Synspunkter og hjelp til fiskesammensetning i 330 liter

Hei!

Jeg har akkurat sikret meg et grisebillig 330 liter m/alt utstyr på finn.no, og har i den forbindelse prøvd å finne ut hvilke fisker jeg vil ha i karet. Jeg har kommet fram til noe jeg gjerne vil ha, men ønsker synspunkter fra mer erfarne akvarister (er lenge siden jeg har drivi med dette nå).

Jeg vil gjerne ha:
Kileflekkrasbora
Corydoras rabauti
L082
++

Hvor mange kileflekkrasboraer bør jeg ha, vil gjerne ha en skikkelig stim. Og stimer de godt?
Samme spørsmål med corydoras rabauti; hvor mange for at de virkelig skal trivs?
Og når det gjelder L082; skal man bare ha èn, eller bør man ha flere av disse også?

Jeg er også på utkikk etter et par litt større fisker; et par eller to "frittstående" som har fine farger og som syns som blikkfang. Jeg vil helst at alle fiskene skal være rimelig fredelige, har ikke lyst på et stress-akvarium hvor alle suser fram og tilbake i full fart (men det har vel endel med overbefolkning å gjøre også vil jeg tro).

Noen som har noen synspunkter?




Litt usikker på hvordan corydoras og L-maller går sammen. En del L-maller kan være teritorielle og gretne. Vet ikke med akkurat den du lurer på.


-Tim
Nei det er ikke godt å si med den malla; det sto fint lite inne på fiskebasen, så jeg håpet noen hadde erfaring med den. Det sto at den var ganske lett; så jeg håper det sier noe om hvor kranglete den er. Skal kikke i ei fiskebok nå; var ikke i den første jeg fant fram.
Jeg har nå fått målene på akvariet; det er 130 x 55 x 60, noe som gjør akvariet litt større enn før; rundt 430 liter om jeg ikke har regnet feil. Da er vel mulighetene i forhold til hvilke fisker jeg kan holde også blitt større, og jeg tar gjerne i mot forslag og innspill på de jeg alt har funnet.

Kileflekkrasbora
kileflekkrasboraen stimer bra. Har 10 stk i en 63 liter, så du kan sikkert ha mange flere.
En flott og stillig fisk. Kan godt gå med venusfisk som holder seg litt lengre oppe. Gleder meg til å lese oppdateringer om hvordan det går.
Velkommen i klubben.

Espen
Takk for svar!

Ja jeg har falt for klieflekkrasbora; har aldri hatt den tidligere, men jeg tror den vil være et blikkfang om stimen er stor nok og den "stimer" bra.

Venusfisk har jeg aldri hatt; men jeg så på fiskebasen, og den er jo virkelig flott. Den var også hardfør, og det må en jo sette pris på. Jeg vil gjerne ha flere stimer i akvariet så sant "fagfolket" mener jeg har plass, så den vil jeg absolutt vurdere. Flott fisk!

Det er godt mulig jeg lager en personlig akvarietråd når jeg har satt opp akvariet; skal uansett bruke god tid og være nøye med målinger, så det hadde vært litt gøy med en egen tråd.

Den L-mallen du har listet opp, virker ikke å være blant de vanligste man får tak i Det pleier å være grunnen til at det er lite info å finne både her og på id'en til mallen hos Planetcatfish.
Sjekket her i Fiskebasen, og kun 1 person på Akvaforum har registrert at de eier den.

Kanskje like greit å legge den på ønskelisten foreløbig, og heller føre opp en litt mer tilgjengelig L-malle på den umiddelbare innkjøpslisten?

Det er riktig som det er påpekt ovenfor, enkelte L-maller kan bli litt territoriale og gretne som voksne overfor Corydorasene. Dette fordi de ofte søker seg til samme plasser: i skyggen under en trerot. Det er derfor viktig å gi L-mallene nok steinhuler og leirehuler, slik at Coryene får lov å ligge under trerota uten at L-mallen(-e) føler at de invaderer deres domene. L-maller (hannene) har territoriell sans, C-mallene har det overhodet ikke. De skjønner ikke begrepet en gang, og det er grunnen til at de ofte får gjennomgå av territorielle fisk som lever på bunnen i akvariet (div. ciklider og maller f.eks.) Corydorasene blir jaget forvirret rundt og greier bare ikke å forstå hvorfor de blir jaget vekk fra visse områder.

Med litt omtanke i innredningen skulle det likevel la seg gjøre å kombinere disse, uten at Coryene kommer til skade eller får lide av det. Sørg for å få en trerot eller to litt opp fra bunnen, slik at det blir skyggefullt og skjermet, men likevel åpent foran og bak. Coryene liker instinktivt å ligge i skyggen der de ikke blir sett ovenfra. L-mallene på sin side, liker trange huler og sprekker der de kan klemme seg inn, helst et sted som er åpent bare i ene enden. [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1960&HKatID=]Leirhuler som dette[/URL] er fine til L-maller! Da føler de at de lettere kan passe på plassen sin. Aller best liker de at åpningen er skjermet litt, f.eks. ved at det ikke er helt åpent rett opp mot overflaten. Da føler de seg litt "utsatt". Legg derfor gjerne hulene litt under noen stein e.l, som lager et lite takutspring over huleåpningene.

Med et så stort kar som 430 liter, må du ta i litt når du først skal ha stimfisk da! Det er bedre med mange av veldig få arter, istedenfor et sammensurium med litt av ditt og datt. Da blir det lett kaotisk å se på istedet. Harmoni oppnås ved å gjenta temaer. Dette gjelder også innredningen. F.eks. hold deg til kun to, maks tre, typer planter i hele karet, og plant dem i grupper, ikke en og en bare. Gjenta en gruppe på et annet sted i karet, og plant samme gruppe planter der også.
Bruk kun røtter av EN type, f.eks. kun mangrove. Vil du ha stein, så velg kun en type stein der alle har samme struktur, for eksempel glatt rullesten, og plukk bare stein av samme farge, f.eks. kun grå, eller kun svarte.
Over alt dette er det flott med en diger stim kileflekkrasboraer som glitrer i lyset og glir frem gjennom karet Minst 40!

Alt dette som en helhet gjør at at karet blir harmonisk og behagelig å se på.


Hoppsann, dette ble langt mer enn du spurte etter! :p Men håper ikke det gjør no' Hehe Beklager, jeg ble bare litt revet med
Stjeler litt av ideene dine til mitt nye 180liter jeg mona..
Takk for svar; dette var interessant lesing!

Jeg vil ha både L-maller og corydoras i karet, så da gjør jeg som du foreslår Mona; og kjøper noen leirhuler så L-mallene får seg hus. Jeg har nok litt problemer med å fatte størrelsen på karet ennå; hadde et 500 liters en gang, men det er leeenge siden. Så når du sier minst 40 kileflekkrasboraer kjenner jeg det sitrer skikkelig; det her skal bli moro!

Kan du gi meg at anslag på hvor mange corydoras jeg bør ha sammen; veit jo at det skal være en gruppe, men ikke hva som passer i 430 liter.

Kjempefint at du skriver om hva som skal til for at karet skal se harmonisk ut. Tidligere har jeg hatt ensartede røtter, men ikke tenkt så mye over steiner og planter; men det er jo like viktig for inntrykket. Det verste jeg ser er akvarier i fullt kaos, med stressa fisk og alt mulig rart av innredning, helt uten plan. Så for meg er det viktig at karet blir rolig og fredelig, og at fisken virkelig kan vise seg fram. Jeg vil ikke ha masse fisk; gjerne 4-5 slag som viser seg skikkelig fram.

Jeg skal se nærmere på L-maller, siden karet plutselig blei 100 liter større blei sikkert utvalget av L-maller også noe utvidet. Jeg veit ennå ikke hvilke litt større type fisk jeg vil ha i de frie vannlagene; men vil gjerne ha et par som ikke er stimfisk, men som har annen interessant adferd.

Og Mona; en kan aldri skrive for mye når en veit så mye som du!
Jeg har sett litt på L-maller og disse falt i smak; med L066 på førsteplass:

L066
L183
L106
L129


Noen tanker om disse?
Nå blir det mye meg selv som skriver i min egen tråd, men jeg kom på et spørsmål til.

Tidligere har jeg hatt grus i akvarier jeg har hatt, og har ikke hatt problemer med planter som ikke fester seg. Hvordan stiller dette seg når jeg skal ha sandbunn (biltemasand "grov") ? Bør jeg ha noe i bunnen så de kan feste seg; syns jeg har lest noe om torvmatter eller noe?
jeg har rådasand og syns plantene sitter veldig bra med mindre du skal ha svære maller. og ciclider som graver... hadde en gibby en gang som bare rotet... og en severum eller sajica (husker ikke), som f**n ikke klarte å la ett sandkorn eller plante ligge i fred, den gravde og gravde... alt i alt syns jeg plantene sitter vel så bra om ikke bedre i sand... og det med stimfisk i så stort kar... jeg har 60kardinaltetraer i en stim i karet mitt på 540l... det er ikke altfor mye ser jeg blikkfang når de stimer seg unna discusen osv... blir spennende å se i natt da for jeg skal avgårde å bytte ut discusen med voksne scalarer i
kveld.... kan hende de minste blir tynnet ut nedi der:/ lykke til..
Ja, da er det kanskje ikke så farlig å ha noe i bunn; tenkte ikke på at sand faktisk er tettere og tyngre enn grus! Så da prøver jeg nok uten noe "dill" til å begynne med.

Jeg har ennå ikke helt bestemt meg for hvilken malle jeg skal ha bortsett fra noen corydoras; men har tenkt litt på L066. Men foreløpig veit jeg ikke så mye om den; håper noen med erfaring kan gi noen tips.

Jeg har heller ikke bestemt meg for hvilken "stor" fisk jeg skal ha i tilllegg til stimene; må jo finne noen som blir litt større enn rasboraene og mallene, uten at disse blir spist!

Scalarer ja, de kan nok ta for seg har jeg hørt; du får ha lykke til (og lykke til til kardinalene også!)
Når du kjøper planter på butikken så sitter det på lodd av bly. Dette lodde bruker jeg på lettflytende planter som feks coryene til stadighet graver opp. Holder planten nede samtidig som røttene vokser videre ned i sanda.
Har iallefall funka bra for meg.
Sanda er tettere, men hvis du har cory, malaysiske sandsnegler så får ikke sanda bli så kompakt. hehe. Har også grov biltemasand
Hmm, sitter det på lodd av bly? Det her jeg ikke fått med meg må jeg erkjenne. Lenge siden jeg har kjøpt planter riktignok, men da var det da bare røtter som vokste i en slags hvitt stoff og en sånn liten plastpotte. Er det lodd der også?

Jeg skal ha corydoras rabauti, så da blir det vel litt graving...
Omicron
Hmm, sitter det på lodd av bly? Det her jeg ikke fått med meg må jeg erkjenne. Lenge siden jeg har kjøpt planter riktignok, men da var det da bare røtter som vokste i en slags hvitt stoff og en sånn liten plastpotte. Er det lodd der også? Jeg skal ha corydoras rabauti, så da blir det vel litt graving...


sitter lodd inni den filten eller nederst i plastkrukka.
Bruker bare dette på planter med dårlig rotsystem som hele tiden flyter opp pga coryene og sneglenes morsomheter.

Er jo en del planter som ikke skal stå nedi sanda, men som skal få røtter til å vokse nedi. Råtner ellers. Dyrkjøpt læring for meg.
Jeg skal ikke påstå at jeg noen gang har vært godt på planter. Jeg har hatt lite fiskedød i akvarier tidligere, men det har nok godt med noen planter. Tror jeg skal sette meg bedre inn i hva plantene trenger denne gangen, kjedelig å måtte romstere så mye i akvariet pga. sånt.

Husker ikke engang navnet på de vanligste plantene nå, så får lese meg opp litt!

Forresten, Hornblad husker jeg!! : )
bly??? det skal ihvertfall ikke jeg ha nedi karet mitt da kan heller plantene bare flyte rundt kan heller feste den i en stein å grave ned den da...
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap