Kule fisk

passer en fersk vanns kulefisk med 2 guppyer , 10 neontetra , 1 kampfisk , 2 reker , 2 ballong mollyer , 1 algespiser?
Kulefisk er en rovfisk, og bør holdes i et artskar. Vet ikke hvilken art du snakker om, men de fleste artene spiser fisk.
jeg ville tro at algespiseren kansje , og da mener jeg kansje overlever kulefisken...
Avhenger også litt hvordan algeeter det er snakk om...

De søte små kulefiskene ser små og uskyldige ut, men plutselig er den helt alene i karet og later som om ingenting har skjedd :P
Ops, glemte link :)
Heisann igjen

Når jeg svarte på denne posten sist tenkte jeg at jeg skulle legge med denne lenken, men glemte vist det :P

Her har du en strålende artikkel angående kulefisk
http://akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1802,1836
Som en hovedregel må kulefisk holdes i artskar. De er aggressive fisker, som går dårlig sammen med "romkamerater", selv når det gjelder egen art. Det er noen forskjeller mellom artene, og det er forskjeller mellom de enkelte individene, men tommerfingerregelen er at man skal holde dem alene.

Enkelte av kulefiskartene er fiskespisere, og vil dermed se på enhver annen fisk som mat.

Det er noen få arter som kan gå sammen med andre fisker, men igjen, det er forskjell mellom individene (og derfor må man alltid være forberedt på å måtte skille dem ut fra de andre). Den eneste arten av ferskvannskuler jeg vet har vært holdt i selskapsakvarium med hell (Tetraodon mbu), er dessverre også den ferskvannskulefisken som blir størst. Det er ytterst få som har et stort nok akvarium til å holde en. Den krever et akvarium på minst 4000 liter...

To andre arter regnes som mulige å holde sammen med andre, dvergkulefisk (Carinotetraodon travancoricus) og sør-amerikansk kulefisk (Colomesus asellus), men heller ikke disse anbefales det å holde sammen med andre, da de som regel er notoriske finnenappere - noe som vil føre til mistrivsel for de andre fiskene i akvariet. Dvergkulene holdes av og til med hell sammen med ottoer (disse er trolig kjappe nok til å komme seg unna), men personlig ville jeg ikke ha gjort det. Har man sett en dvergkule nappe finner, skjønner man hvorfor. Ansiktsuttrykket er kostelig, og man kan nesten høre at de sier: "Yesss!". De er så fornøyde! Det er ingen tvil om at dvergkuler elsker å nappe finner, og jeg ville ikke ha utsatt noen annen fisk for å leve sammen med en slik plageånd.

Sør-amerikansk kulefisk har også et annet problem, og det er at de har så ille tannvekst at man garantert må leke tannlege på dem - og det er ikke en morsom affære! Faktisk vet jeg kun om en eneste eier av denne arten på verdensbasis, som har greid å holde tannveksten deres i sjakk. Denne kulefisken er forøvrig et unntak fra regelen om at de bør holdes alene. Dette er en fisk som gjerne trives sammen med andre av egen art. Men jeg ville ikke anbefale å holde den sammen med andre arter.

Så konklusjonen er at en ferskvannskulefisk ikke går sammen med fiskene du har. Det er stor sannsynlighet for at den enten vil myrde de andre fiskene, eller at den vil plage dem med å nappe finner.

Det er forøvrig en grunn til til at man ikke bør ha kulefisk sammen med så mange andre fisker. Kulefisk er svært sensitive til vannkvaliteten, samtidig som de selv griser utrolig, og derfor er en stor belastning på vannkvaliteten. Dette gjør at én eller få kuler krever stor plass alene.

Og bare for å komplisere det hele: det er to brakkvannskulefiskarter som nesten konsekvent selges som ferskvannsfisk (grønn kulefisk og 8-tallskulefisk). Så om du kjøper en ferskvannskulefisk, er det ikke sikkert at det er det den er...
Tilfeldig bekjentskap
© ØrjanMc
Reklame for plussmedlemskap