Ken sin egen "blogg" om mine karr, både ferskvann og saltvann. (side 13)

Ken Myrseth
Stort karr bør jeg ha til disse 8 stkene? Har et 160 l akvastabilkarr
Perfekt, etter min mening. Og eg ville hatt alle samlet i samme kar, da fellesskap skaper trygghet. Å ha de små sammen med de store bør ikke ødelegge for mulig avl heller.
Men å ha et zebrakar som utstilling i en butikk ser eg ikke som positivt for hverken zebraer eller kunder

Ken Myrseth
Hvor mye sirkulasjon bør jeg ha? Mellom 5-10 ganger vannvolumet, er det jeg har tenkt på.
Personlig ville eg valgt 1200-1500 l/t, men da snakker eg om "fri sirkulasjon". Med pumpe som er påmontert blåsvamp ville eg sagt 2000 l/t.

Edit: om du ikke gir dem backup sirkulasjonsmessig, så gi dem i hvert fall backup når det gjelder oksygen.
En luftpumpe med en enkel luftstein kan redde både fiskene og humøret ditt. Uansett hva enkelte sier om manglende effekt fra luftstein, så ikke hør på dem, men bruk det!

Ken Myrseth
Tenker også og legge tempen mellom 28-30 grader
Helt enig.

Ken Myrseth
Ellers så blir karret innredet med masse røtter og huler i litt forskjellige størrelser.
Biotopmessigsett ville eg satt fokus på steininnredning, og da helst flate steiner (gjerne skifer) plassert lagvis for å skape gode skjulesteder. Zebraer gnager også på trerøtter (næringsbrist?), så en fin rot er bare et gode, og det gir etter min mening også en fin brytning i karet. I tillegg ville eg hatt en bredbladet plante, da gnaging på denne avslører næringsbrist. Men for meg er et zebrakar et "steinkar"

Ken Myrseth
Hvordan er det og flytte disse? Er det like "enkelt"som med de fleste L maller?
Ja.

Ken Myrseth
Store må L46ene være for og være kjønnsmoden? Har hørt 5-6 cm før, stemmer dette?
Eg har ikke fått yngel på mine, men det høres fornuftig ut med tanke på maksstørrelse.


Ken Myrseth
hadde jo vært okei og satt inn noen som svømmer over disse, f.eks en tetra art, hvilken typer fisker har dere som har disse sammen med L46?
Eg har kun maller, da eg ikke har funnet en frisvømmende art som passer. Dersom du legger deg i nedre sjikt angående temperatur/sirkulasjon åpner det seg noen muligheter, men de mest interessante for meg krever god beplantning. Så eg lurer på det samme som deg, Ken.

Sent nå, men eg tror eg fikk med mine meninger om temaet i hvert fall
Takker så mye for at du deler din info med meg.
Suger til meg all egenerfaring forskjellige mennesker har om disse mallene.
Så innrednings messig så blir det nok mye skifer og litt røtter.

Hvilken farge har du på bunn substratet? Eller har du ikke bunnsubstrat?
Eg bruker den groveste Biltemasanden, men vurderer å bytte den ut med Engelsk Sjøsten (1-3 mm) når de får nytt kar.
Godt over til kun vf diskuser i 660 l min.
Nå begynner diskuskarret mitt og bli det karret jeg har drømt om det siste året, det skal kun inneholde VF diskuser.
Det har nå et parr blue face heckel parr + en blå vf-disse 3 skal alle være fra Nhamunda.
Disse lever sammen 2 stk altumer og mange L maller.
Mulig disse får selskap av 3-4 stk vf diskuser snart, er ihvertfall på jakt etter lekre vf diskuser.
Etter jeg flyttet heckelparret fra BB karret og over til 660 l med innredning så farget de ut til mye lekrere heckelfisker, de ble mye mye flottere i fargene, skulle nesten ikke tro det var samme fiskene.

Tok noen år før jeg ble "sikker"på at vf diskuser er det ultimate innen diskus, de er så utrolig mye flottere enn oppdrettsvarianten.

Så tenkte jeg skulle fylle på med 3-5 vf diskuser til og så er karret fullt, og kanskje 2-3 altumer til viss jeg klarer og få tak i slike da.

Sender en import liste på fisker på fredag og kommer til og fylle opp butikken med masse fine fisker som kommer til meg i slutten av neste uke.
Kommer bl.a sterbai til en veldig fin pris, solgte sterbai for 59 pr.stk og folk kom fra oslo og områdene rundt byen for og kjøpe slike hos meg, solgte de vist til under halvpris i forhold til hva disse koster i byen.
Så kommer mange slike + andre arter til meget gode priser, så velkommen for en akvarieprat og en liten handel seff.
Forbaskede askesky!!!!!
Pga flystoppen så ble en fiske sendig stående i amsterdam-så nå er vel alle døde.
Hadde en sending fra asia og de er pakket for og klare 30 timers frakt, men nå er det godt over 48 timer, hel tragisk.

Gidder ikke kjøpe fra imazoo, noen som har andre forslag på gode firmaer som leverer fisker, andre vannlevende dyr og planter?
Kjedelig, Ken

Ta kontakt med Bo hos Credo.
Donald
Kjedelig, Ken :( Ta kontakt med Bo hos Credo.


Takker for tipset.

Utrolig kjedelige greier at hele denne sendingen går dundass, står i amsterdam enda, og regner med at alt er dødt-så er super tragisk, men lite jeg personlig for gjordt med det.
En positiv sak oppi all elendigheten;).
Nå på morran lyste jeg inn i hulen til sjefs L134 hannen pga han har ligget langt inni hulen og viftet og det er jo ofte et tegn på egg.
Jippi fikk bekreftet at det var egg i hulen hans, det har virkelig løsnet for mine vakre L134.
Tok 3-4 år og få denne gruppen i lek og nå har det kommet 2 kull + disse egene siden jul, er skikkelig glad.
Spent på hvor stort dette kullet er/blir, men med den lille erfaringen jeg har med og drette disse, så virker det for meg at de stortsett får små kull, ihvertfall sammenlignet med ancistruser.

Nå er jeg enda nærmere et skikkelig L malle karr i 660 l, der det nå lever ca. 14-16 stk voksene L134, 6 stk voksene L66, en voksen L102, en enslig ancistrus sp.oppdrettsvarianten og en mega stor gibiceps på rundt 40 cm.
Drømmen/målet mitt er en stor stim av L134 og L66 i dette karret, jeg bare digger disse 2 artene, men skal også fylle på med L144 bare jeg får fanget den hunnen av oppdretts varianten først.

Synes det er kjempe morsomt og ha et såpass stort malle karr, det lever jo endel fisker i høyere vannlag, 3 VF diskuser, 2 Altumer, endel svarte neontetraer +++.
De vf diskusene og altumene skal nok ut, har så lyst til og prøve noe annet enn diskuser, samtidig som jeg ikke har lyst til og legge diskusene på hylla, så må finne på noe lurt der.

Så en stor stim med praktbotiaer er også en drøm jeg har, synes disse PB er knall fine, spesielt når de begynner og få litt størrelse, har en nå på rundt 10-12 cm, den skal seff få artsfrender bare jeg kommer over slike-var en gjeng i den sendingen som står i amsterdam, men det hjelper lite.

Men som innlegget her startet med, så er jeg så glad etter og ha fått nye L134 egg, så dette blir bra.
Gratulerer Ken med nye egg. Jaggu er det stort når slikt skjer. Selv har jeg bare Ancistrus. En trio som jevnlig legger egg (og siste kullet med egg har nettopp klekket) samt et VF par med Ancistrus "Peru". Artig er det likevel. Hentet en del ancistrus yngel hos A.B i Tønsberg i går og fikk se hans L134. En nydelig malle med flotte tegninger. En kan vel lett innrømme at en blir litt misunnelig på dere ;- =)
LOFFA
Gratulerer Ken med nye egg. Jaggu er det stort når slikt skjer. Selv har jeg bare Ancistrus. En trio som jevnlig legger egg (og siste kullet med egg har nettopp klekket) samt et VF par med Ancistrus "Peru". Artig er det likevel. Hentet en del ancistrus yngel hos A.B i Tønsberg i går og fikk se hans L134. En nydelig malle med flotte tegninger. En kan vel lett innrømme at en blir litt misunnelig på dere ;- =)


Takk takk.
Er fullstendig malle gal jeg og søker nå etter grupper av L200, L201, L204, L205 og L264.
Vil ha inn en gruppe til i malle karret mitt på 660 l og 200 cm langt, og da vil jeg ha en art med helt andre farger/tegninger enn de som bor der fra før og de må heller ikke bli så store.
Viss du vil ha den fantastisk vakre L134 så er jo disse akkurat nå relativt lett og få tak i-min desidert favoritt L malle, min drømme fisk.

Moro når man har mange av en type L malle, da ser man bestandig en eller flere av de-kjøper man en L malle og slipper den i et relativt stort karr eller karr med masse hjemmeplasser så kan det gå uker mellom hvergang man ser den, ikke moro det.
L134 yngler-3 kull.
Som noen har fått meg seg så begynte jeg med L134 for endel år siden og gjorde alt jeg kunne for og få de til og yngle, ga opp og slapp alle sammen opp i 660 L min.
Og da begynte leken, har nå fått 3 kull siden jul 2009, kjempe morsomt.

I dag tømte jeg hullen for kull nr.3, var 8 stk yngler, så disse mallene får ikke mange yngler om gangen, det er ihvertfall sikkert her i gården.
Kull en var 10 stk, kull ta var 12 stk og kull tre var 8 stk.

Kullene er som sakt små, men overlevelses % høy, har faktisk ikke mistet en eneste yngler, det synes jeg er utrolig.

Når jeg tømmer hulen for yngler så tømmer jeg den over i et fødekarr som flyter rundt i hovedkarret, der bor de fram til plommesekken er spist opp, og 1-2 uker etter det.
Så flytter jeg de over i et lite karr på drøyt 20 L, der bor de fram til de er 2,5-3 cm.
Så blir de flyttet til et annet og større L malle karr, ca.150 L, der bor det 3 forskjellige L maller.
L103, L134 og L144-nå begynner dette karret og bli fullt, så enten må jeg selge noen eller utvide stammen i 660 L min.

Er intresert i og bytte bort L103 str.5-6 cm, L134 str.4 cm L144 str.5-7 cm mot andre L maller som ikke blir så veldig store.
Så er det noen som har andre L maller og bytte med så ta kontakt.
Flyttet nettopp kull 2 fra 20 l og over til 150 l, og en yngel er borte, så tok feil når jeg skrev at ingen hadde død.
Men er jo ikke dårlig for det, av 22 stk L134 yngler så har en død-knall bra overlevelses % spørru meg.
Har nå 14 eller 15 stk voksene L134 i 660 L min, disse lever sammen 5 eller 6 stk L066, så er kjempe intresert i og bytte noen L134 yngler/ung fisk mot L066.
Vil ha en stim på 10-12 stk L066 så da trenger jeg mellom 4-6 stk av den.
Import-prøver igjen:).
Mistet en hel fiskesending som jeg importerte fra asia pga den forbaska askeskyen fra island.
Sendingen kom til amsterdam første torsdagen etter vulkanutbruddet og der ble den stående.
Så nå har jeg bestilt enda en sending som skal komme til tirsdagen.
Da blir karrene knall fulle igjen.
Får bl.a sterbai til fornuftige priser, kommer til og ligge på 50-60,- pr.stk.
Solgte sterbai til den prisen for en-to mnd siden og da kom folk kjørenes langveis ifra får og kjøpe relativt store stimer-så folken fra og med onsdag, så har jeg masse fint i sjappa og hjemme/privat.

Selv så skal jeg ha en stim med praktbotia, har falt helt for denne fisken, som jeg ikke har hatt privat siden slutten av 70 tallet.
Fikk en praktbotia av en kunde i sjappa på 10-12 cm og da var det gjordt-de er knall vakre når de begyhnner og få litt størrelse-så setter nok inn 10 stk til.
Til dere som har PB, vokser disse fort eller sakte?

Alle de 8 stk nye L134 ynglene lever idag også, knall små med en liten plommesekk på maven, de er skjønne.

L malle karret mitt er desverre fullt nå(ikke 660 l, men 150 l), så kunne tenkt meg et litt større karr, men ikke lengere karr men heller dypere, men ikke lett åfå tak i brukte karr med ukurrante mål, så må nok høre med en glassmester om hva et nytt koster.

Ellers ikke noe nytt herfra-bortsett fra at jeg solgte 2 jumbo diskuser som var/er hjemmedrettede-fikk 1500,- pr.stk av en diskuskjenner, han mente disse var perfekte og noe av de fineste han hadde sett-moro og få slike komentarer på fisker man har drettet selv.
Bytter også bort heckelparret mot 2 store L maller, mener det var L418 på 19-20 cm-blir moro og få de.
Har jo som sagt gjordt om 660 l fra diskus til L malle karr- digger maller og ikke så mye jobb som med diskus.
Etter jeg kjøpte butikken så har jeg lite fritid, derfor går jeg over til L maller, foreløpig så er det 15 stk L134, 6 stk L66, 1 stk L102 og en gibbiceps på opp mot 40 cm i det malle karret og regner det som fullt etter de 2 stk nye kommer, eller setter vel inn noen L66 til.

Driver og skjekker ut prisene på et 3 meter langt karr og får jeg et greit tilbud så blir 660 l kastet ut(2 meter langt), der det står er det akkurat plass til et karr på 3 meter.
Drømme karret mitt har vært et 3 meters karr i mange år, men prisen har gjordt at jeg ikke har det enda, men etter jeg kjøpte sjappa, så får jeg jo tilbud som jeg ikke fikk som privat person-så tipper nok at 3 meteren er på plass i løpet av året her.

Da har jeg plass til mange L maller og en stor stim med Altumer.
De siste årene har jeg sagt diskuser er ferskvannets konge, men de må nok dele det navnet med Altumer.

Så har noen et bra 3 meters karr tilsalgs så ta kontakt så kanskje vi blir enig.
Noen som har peilling på hvor mye et slikt karr kan veie?
Tenker da på helglass karr med målene 300cmx60x60.
Mitt 960 l som jeg bar opp en etg veide ca 250 kg med målene 200x80x60.... så en vil tippe 350 kg....... Dahls ha ett helglass karr tilsalgs brukt som står i butikken det er 400 x 80x 70 ..... det veide nesten 600 - 700 kg..... de hadde 12 stk til å bære det inn....
Ken Myrseth
Noen som har peilling på hvor mye et slikt karr kan veie? Tenker da på helglass karr med målene 300cmx60x60.
I følge denne_kalkulatoren 190 kg, men eg ville nok plusset på litt da i hvert fall bunnen burde være mer enn 10 mm...
Fy flate tåler gulvet at jeg setter inn et 3 meters karr da?
Har jo betonggulv melom kjeller og første etg. , under 660 l så har jeg også satt opp noen stendere for og stive opp gulvet-har 660 l + 180 l +128 l akkurat der i stuen, så når alle disse 3 karrene blir rigget ned så blir det jo ikke så mye vekt forskjell, så det går nok bra.

Lurer litt på om jeg rett og slett skal bestille et karr fra aqualine, de har vist et karr med de målene jeg vil ha, ihvertfall 3 meter langt.
Bestiller det til butikken så får jeg jo også en knall pris, ihvertfall i forhold til og kjøpe det som privat person.
Går i tenkeboksen men blir nok et karr derfra, men henter meg ny bruktbil til uken, så må bremse litt med pengeforbruket-så 3 meteren er nok ikke på plass før høsten, men det er jo da det er moro og pursle med slike proskjekt.
På lørdag fikk jeg endelig fanget den siste ancistrus sp.oppdrettsvarianten som gikk i 660 l malle karret mitt, den har jeg jaktet på i lang tid-over et halvt år faktisk, men på lørdag så gikk hun i håven.

Grunnen til at denne mallen skal/skulle ut av karret er for at jeg kun skal ha L maller der-og har mange L144 i det andre malle karret mitt, men ville ikke flytte de over før hun var ute pga blandings faren, så nå en av dagene så begynner jeg og fange L144 i det andre mallekarret og flytter disse over til 660 l min.

Har altfor mange hanner i 150 l så sjefshannen bruker altfor mye tid på og fortsatt være sjefen i det karret og har knapt nok tid til å sjekke damer og få yngel.
Kommer jo noen kull fordet om det er mange hanner i karret, men regner med at det blir mange flere kull når jeg fjerner endel av de andre hannene.

Blir også moro og få L144 over i 660 l , de er jo super fine med den knalle fargen de har, faktisk en av mine favoritt maller.
God utvalg av fisk og planter i sjappa:).
Onsdagen fikk jeg inn en relativt stor sending fra sigapor, så nå har jeg et godt utvalg av planter, både grønne og røde-masse fine planter.
Har også et bra utvalg av fisker, 4-5 foskjellige cory arter og en art som er knall lik coryer, men som ikke er i cory familien, det norske salgs navnet er grønn corry-disse er knall fine og har en veldig fin grønn metalicfarge.
Har panda, aenus, vf columbia, vanlig metall panser malle ++.
Blå sommerfugler, bolivianske sommerfugler, oskare, elefant nebb ål, kuhlii åler, scalarer, kampfisk hann/hunn, guppyer, paletter, Orginal farget seilfinne molly/knall fine, vifte reker, "glass"reker, kloreker, pleco, ancistruser, peckoltia sp.L103, L191"små",++++++.

Så alle er hjertelig velkommen for en fiskeprat.

Elefant nebbålene er knall fine/kule, det er også de blå sommerfugl ciklidene, så veldig bra utvalg NÅ.
Fine tilbud på alle typer stimfisk når man kjøper 5-10 stk, kjøper man en så er alt dyrt-mener da av stimfisk.
Norges beste priser på juwel møbelkarr-leverings tid ca.24 timer fra karret er bestilt(må hentes i butikken).
Knall bra utvalg i akvarium planter, både i grønt og rødt.....Så kom og prøv oss.
Knall bra tilbud på malawi mix-kjøper man alle som går i karret så er det 50% avslag pga ikke stort malawi miljø som besøker butikken og vil derfor kutte ut denne arten, trenger karret til noe annet-så løp og kjøp........

Dagen reklame fra meg.

Ellers så går det bra i karrene mine, de nye ynglene fra L134 vokser fra dag til dag og ikke hatt noe frafall enda.
Flott at det gikk bra med denne sendingen.
Fra den forrige, fikk du da bare døde fisk? Ikke noe som hadde overlevd?

Har du det latinske navnet på den asiatiske coryen du snakker om?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap