Hvitprikkesykdom
Inaktiv bruker
har fått hvitprikkesykdomen i karet mitt, nå har jeg begynt med temperaturkuren. Det står at denne sykdomen har 3 stadier og at på det siste er det ikke mulig og drepe sykodmen sånn jeg forstod det. Er det noen tips på hva jeg gjør?
det står: Det er kun i andre stadie at parasitten er mulig å drepe.
Hentet herrifra Og at han anbefaler temperaturkur, fisken jeg har tåler varme over 26 grader. Jeg har kardinaltetra, guppy, black molly scalare og sverd drager.
Bør jeg reise og kjøpe eSHa Exit i stedet for temperaturkuren, siden det er kommet til stadie 3?
Limer inn hva som står av behandling her og anbefalinger jeg
Hvitprikk:
Hvitprikk (Ichthyophthirius multifiliis), er den mest vanlige parasitten i akvarier. Denne gjenkjennes ved hvite, små (maks 1mm) prikker på fisken. Dette kommer gjerne først på finnene til fisken, for så å angripe mer kjøttfulle områder.
Hardt angrepne fisk puster betydelig fortere enn vanlig. De kan også klø seg voldsomt mot planter, røtter, steiner og grus. Parasitten sprer seg svært raskt, og kan i løpet av kort tid ha infisert alle fiskene i akvariet. Dette er en svekkelsesparasitt, som vil drepe fisken om den ikke drepes.
Parasitten lever i tre stadier, der det er det tredje stadiet vi ser på fisken. Første stadie er parasitten gjemt i grusen, og andre stadie er den frittsvømmende, på jakt etter en vert. Tredje stadie lever den på fisken, for etter ca 48 timer, sprekke og strø ut masse "babyparasitter". Skallet fra den døde parasitten kan bli hengende på fisken noen dager etter at den har sluppet avkommet. Det er kun i andre stadie at parasitten er mulig å drepe.
Behandlingsforslag: Parasitten kureres oftest meget lett med temperaturkuren. Dette er en behandling som er skånsom, og ikke koster masse penger. Les mer om gjennomføringen av denne nederst i artikkelen. Merk at enkelte arter ikke tåler den høye temperaturen, se på forhånd hvordan temperatur som er oppført som makstemperatur i fiskebasen. Fisk som maksimalt skal ha 26°r;C bør behandles med medisiner. Her anbefaler jeg eSHa Exit - denne har vist seg usedvanlig effektiv, og skånsom, så vel mot fisk, som planter og ikke minst filterbakteriene.
det står: Det er kun i andre stadie at parasitten er mulig å drepe.
Hentet herrifra Og at han anbefaler temperaturkur, fisken jeg har tåler varme over 26 grader. Jeg har kardinaltetra, guppy, black molly scalare og sverd drager.
Bør jeg reise og kjøpe eSHa Exit i stedet for temperaturkuren, siden det er kommet til stadie 3?
Limer inn hva som står av behandling her og anbefalinger jeg
Hvitprikk:
Hvitprikk (Ichthyophthirius multifiliis), er den mest vanlige parasitten i akvarier. Denne gjenkjennes ved hvite, små (maks 1mm) prikker på fisken. Dette kommer gjerne først på finnene til fisken, for så å angripe mer kjøttfulle områder.
Hardt angrepne fisk puster betydelig fortere enn vanlig. De kan også klø seg voldsomt mot planter, røtter, steiner og grus. Parasitten sprer seg svært raskt, og kan i løpet av kort tid ha infisert alle fiskene i akvariet. Dette er en svekkelsesparasitt, som vil drepe fisken om den ikke drepes.
Parasitten lever i tre stadier, der det er det tredje stadiet vi ser på fisken. Første stadie er parasitten gjemt i grusen, og andre stadie er den frittsvømmende, på jakt etter en vert. Tredje stadie lever den på fisken, for etter ca 48 timer, sprekke og strø ut masse "babyparasitter". Skallet fra den døde parasitten kan bli hengende på fisken noen dager etter at den har sluppet avkommet. Det er kun i andre stadie at parasitten er mulig å drepe.
Behandlingsforslag: Parasitten kureres oftest meget lett med temperaturkuren. Dette er en behandling som er skånsom, og ikke koster masse penger. Les mer om gjennomføringen av denne nederst i artikkelen. Merk at enkelte arter ikke tåler den høye temperaturen, se på forhånd hvordan temperatur som er oppført som makstemperatur i fiskebasen. Fisk som maksimalt skal ha 26°r;C bør behandles med medisiner. Her anbefaler jeg eSHa Exit - denne har vist seg usedvanlig effektiv, og skånsom, så vel mot fisk, som planter og ikke minst filterbakteriene.
Postet 08.09.09 kl 21:02
Kaiza76har fått hvitprikkesykdomen i karet mitt, nå har jeg begynt med temperaturkuren. Det står at denne sykdomen har 3 stadier og at på det siste er det ikke mulig og drepe sykodmen sånn jeg forstod det. Er det noen tips på hva jeg gjør? det står: Det er kun i andre stadie at parasitten er mulig å drepe. Hentet[URLBLOCK1] Og at han anbefaler temperaturkur, fisken jeg har tåler varme over 26 grader. Jeg har kardinaltetra, guppy, black molly scalare og sverd drager. Bør jeg reise og kjøpe eSHa Exit i stedet for temperaturkuren, siden det er kommet til stadie 3?
Nå har ikke jeg lest på alle fiskene dine hvilke temperaturer de greier, men om fisken tåler temperaturen, så kan du bruke denne kurern. At sykdommen har kommet til stadiet 3 betyr ikke at du ikke får knekt den med temperatur-kuren. Du får bare ikke drept dem der og da, men de dør når de før eller siden ramler av fisken igjen.
Fra samme artikkel du linket til:
Temperaturkuren mot parasitter.
Slik anbefaler jeg at du kjører temperaturkuren i ditt akvarium:
-Bytt vann, kombinert med en slamsuging av bunnen. 40% av vannet bør vekk.
-Få tempen opp til over 32°r;C, hold den der til alle parasittene har vært borte i 48-72 timer. Tempen må økes i løpet av maks 12 timer.
-Senk til 28°r;C, observer nøye. Senk gjerne tempen med kaldvann, kombinert med en real slamsuging.
-Om nye parasitter bryter ut, merk deg hvor lang til det tok fra tempen var under 32°r;C, og til utbruddet var synlig.
-Øk tempen igjen til over 32°r;C, hold til alle parasitter er borte i 48-72 timer. Gjenta reduseringen i temp til 28°r;C, med vannbytte og slamsuging.
Øk tempen til over 32°r;C igjen, innenfor kortere tid enn det tok i forrige runde før prikkene brøt ut (tok det 47 timer, øker du tempen når det er gått 43-44 timer).
-Gjenta til parasittene er borte for godt.
MERK: Kuren må ikke benyttes mot annet enn Hvitprikk og Oodinium. De fleste andre sykdommer vil akselerere kraftig, ved økt temperatur, og det er da fare for at du dreper fiskene dine, i stedet for å berge dem!
Postet 08.09.09 kl 22:45
Inaktiv bruker
jeg har lest på fiskene mine, og dem tåler varme optil 29 grader og 28.
Postet 08.09.09 kl 22:51
Hvis fiskene har en trivselstemperatur opp mot 28-29 grader ville jeg ikke nølt med å kjøre varmekuren. De tåler 3-4 grader ekstra i korte perioder, selv om de ikke vil ha det så varmt hele tiden.
I akvariet mitt ble det 35 grader i sommer og jeg har noen fisk der med trivselstemperatur opp mot 26 grader. Alle overlevde!
I akvariet mitt ble det 35 grader i sommer og jeg har noen fisk der med trivselstemperatur opp mot 26 grader. Alle overlevde!
Postet 09.09.09 kl 09:57
Endret: 09.09.09 kl 09:58
Inaktiv bruker
nå er sykdomen på vei tilbake ser jeg, lite prikker og observere, jeg har mistet kardinaltetraene mine, men det regnet jeg med. Men men...
Postet 11.09.09 kl 13:11
Postet 11.09.09 kl 13:15
Inaktiv bruker
har ikke senket temperaturen ennda, siden det står den skal være på 32 grader i 48-72 timer etter at symptomene er borte.
Postet 11.09.09 kl 13:29
Du må være 100% sikker på at temperaturen virkelig ER 32°C....
og ikke 31½°C ! Har du kontrollmålt med flere termometere, eller sitter du bare med et billigtermometer av den vanlige sorten?
Du ville blitt regelrett sjokkert om du visste hvor upresise og feil mange av markedets rimelige akvarietermometere viser! Skiller flere grader i forhold til faktisk temperatur.
Det er tvingende nødvendig å ha kvalitetstermometere, helst et par stykker, å kontrollmåle temperaturen med under varmekuren mot hvitprikk, ellers risikerer man bare å gjøre vondt verre og sykdommen bare blir mer aggressiv.
og ikke 31½°C ! Har du kontrollmålt med flere termometere, eller sitter du bare med et billigtermometer av den vanlige sorten?
Du ville blitt regelrett sjokkert om du visste hvor upresise og feil mange av markedets rimelige akvarietermometere viser! Skiller flere grader i forhold til faktisk temperatur.
Det er tvingende nødvendig å ha kvalitetstermometere, helst et par stykker, å kontrollmåle temperaturen med under varmekuren mot hvitprikk, ellers risikerer man bare å gjøre vondt verre og sykdommen bare blir mer aggressiv.
Postet 11.09.09 kl 13:35
Endret: 11.09.09 kl 13:36
Inaktiv bruker
noen kvalitets termometer har jeg ikke, men jeg har brukt termometer som sjekker feberen på folk, og steketremometer, og et annet termometer jeg har som skal være presist, pga noen andre greier jeg driver med. Og alle viser over 32 grader, og jeg ser jo at prikkene blir borte.
Men det er kanskje mulig da, at prikkene blir borte selv om temperaturen ikke er over 32 grader?
Men det er kanskje mulig da, at prikkene blir borte selv om temperaturen ikke er over 32 grader?
Postet 11.09.09 kl 13:38