Røtter

Har vært ute i hagen og funnet noen flotte røtter nå. Tror det er bjørkerøtter. Noen er "pill rotne", med sopp og hele greia på. Kan disse brukes i akvarium? Er ganske myrlendt terreng de er funnet i. Hva skal jeg gjøre med dem før jeg kan putte dem oppi akvariet? Høytrykkspyling og koking? Er det noen røtter som absolutt ikke kan brukes?
Bjørk er et ganske mykt treslag, og jeg ville rett og slett ikke brukt dem i akvarium. De råtner for fort og det kan gå utover vannkvaliteten.

De råtner fortere enn f.eks. hardwood treslag fra tropene. Mangroverøtter er stort sett røtter fra treslagene mahogny og teak, som er veldig harde i veden og har naturlig høyt innhold av garvesyre. Dette er med på å gjøre dem svært holdbare under vann.

Man skal ikke bruke treslag som produserer kvae, altså fra nåletrær som furu og gran, i akvarium.

åh.. det var dumt :S Nå har ikke vi så mye mangrovetrær i hagen akkurat, så hvilke norske treslag er best å bruke da?
Røtter
om du skal bruke røtter fra naturen her ,bruk kun røtter du finner i vann,tjern, elver, aldrig røtter som du finner i jord, da de vil farge og gi fra seg diverse syrer og stoffer, som rett å slett forgifter vannet ditt . Det finnes noen untak .Men det beste er, kjøp røttene på dyrebutikk. Noe jeg selv aldrig har gjort,. bruker røtter jeg selv har plukket opp fra noen lokale vann her, noen raske skyll i varmt vann,og setter dem inn i karet, lar de stå noen uker i rent vann å ser om de farger vannet,noen gjør det andre ikke, de som farger vannet hiver jeg ut, den andre får stå.
Okei.. De røttene jeg fant har stått i myr/konstant fuktig jord. Får gi dem en skrubb og ein oppkok og se hva som skjer. Så får jeg heller ta meg en tur ned i nærmeste tjern ved neste anledning :P Å kjøpe på dyrebutikk er vel egentlig ganske uaktelt med tanke på prisen. Da finner jeg heller noe annet å pynte karet mitt med
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap