Mange neontetra døde inatt

til min store forskrekkelse så så jeg når jeg våknet idag at 6 av mine neontetra var dø, noe jeg ikkje kan forstå, de har vært helt fin helt til de plutselig lå dø i akvariet mitt, jeg tok å testet med engang for nitritt med testen kom ut helt fin. har andre fisker i karet, en kampfisk og 2 kuhliåler. og de er helt fine og.
noen som vet hva som kan ha forårsaket dette?
Aner ikke, men det rammer primært neontetra og kardinaltetra.


-Tim
hadde dem mistet farge?
evt mistet fargen på halen?


her kan du bla deg ned til neonsyken.
Det er det som er så rart, då har det hvertfall gått utrolig fort. for igårkveld så var de helt fin og veldig skarp i fargen.. også idag så var de dø. så alt må ha skjedd inatt. veldig rart.
satt du dem inn i et nytt kar eller et innkjørt kar?
Les denne tråden. Sannsynligvis det samme.

Hvordan har du testet, forresten? Med hva?

FiskeAlex
Hva er neonsyke?

Et vennlig tips, når man lurer på noe, er å søke etter det først. Da slipper man mange unødvendige poster i forumet, og du får sannsynligvis raskere svar enn om du sitter og venter på at noen skal svare for deg.

Tim
Aner ikke, men det rammer primært neontetra og kardinaltetra.
Neon ja, men det rammer ikke kardinaltetra - av en eller annen grunn. Noen hemigrammus arter også, som bleheri f.eks., og sebrafisk kan få denne.

Neonsyken er sjelden så dødelig som dette.
Døde neontetra!
jeg har opplevd noe lignende i karet mitt.. dauet rett og slett av stress de..... i forbindelse med slamsuging/vanbytte..... det samme skjedde med ca 15 stykker da jeg flyttet dem over i 540literkaret mitt da jeg fikk det inn i stua... det var også stress som gjorde at de daua, grunnen til at jeg veit at det var det er for at jeg flyttet så og si alt vannet, plantene og og pumpene over i det nye karet,, temperaturen rakk vel ikke synke en grad en gang:=) erfaringen min er at neontetra er veeeldig sjøre tross det er enkle fisk... visste du at de også kan gå i sånn sjokktilstand å ligge å flyte som om de var daue for plutselig kvikne igjen... har skjedd ett par ganger med meg... kvittet meg med alle og kjøpte en stim på 65kardinaler i stedet tilsutt jeg
sier ikke at det ER det men hvis alt annet er i orden så tenk etter om du har drivi noe nedi karet de siste dagene...
Nei, jeg har faktisk ikkje gjort noe i det karet på en stund nå, eller det er vel en uke siden jeg tok regelmessig vannbytte.. så jeg tror ikkje det er det.
det karet jeg har de i er ett innkjørt akvarie, og jeg tok nitritt test idag og den var helt fin. har ikkje testet for ammoniak grunnet jeg ikkje har skaffet meg denne testen endå, men det kommer.
Idag var alle fiskene dø, jeg forstår ikkje ka dette kan være?
Absolutt alle fiskene var dø untatt en, en ancistrus.
Plussmedlem
Da har du mest sannsynlig en forgiftning i vannet ditt. Det er det eneste jeg vet om som kan forklare stor og plutselig fiskedød.

Har du puttet oppi noe nytt i karet ditt i det siste?
Nei, har ikkje puttet oppi noe nytt.
FiskeAlex
Idag var alle fiskene dø, jeg forstår ikkje ka dette kan være?


Leste du linken jeg postet, da - og mine innlegg i den tråden?
FiskeAlex
Nei, har ikkje puttet oppi noe nytt.


Er det barn eller yngre personer i familien, i samme hus som deg? Egne unger eller unger som har vært innom på besøk...? Unger kan finne på å putte de merkeligste ting i akvarier.... Men det vil de selvfølgelig aldri innrømme, spesielt ikke nå som fisken har daua.

Jeg synes absolutt det høres ut som en form for forgiftning i akvariet ditt.
Nei, jeg har ikkje hatt noen barn eller noe på besøk heller skjønner du.
Det virkelig veldig logisk at det er en form for forgiftning, men jeg kan bare ikkje komme på hva, for jeg har ikkje gjort noen ting som gjør at det ska komme forgiftning i det karet. det har kunn vært neontetra og 2 kuhli åler i dette karet. nå har kuhli ålene også død.
Hva slags test bruker du, og hvilket merke er det?
Jeg har tetra side tester. nitritt testen var på 0.
har ikkje kjøpt ammoniak test endå, eller nitrat. har ikkje hatt penger til det endå, også tenkte jeg at jeg skulle bestille det ifra aquamanias når jeg får penger.

tror du at det kan være nitrat eller ammoniak?
Tetra sin test viser ikke 0. Den viser bare under 0.3.

Det kan være amoniakk ja, men da skal nivået på Amonium være relativt høyt. Amonium omdannes til Amoniakk i økende grad ved høyere PH.

-Tim
kjenner du igjen noken av symptomene som stod i den posten Joakim postet?
bla mistet/svakere farger?

om du har det, så kan det være det samma som meg, så da er det bare å handle antibiotika. det funket fett for meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap