 10% vannbytte daglig og samtidig slammer opp dritt som ligger. Så tar jeg et 30% vannbytte 1 gang i uka der jeg går over glassene med filtervatt for å fjerne alger, ja - en grundigere rengjøring.

Men hør her, nå har jeg tatt en ny test - og den er lysegul, altså null nitrit nå. Så spør jeg: kan jeg nå gi de oksehjerte, mygglarver etc, eller bør jeg holde meg til granulat de første dagene nå etter at vi er nitritfri? Det klør i meg etter å gi de noe annet enn granulat - men vil jo ikke ha noen økning i nitrit igjen - fysja meg
bakteriekulturen i filtre ditt er garantert ødelagt, hadde du ikke satt på filtre igjen så hadde du også unngått nitrit i vannet. hadde du vasket dette først så satt det i igjen så hadde du mest sannsynelig ungått nitrtit. men nå som det er ødelagt å filtret har blåst ut alt i karet igjen så er jo karet som nils sier teknisk sett på start igjen, har du ikke filtermasse fra ett annet kar, som kan kick starte det igjen? eller ville jeg matet varsomt og oksehjerte griser jo samt at det er tungt nedbrytbart matrialet, jeg ville matet forsiktig med granulat i 14 dager og så begynt forsiktig med oksehjerte etter en mnd er du sirka der du var når pumpen din stoppet.

hadde du bare vasket pumpen først hadde du fått en bedre start enn å sende all gift i pumpen rett i karet igjen.
Hei Evolution, du dukket opp her også gitt. Har du peiling på Discus også nå? eller så du mitt nick og så klarte du ikke å dy deg

Jeg gjorde det som jeg tror 99% av akvarister viller gjort tidlig en morgen med kaffekoppen foran akvariet og oppdaget at filtret ikke gikk og kontakten var av, fuck..... og satte den rett inn igjen :-Eller ka du hadde gjort i Bergen? Så veloppdragne Rottweilere ifht min Dobermann, at det ville aldri ha skjedd i hos dokker. Dere andre som leser dette, det er fleip og tull og en intern spøk - no hard feelings

Gud forby Erik - håper det aldri skjer med deg og Vibeke. og faktisk en varsku til de som har lekende valper, bikkjer. Pass på før dere legger dere at kontakten til filtret står i !
hehe nei det har skjedd før du, men etter lært leksen så er mnine kontaker nå flytte opp i høyden, samt alle slanger til pumper er gjemt slik at INGEN HUNDER KAN BITE I DE, det har hendt og vi var heldig vis hjemme. om mine er velloppdragen ja nå så, eller kan du kalle en hund velloppdragen men hu ene frøkan her har spsit noen sko og støvletter alt i skinn er jo digg når de er små. og han største mann har gjort kål på 3 stk tropheus i sin tid han kan ikke være i samme rom som fisken når den er i bøtter og slikt hehe.

Mulig vi tenker litt annerledes men vi vasker bestandig pumpen vist strømmen har vært koblet ut i mere enn 3 timer å vi er hjemme eller at kontakten er ute og vi ikke husker når den datt ut. men det er bare en rutine vi har gjort oss.
diskus er ikke noe for meg de blir litt kjedelige og rolige. men sinnsykt fine fisker.

grunnen til at jeg rotet meg litt inn var at animalske produkter tar lengre tid og bryte ned derfor ville jeg si at du må være litt forsiktig med bruk av oksehjerte frem til filtre ditt er stabilt. Vi har jo hatt nitrit vi også men da forer vi veldig lite med rekemiks da dette griser og kan skape unødvendig mye mere nitrit. ellers så bytter vi vann 30% hver dag frem til null nitrit slik som du så mater vi rolig og fint i en 3 uker tid med mat som ikke griser i mitt tilfelle OSI.
Og jeg har tapet kontakten fast i støpslet med isolasjonstape haha..

Men det er noe å tenke på for alle som har bikkjer og småbarn på krabbe/røre stadie. Det er pokker meg så fort gjort å dra ut en kontakt, og konsekvensene kan bli alvorlige. Virkelig noe å tenke på
Tilfeldig bekjentskap
© Frosken
Reklame for plussmedlemskap