Sykdom å død i akvariet mitt. hjelp!

i forgje veke, mistet eg en fisk som hadde klare symptomer på neonsyke.
å dagen etterpå fant eg 2 nye kardinaltetraer døde, som såg ut som dem hadde mista mesteparten av fargene sine.
eg spurte meg rundt her, å fikk vite at det kunne være neonsyke.
så gjekk til anskaffelse av Esha2000 å medisinerte med det på onsdag.
såg ut til at eg hadde klart å stoppe det, men søndags morgen låg det 3 nye tetraer døde i akvariet mitt :/
senere på søndagen begynte dette å ramme minne gyppier, dem var slappe, å eine guppyen (er gul) var begynt å miste fargen sin, så ut på kvelden såg eg at halene til gutteguppyene var omtrent etne på? (dem hadde splittet haler)
siden det var søndag, var det ikkje mykkje eg kunne gjøre.
så idag når eg våknet, var 1 tetra å eine gutteguppien død, + eg måtte avlive eine tetraen fordi den var blitt "bleik" å ustabil i vannet.
så den siste gutteguppien låg bare sløvt på bunnen.

hva kan dette være? eg har byttet vann 2 ganger om dagen i heile helga, har slamsugd, medisinert med esha2000.

nitrat: 12.5
nitritt: 0
PH:8
kh 4-5

håper på snar hjelp.
så eg får redda de gravide guppyene som er igjen, + ancicstrusen å golden yngelet mitt.
her er den første fisken som fekk symptomene.
men synst det har vært ulikt på alle fiskene, så er det om natten dem har dødd.
Plussmedlem
Det er ikke annet å gjøre enn det du gjør nå. Esha2000 hindrer bare at sykdommen sprer seg, den kurerer ikke allerede infisert fisk. Det er ingenting å gjøre med det annet enn å avlive syk fisk så humant som mulig.

Trist, men sånt skjer.
eg medisinerte fisken min som på bruksanvisningen (3 dager)
å all fisk såg frisk ut, men så braut det ut igjen igår/natt.
må eg kjøre kur igjen? eller kan det være en anna sjukdom?

litt trist, for ser ikkje at dem er sjuke før dem er døende jo
ganske kjedelig start på min hobby :/
sykdom og fiskedød er noe alle opplever. selvfølgelig er det trist og litt demotiverende. Om det er noen trøst er det noe stort sett alle nybegynner møter veldig tidlig i akvariehobbyen. Du må bare holde håpet oppe selv og tenke på at akvariehold er en fantastisk hobby! Som det ble skrevet tidligere så er ikke dette en sykdom som man kan kurere. De som er smittet vil dø så er det bare å la sykdommen ri fra seg og begynne å bygge opp fiskebestanden når sykdommen har gitt seg. Grunnen til at fiskene kan ha virket frisk når du medisinerte kan være at medisinen kan ha holdt tilbake symptomene men en eller annen gang vil fiskene dø.

Jeg er ingen ekspert på sykdommer men IKKE GI OPP! du vil bare angre Lykke til videre med en fantastisk hobby!
Det du bør gjøre er å senke ph i akvariet ditt. Du har altfor høy ph for neontetra, og de blir lettere syke når de ikke trives optimalt fordi de holdes i feil vannverdier.
I sine naturlige omgivelser i det fri lever de i svært surt vann. Du hadde veldig høy ph i vannet ditt, er det kranvannet som er sånn eller tilsetter du et eller annet? Noe pulver eller midler på flaske som dyrebutikken påstår du må ha? Har du noen form for hvit stein i akvariet ditt?

NB!!
Når jeg sier "senke ph i akvariet ditt" så mener jeg selvfølgelig IKKE at du skal bråsenke den på to sekunder! All senking av ph må skje veldig sakte og gradvis, slik at fiskene ikke får sjokk. Helst skal det skje litt og litt i løpet av en hel dag eller to.
For å senke ph i akvarievann finnes det mange midler på markedet. En jeg har brukt i flere år nå er Amtra eikebarkekstrakt. Det er drøyt å bruke, kun noen få ml pr 100 liter vann.
Det skal IKKE has direkte i akvariet, men blandes på forhånd i bøtte med kranvann, og helles så i akvariet i forbindelse med vannbytter. For hver bøtte du bytter, senkes dermed ph gradvis litt og litt, inntil den er kommet på ønsket nivå. Om du bytter en bøtte om dagen, vil du kunne måle fremgangen dag for dag.
eg har 7.5PH i springen, så den ligger rundt det nå når eg bytter vann så ofte.

har nå også kvittet meg med den siste han guppyen, den var blitt heilt kvit, å halen var omtrent ingenting igjen av.

har nå sutte på ei luftpumpe(som eg såg var anbefalt ved sjukdom) denne har en liten luftestein men den kan vel ikkje øke PH`n?
ellers har eg ikkje noke anna stein en grusen.

bør eg nå bare bytte ofte vann, å håpe resten av fiskene overlever?
om alle så skulle død, hva må da til før eg setter i nye fisker?
Esha 2000 vil ikke hjelpe, fordi det er ikke neonsyken du sliter med, men derimot med stor sannsynlighet columnaris. Det er vanlig å blande disse sykdommene, fordi columnaris kan ved enkelte tilfeller gi tilsvarende symptom; at fisken mister fargen på ryggen.

Kardinaltetra får ikke neonsyken, altså må det være columnaris; eller tilsvarende bakteriell sykdom.

Det fine er at der neonsyken ikke er kurerbar; kan man stoppe et utbrudd av columnaris.

Du må til med kraftig antibiotika for å stoppe utbruddet. Syke fisk kan i liten grad reddes, men håpet er å hindre spredning. Medisiner med nifurpirinol som JBL Furanol, Aquarium Munsters Aquafuran og Sera Bactopur direct kan brukes, det samme kan Aquarium Munsters Aquafloxin som inneholder et annet antibiotika som også stopper denne sykdommen (og som ikke har samme problem med resistens (enda) som andre antibiotika har).

Og nei, ikke vent til imorgen med å skaffe medisin om du kan.

Før du medisinerer, bytt 50% vann og senk temperaturen til ca 23 grader. Da gir du fiskene dine best odds. Og husk at sykdommen er meget smittsom.

Lykke til.

takker, da skal eg få gjort dette snarest.
leste litt her:

om at om eg bruker det, så vill all bakteriekulturene dø.
kan eg da fylle opp et eget lite akvarium eg har tilgang til, med vann å fisk, så hive i tabletten der, å dermed la fiskene være der overnatten før eg setter dem tilbake i det andre akvariet?

eller vil fortsatt sjukdommen være i vannet i hovedkaret?
har ikkje heilt funnet ut kordan eg sletter mine inlegg, så blir litt meget med innlegg her fra meg. men håper det går bra.

eg har da gått til anskaffelse av Sera Bactopur direct.
å her står det at det vil drepe alle mine bakterier i filterene, å at etter medisinering må eg tilsette altmuligt som koster formykje penger for meg.
som sera aquatan, og nitrivec, og super carbon.

så tenkte eg: om eg monterer opp et lite kar som eg har på lur, kan eg da ha fiskene oppi der for medisinering? så får eg spart bakteriene i hovedkaret?
eller må eg tilsette tablettene i hovedkaret siden det evt kan ligge rester fra sjukdommen der?

om eg evt må medisinere i hovedkaret, kan eg da ta ut filterene å legge dem i ei bøtte med akvarievann? så eg sparer mine gode bakterier eg har spart opp?

så står det også at under medisinering, må det gjennomluftes godt. hva menes med dette?
Når det gjelder hvor lenge sykdommen kan leve uten fisk så vet jeg ikke, men vanligvis så er det en sammenheng mellom hvor raskt sykdommen bryter ut og hvor lenge den overlever. Jeg vil derfor anta at Columnaris, som er såpass hissig, også vil dø ut fort uten "vert". Dog, dette blir bare antakelser fra min side, så sjekk opp dette først.

Du har rett i at disse medisinene dreper filterbakterier. Det er kraftige antibakterielle medisiner og de ser ikke forskjell på snille og slemme bakterier - dessverre. Men noen ganger må man til med storslegga.

Det står fremgangsmåte i instruksjonene som følger med medisinene, men det jeg heller ville gjort var å ta ut filteret og latt det gå i en bøtte om du har mulighet, mens du filtrerer. Etter kuren så byttes det mye vann og settes inn kullfilter i filteret i stedet for vanlige svamper.
Husk at disse medisinene kan føre til at fiskene får problemer med oksygenopptaket, så sørg i så fall for å ha bevegelse i vannet, f.eks. en luftestein eller et pumpehode som sørger for oksygenmettet vann.

Husk også at sykdommen er veldig smittsom, så vær meget forsiktig med å flytte utstyr mellom kar nå. Selv har jeg latt filter stå i under behandling, og heller byttet vann noen ganger ekstra i etterkant av kuren. Du må følge med på vannverdier i etterkant.
Vindm
å at etter medisinering må eg tilsette altmuligt som koster formykje penger for meg. som sera aquatan, og nitrivec, og super carbon.


Du må ikke det... Men det er tilsetningsstoffer som kan spare deg for litt arbeid. Aquatan er vel et slikt vannforbedringsmiddel ála aquasafe og er for å fjerne klor i vannet. Nitrivec skal redusere nitritt og carbon fjerner medisinrester.

Du trenger ikke kjøpe deg ihjel på dette, alternativet er vannbytter. Nitritt og medisinrester fjernes med vannbytter.
Kull koster heller ikke mange kronene dersom du bare skal fjerne medisinrester etter en omgang med sykdom.

En slik holder til mange runder.
kanskje eg bare skulle kjørt heile løpet da, me filter å alt i.
einaste sjanse eg får kjørt filteret, er å legge det i ei 10liters bøtte.
da har eg hatt mine gravide gyppier i et eget lite kar, ilag med en halv tablett.
så har eg hatt 2 1/2 tabletter oppi hovedkaret.
så nå må vel vertfall det eine karet overleve. håper vertfall på det beste.

såg også at ancistrusen hadde begynt å bli kvit noken plasser på ryggen (skal prøve å få et bilde)
kommer han til å få fargen igjen?
her er bilde av ansictrusen.
han fikk tilbake fargen allerede etter førstedag på antibiotikaen

takker for all hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap