Ken sin egen "blogg" om mine karr, både ferskvann og saltvann. (side 10)

Nå ligger jeg i sluttfasren for og overta en dyrebutikk, spennende.
Tenkte jeg skulle forandre litt på¨hvilken fisker jeg skal ha, vil spesialisere meg på sør amrikanske arter, diskuser, scalarer, leopoldfi og altumer og seff endel arter på L maller.
Merker jeg er skikkelig gear på og være min egen sjef i en dyrebutikk, har drevet for meg selv endel år i andre bransjer.
Men indre østfold trenger litt ekspertise på ferskvannets kong diskus og L maller som kan leve sammen de.

Ynglene av L134 er nå ca.3 1|/2 mnd de eldste og så har jeg 10 stk som kun er 2-3 uker.
Min klare favoritt av L maller under 15 cm.

Det tragiske er at jeg har mistet 3 store diskuser av jævla parasitten odinium, kostet meg ca. 3000,-av og miste 3 diskuser mellom 18-20 cm.
Utrolig kjedelig pga. slurv av mine karantene regler, fikk inn noen vf diskus fra Nahamunda"som jeg faktisk bommet endel på ang.karfantende og avlusning, så håper jeg har lærrt av min første virkelig store bommert angt diskuser.
spennende med butikk da.
Er det selvstendig eller i en kjede?

Ha ei flott helg videre.

Espen
Butikken er en liten selvstendig butikk, så det er litt spennende dette om det blir noen overtagelse.
Skal i møte med eiendomssjefen i det store firmaet som bl.a eier senteret der butikken ligger imorgen, så da blir det mer eller mindre avgjordt om jeg overtar eller ei.
Har vært i kontakt med et firma som jeg vil ha som hovedleverandør og da blir det mye SERA ting i butikken.
Har selv brukt mye av deres produkter og er fornøyd med de.
Viss det blir overtagelse så er det planlagt et diskuskarr med jumbo diskuser + noen mindre seff.

Her hjemme så går det bedre med diskusene, men sliter med og bli kvitt odiniumen, har brukt både medisiner og tempratur på over 32 grader, men ennå ikke kvitt dritten.
Men nå ser det mer lovende ut enn på lenge.

Ynglene av mine L134 lever i beste velgående, nå har jeg 10 stk på ca.3 1/2 mnd og 3 cm+, så har jeg 12 stykker på ca 1 mnd, de er vel 1,5-2 cm.
Men det som overrasker meg er at ingen har død av ynglene, så disse må være relativt hardføre, kullene er små, men de som klekker overlever, slik har det ihvertfall vært i de 2 kullene som har kommet her.

Mitt heckelparr er også friskmeldt ettet en kalium kur mot gjellemark.
Hannen som jeg trodde jeg måtte avlivde før kuren har virkelig godt opp i vekt, nå er han kraftig og fin, begge spiser meget godt.

Driver og leker litt med tanken på og gjøre om 660 l min med diskuser til kun og inneholde VF diskuser.
Har jeg nå hele 3 vf diskuser-Nhamunda Blue face heckelparr + 1 Nhamunda blå diskus, merker jeg begynner og bli mer og mer hektet på vf diskuser, spesielt etter jeg meldte meg i det nordiske diskusforumet og ser vilken praktfulle vf fisker som går i våre naboland.
Utvalget på vf diskuser er mye større der, men det kommer vel litt av at diskusmiljøet er mye større der, man ser jo på de "råeste"vf diskusene så er jo fargeprakten like bra eller bedre enn oppdrettsfisk, trodde ikke vf kunne få så fine farger jeg, men disse praktfulle vf fiskene koster jo fort en tusenlapp eller 2 pr.stk-men de er verdt det ikke tvil om det.
Så tiden vil vise om jeg gjør om hovedtanken min til kun vf diskuser, men tror nok at den sakte og forsiktig blir omgjordt.

Moro og drive og plannlegge forandringer i storkarret synes jeg, lurer også på om jeg skal utvide stimen av L134 i det karret, er nå 14 stk voksene fisker der og 6 stk L66, så leker litt om tanken på og ha 20-25 stk L134 og 10-12 stk L66, men da må jeg stable om alle røttene som karret inneholder for og lage flere og bedre hjemmesteder/huler til disse.
Og da har jeg blit eier av en liten selvstendig dyrebutikk, ikke noe gullgruve men har potensieale.
Tenkte jeg skulle prøve og få litt mere spennende fisker, spesielt fra sør amerika.
Tenkte jeg skulle sette opp et 400-500 l utstillingskarr med diskuser, L maller og scalarer.
Så er utrolig spent på butikken og hvordan det vil gå.
Butikk!!
Grattis med butikk Ken!!! Det blir moro vil jeg tro!! Er drømmen det - å få noe eget til å gå rundt!
Gratulerer.
Må legge ut bilder av herligheten etterhvert da. hehe

Du får ha lykke til.

Espen
Hvis det blir mer spesialisert Søramerikansk, så skal du ikke se bort i fra at jeg blir fast kunde ihvertfall Spennende med egen butikk, gratulerer!
Takker for de positive tilbakemeldingene fra dere.
Jeg kan bestille det meste, så er det å få tak i så skaffer jeg det, så kom og prøv meg.
Men blir som sagt litt oppgraderinger påp fisker, så vil tiden vise.
Blir moro med egen butikk ja.
Høres ut som man må ta seg en tur til Mysen ja :o)

Btw, har du fremdeles kloreker til salgs? Send meg gjerne en mail i så fall.
Hvor blir den liggende og hva skal herligheten hete?
Black_Flys
Hvor blir den liggende og hva skal herligheten hete?


Butikken skal ligge på samme kjøpesenter som den har gjordt de siste årene, navnet er dyrebutikken-ikke det mest oppfinnsomme, så kanskje det kommer et lite navnskifte etterhvert.
Håper jo min kompetanse på sør amrikanske fisker skal trekke noen mennesker.
Såesielt diskuser fra kvalitets leverandøren stendker er noe jeg vil satse på.+ så vil jeg jo selge noen L maller der L134 er en jeg virkelig vil forsøke og ha inne + noen få andre arter i samme størrelse.
Men foreløpig så har/kan jeg skaffe L134, de blir nok flyttet over til butikken i nærmeste fremtid.
Driver og setter opp et L malle karr hjemme nå idag, 150 l som skal inneholde 3 typer L maller L103 Peckoltia sp, L134 peckoltia sp og L144 ancistrus sp. + neontetra og kvalitets guppyer som går i fargen rødt.
Plussmedlem
Gratulerer med butikkovertagelsen
Kombinasjonen hobby og yrke er jo flott.
Gratulerer!
Dette hørtes skikkelig gøy ut, har familie i askim og er ofte nedover på sykkel utover vårparten.. Tar turen innom for og ta en titt. Det mangler desverre mange butikker med engasjement og ståpåvilje her på vestlandet. Som regel er det noe halvhjerta greier.

Lykke til, detta blir nok supre greier. hvor på mysen er det?
Plussmedlem
...
Gratulerer med ny butikk Ken
Håper du lykkes
Gratulerer med ny butikk Ken
Håper du lykkes
Takk takk, skal avgårde nå kl.8 for og gjøre ferdige alle papirene, utrolig mye som skal ordnes i slike saker.
Ble nesten ferdig med aquaskapingen i mitt nye 150 l L malle karr.
Denne gangen innreder jeg på en helt annen måte enn det jeg har gjordt før.
Bruker ikke noe bunnsubstrat og innreder med masse lyse steiner + at jeg kommer til og ha endel røtter sammen steinene.
Kommer jo til og være endel L maller oppi der så da må det være mer enn nok hjemmeplasser.
Har en gruppe på 5 stk VF L103, 10 stk ungfisker på 3-4 cm av L134 og en 5-6 stk L144.
Kommer til og ha neontetra og guppyer som "hoved"fisk, da ser man ihvertfall noen fisk når man titter i karret.

Kommer nok til og flytte over de 12 stk L134 som går i 22 l oppveksts karr nå.

Blir faktisk ganske stillig med masse steiner blandet med røtter, blir vel noen få planter også-skal ta bilder av karret når det er ferdig jeg.
Merke dag i livet mitt:).
I dag 1/3-10 så ble jeg innehaver av en liten dyrebutikk med stort potensiale, så går en spennende fremtid i møte nå.

Så kresene diskus eiere er snart velkommen, snart er det flere karr med kvalitets diskuser ++ endel andre arter også.

Har også endel L134, en fantastisk flott liten L malle som virkelig gjør seg i alle karr, litt reklame er godt det.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap