Lekkasje. hva gjør jeg?
Jeg tror det ene akvariet mitt lekker.
Det har stått tomt med bare grus og et par cm med vann i en stund nå. Men nå vurderte jeg å få det igang igjen, men da jeg løftet akvariet av bordet som hører med, så så jeg det var fuktskader på bordet. men en gang så tenkte jeg at det kun var pga at jeg sikkert har sølet vann innimellom. Men så la jeg merke til at det var fuktig på flaten kun på et sted på bordet. Jeg kikket under akvariet, men klarer ikke å se noen sprekker der. Men innbiller meg likevel at det lekker.
Hva gjør jeg nå? Er det bare å kaste hele akvariet?
Er eneste løsningen å skifte ut hele bunnglasset? Eller finnes det enklere like greie løsninger?
Og kan jeg også spørre hva som er grunnen til at akvarier bygges med glassbunn isteden for annet materiale? Sikkert litt teit spørsmål, men det var bare et spørsmål som poppet opp i hodet mitt nå. hehe
Det har stått tomt med bare grus og et par cm med vann i en stund nå. Men nå vurderte jeg å få det igang igjen, men da jeg løftet akvariet av bordet som hører med, så så jeg det var fuktskader på bordet. men en gang så tenkte jeg at det kun var pga at jeg sikkert har sølet vann innimellom. Men så la jeg merke til at det var fuktig på flaten kun på et sted på bordet. Jeg kikket under akvariet, men klarer ikke å se noen sprekker der. Men innbiller meg likevel at det lekker.
Hva gjør jeg nå? Er det bare å kaste hele akvariet?
Er eneste løsningen å skifte ut hele bunnglasset? Eller finnes det enklere like greie løsninger?
Og kan jeg også spørre hva som er grunnen til at akvarier bygges med glassbunn isteden for annet materiale? Sikkert litt teit spørsmål, men det var bare et spørsmål som poppet opp i hodet mitt nå. hehe
Postet 07.09.09 kl 11:45
Det kan hende at alt som trengs er at du legger ny silikon på undersiden. Hadde glasset vært ødelagt skulle du sett det.
Grunnen til at akvariebunner også er av glass er vel gjerne det at det for det første er praktisk med tanke på produksjon og for det andre er glass vanntett og kjemisk nøytralt i vann.
Grunnen til at akvariebunner også er av glass er vel gjerne det at det for det første er praktisk med tanke på produksjon og for det andre er glass vanntett og kjemisk nøytralt i vann.
Postet 07.09.09 kl 13:21
Sett karet en annen plass, og fyll opp med vann, så ser du om det lekker, og finner event. ut hvor. Det er isåfall bare å resilikonere.
Grunnen til at det lages med glassbunn, er at det er det best egnede materialet, som kan brukes til dette. Det råtner ikke, korroderer ikke, og trenger ikke behandles før det brukes.
Dermed er det billigere og mer holdbart enn andre alternativ.
Grunnen til at det lages med glassbunn, er at det er det best egnede materialet, som kan brukes til dette. Det råtner ikke, korroderer ikke, og trenger ikke behandles før det brukes.
Dermed er det billigere og mer holdbart enn andre alternativ.
Postet 07.09.09 kl 14:13
Postet 07.09.09 kl 14:54
Ja jeg har tenkt den tanken jeg også. Men det som gjorde at heller tenkte på lekasje etterhvert, var at det virket som det hovedsaklig kom fukt midt under på den ene siden. For var der på bordet det var mest fuktskade på bordet og var der det var fuktig oppå bordplaten. og om det hadde vært damp eller lekkasjo fra silikonkantene, da hadde jeg forventet en mer jevn fuktfordeling. Men syntes likevel det er rart at jeg ikke ser sprekk i glasset da.
Postet 07.09.09 kl 15:13
Postet 07.09.09 kl 16:10
Postet 07.09.09 kl 20:29
Postet 08.09.09 kl 13:16
Postet 08.09.09 kl 13:25
Endret: 08.09.09 kl 13:25
Postet 08.09.09 kl 13:37