Ken sin egen "blogg" om mine karr, både ferskvann og saltvann. (side 3)

Hei Ken,
måtte lese meg gjennom tråden din nå. Alltid spennende med Diskus, ja. Eg hadde sjølv Diskus når eg bodde i Tyskland men har sluttet nesten med fisk etter eg har begynnt å jobbe i oppdrettsbransjen :o
Eg likte oppsettet av 660l-karet ditt og det er veldig spennende meg høg "biomasse" og intensiv foring i større kar. Kan du gi en liste eller oversikt kva befinner seg per i dag i det karet og kor mye og ofte du forer? Og nå du skriver om fine vannverdier kunne det være interessant å vite meir om det. Bra hvis du kan sier noe om PO4- og NO3- verdier og kor ofte du skifter kor mykkje vann i karet.
Temp. er også interessant. Hørte rykter i min Diskus-tid at de trenger temp. over 28 grader for å klare fordøyelse av oksehjerte. Eg prøvde noen ganger med under 28 grader pga planter men Diskus mørkner nesten med en gang. Men hvis det var okshjerte, ikke peiling.
Var kanskje litt mykkje... jaja, sånn er det bare
Lykke til videre med fiskane dine og tråden. Skal følge med...
Helsing,
Michael
Fint du liker tråden, som jeg pleier si, endelig har jeg fått de fiskene som skal være i karret og det fungerer fint.
Fortiden går det 11 stk discuser, 4 altumer, 6 scalarer, 1 leopoldi, 14 stk L134, 6 L66, 1 L116, 1 L102, ancistruser, glødebåndstetra, kardinaltetra(de minsker det på og må fylles opp noen ganger i året), saeer og kloreker som holder sneilene borte.

Mater karret alt fra 1 til 3-4 ganger om dagen, kommer litt ann på mye jeg er hjemme, men tenker snittet ligger på 3 ganger om dagen.
Mater med oksehjerte og røde myggiser, det er hovedforet + en gang med tetra diskus bits om dagen, viktig med at de får i seg litt vitaminer også, derfor har jeg begynt og kjøpe oksehjerte tilsatt vitaminer og mineraler.
Men i kroner og øre så koster det mere og fore dette karret i mnd enn det min voksene sibirien huskey spiser for i mnd-men verdt hver eneste krone.

Vannverdiene er PH 5.5-6, kh1, gh0 no3 15-25(sjelden jeg måler den verdien-eller egentlig skjelden jeg måler noe annet enn phen), tempratur 29-30 grader.
Som sagt sjelden jeg måler noe annet enn ph, ser med engang på discusene viss noe er galt og da kan jeg måle vannet, men kan faktisk ikke huske sist jeg målte noe annet enn ph.
PO4 måler jeg aldri, har målt det engang men det var i saltvannskarret.
Ang vannbytter så har det forandret seg mye, når jeg hadde discuser i vekst byttet jeg 30% daglig, nå når discusene er voksene og store så ligger vannbyttene på alt fra 10% - 50% i mnd og det fungerer helt fint-ikke noen alger i dette karret.
Dette gjelder 660 l, bare så det er sagt.
Litt annet vannbytte regime på heckelparret mitt, og litt lavere PH.
Vært borte siden fredag:).
Er jo bestandig veldig spent når jeg har vært borte 3-4 dager og kommer hjem til karrene, denne gangen er første gangen det ikke har vært "barne"vakt i huset, så jeg kom hjem igår kveld og ingen ting hadde skjedd, skulle jo bare mangle, karrene har godt i flere år så hvorfor skulle det skje noe tenkte jeg, og ingen ting hadde skjedd.

Altumene mine vokser relativt kjapt i hovedkarret, de jager ikke hverandre lengre heller, slik de gjorde i BB/karrantene karret.
Den hissigste av alle scalarene foreløpig er lepoldien(dverg scalaren), ikke noe stort problem med den heller, men den er klart hissigst nå, men altumene er jo små enda, så de kan jo få et hissigere tempramang senere.
Men det er et skikkelig fint syn og ha alle 3 typene scalarer sammen discusene, nå skjønner jeg hvorfor jeg har brukt mange år på og få tak i disse fiskene.
Show winneren min fra østen en "!snow leopard"har fått hull i hode syken igjen, det har den hatt 2 ganger de årene jeg har hatt den, og det er kun den fisken som har blitt syk begge gangene.
Bruker esha hexemita, og den fungerer bra, hadde oppi første medisin dose på onsdag og hullene i hodet har begynt og gro.
Men lurer veldig på hvorfor denne fisken får dette og ingen andre, finner ikke noe kaldt med vannverdiene mine heller, så er litt av et mysterium hvorfor denne har hatt dette 2 ganger på 1 1/2 år-virker som denne østen fisken har et mye dårligere imunforsvar, den har også bestandig vært litt tynnere enn de andre diskusene, men har god matlyst og virker frisk og rask selv om den har hull i hode syken.
Men det ser ut til at hunn er på bedringens vei nå, og ser ikke ut til at noen fisker har tatt noe negativt ut av medisineringen, var jo spesielt redd for mine altumer da.
Men ser ut som alt er godt bra.

I morgen har jeg min første arbeids dag i en dyreforetning, det blir moro det(bortsett fra og gå ned i lønn da, men helsa krever ny jobb og da har man ikke noe valg).
Skal begynne i en liten lokal butikk, har jo mange års erfaring som "kremmer"og i butikker, men første gang jeg skal jobbe i dyre foretning, så gleder meg jo, og håper jeg kan påvirke butikken i en rettning som jeg brenner for-store diskuser og saltvann.

Ser også ut som varmekolben i 660 l min er ute av drift, kom hjem igår og da var tempen kun 28 grader, noe som er 1-2 grader for kaldt vann etter min mening.
De årene jeg har drevet med diskuser så har tempen ligget fast på 29-30 grader, så liker ikke at tempen har falt, så får ta opp jeger kolben og prøve og kalibrere den og se-begynner og få et litt dårlig forhold til jeger kolber nå, de funker bra i 2-3 år, i slik høy temp, så begynner de og bli unøyaktige, men i karr med lavere temp, ja da holder de i flere år, noen som har noen forklaring på dette?
Må bytte jeger kolbe ca. hvert andre år i 660 l med temp på 29-30 grader, og med et såpass dyrt og "bra"merke så er ikke det holdbart, så kommer nok til og sette inn 2 kolber igjen, for og være helt sikker på at tempen ligger der den skal være.

Men ellers ¨å har det godt bra de dagene jeg har vært borte, av de 10 reedspotet green discuser som jeg overtok syke, så ser det ut til at jeg greide og redde 5 stk, har 6 stk enda men den 6 er knall svart og det har den vært siden annkomst, så tar nok den en dag.
Men litt moro og redde disse da de skulle avlives, men siden de er såpass uvanlige så var jeg villig til og prøve og redde disse og ser som sakt ut som jeg klarer og redde 50%, og det er jeg fornøyd med.
Tenker jo veldig på og bruke disse genene vidrei min drøm i og skape en ny farge.
Plussmedlem
Ken Myrseth
I morgen har jeg min første arbeids dag i en dyreforetning, det blir moro det...

Gratulerer med ny jobb.

Ble det i denne dyreforretningen?:
Legger til at butikken ligger ikke langt fra drammen...
Varmekolbe: kjøpsloven gir deg vel garanti i 2 år! Så bare ta de med dit du kjøpte de og få en ny. Husk kvittering da.

Må bli gøy å jobbe med noe du skikkelig brenner for og som du virkelig har peiling på (ikke det at den forrige jobben din var dårlig.. hehe).

Espen
Loomis
[QUOTE=Ken Myrseth]I morgen har jeg min første arbeids dag i en dyreforetning, det blir moro det...

Gratulerer med ny jobb.

Ble det i denne dyreforretningen?:
Legger til at butikken ligger ikke langt fra drammen...


Takk takk.
Nei ble ikke den jobben, en annen liten butikk som ligger i indre østfold-som heller ikke har noe spesielt intresange fisker etter min smak(noe har den jo), men håper jeg kan være med på og "påvirke eieren til og utvide fiske"samlingen"litt og kanskje få sette opp et saltvannskarr på 300-400 l, det hadde vært noe, og jeg tror det kan påvirke omsettningen positivt-er jo snart jul-og da går mange folk "bananas" og det kan man jo tjene kroner på.
Så tiden vil vise.

Problemet er at jeger kolbene som fjusker er rett over 2 år, det skjer hvergang, men ,mener og huske det står noe i bruksanvisningen om at jeger har lengre garanti enn 2 år, må finne en bruksanvisning og se om jeg husker riktig.
Men litt rart at de eneste jeger kolbene jeg får problemer med er de som står i karr med temp på mellom 28-30 grader, alle de andre har jeg aldri hatt problemer med, de står i karr med temp på rundt 25 grader-så inntrykket mitt er at jeger kolber ikke tåler denne høye tempraturen i mange år, da blir de unøyaktige og får fuktighet på innsiden, noe slike dyre og et såkalt bra merke ikke skal få, så begynner hvirkelig og forandre mening om disse jeger kolbene.
Har bestandig ment at disse er klart best, men nå begynner jeg og mene noe annet-at de rett og slett er noe dritt, har byttet kolber ca.hvert andre år i diskuskarret og det holder ikke mål.
Noen nye bilder av saltvannskarret mitt.
Karret har vært i drivt i litt over et år, det ble startet 13/9-08.
Og min mening er at saltvann ikke er så vanskelig som noen skal ha det til, men stabile og gode vannverdier er en selvfølge.
Satt inn 2 stk leopoldier til i 660 l.
I går satt jeg inn 2 leopoldier til, litt pga at den ene jeg har hatt fra før av "kødder"med alle de andre fiskene i karret, så håper nå den "køddingen"skal foregå inntærnt i "stimen".
Har jo som sakt alle 3 typene scalarer, men dverg scalaren/leopoldien er de hissigste foreløpig, men altumene kommer seg de og, så utrolig spennende denne blandingen med alle typer scalarer og diskuser.
Har nå 3 utvendige pumper på 660, dette for at karret er kraftig belastet nå, men det er mindre krangling spesielt mellom diskusene når de går tett i karret.
Så det kommer en red spot green over i karret en av dagene og da er karret stengt for flere fisker-fullt er fullt.
Leopoldi
Hvor store er leopoldiene dine (h*l)?
Tenker fortsatt på å ha de i 180literen, men er de aggressive mot alle fisk?
Blir rikelig med skjulesteder for coryer, sommerfuglciklidene, sort neontetra, ancistrusene.

Espen
Gratulerer så mye med ny jobb begynte du på Slitu?
Tara
Gratulerer så mye med ny jobb:) begynte du på Slitu?


Takk takk, ja jeg begynte der, og får se om jeg kan påvirke akvarie"avd"der og sattse litt på de artene jeg liker, og som seff også må selge brukbart da.
Sorry at jeg ikke har svart på smsen fra deg igår, skjer mye i livet mitt nå-men til uken så har jeg ihvertfall tid til og ta den kaffen hoss Dere og se på stolthetene Deres.
Black_Flys
Hvor store er leopoldiene dine (h*l)? Tenker fortsatt på å ha de i 180literen, men er de aggressive mot alle fisk? Blir rikelig med skjulesteder for coryer, sommerfuglciklidene, sort neontetra, ancistrusene. Espen


Leopoldiene er vel 6-7 cm lange og 15-18 cm høye, disse er fullvoksene VF inndivider, så noe større blir de ikke.
Ja disse er hissige mot det meste, men flere man har jo mer av kranglingen foregår innternt i flokken, så man kan fint kombinere disse med mange andre fisketyper.
Og ja jeg mener fortsatt at en 180 l er nok plass til en flokk av disse.
Grunnen til at de er flyttet fra "konas"180 l, er bl.a for hun skal ha med karret og det hentes 1 nov og hun vil begynne omtrent på nytt, og bygge opp karret rundt disse utrolig store vifterekene hun har(husker ikke navnet på de akkurat nå)-disse er kuule og ser nesten uten om jordiske ut.

Eneste problemet jeg kan tenke meg med de fiske typene du nevner er at neontetraen blir mat til leopoldiene, viss de ikke er fullvoksene, leopoldiene er utrolig glad i å jakte på det meste som de kan svelge, slik er ihvertfall våre VF leopoldier og er ikke de fleste eller alle leopoldiene VF, eller er det stor komersiell oppdrett på disse også?
Så gå for leopoldier, de er utrolig flotte og intressange fisker.
Ken Myrseth
Mater karret alt fra 1 til 3-4 ganger om dagen, kommer litt ann på mye jeg er hjemme, men tenker snittet ligger på 3 ganger om dagen. Mater med oksehjerte og røde myggiser, det er hovedforet + en gang med tetra diskus bits om dagen, viktig med at de får i seg litt vitaminer også, derfor har jeg begynt og kjøpe oksehjerte tilsatt vitaminer og mineraler. Men i kroner og øre så koster det mere og fore dette karret i mnd enn det min voksene sibirien huskey spiser for i mnd:)-men verdt hver eneste krone. Vannverdiene er PH 5.5-6, kh1, gh0 no3 15-25(sjelden jeg måler den verdien-eller egentlig skjelden jeg måler noe annet enn phen), tempratur 29-30 grader. Som sagt sjelden jeg måler noe annet enn ph, ser med engang på discusene viss noe er galt og da kan jeg måle vannet, men kan faktisk ikke huske sist jeg målte noe annet enn ph. PO4 måler jeg aldri, har målt det engang men det var i saltvannskarret;). Ang vannbytter så har det forandret seg mye, når jeg hadde discuser i vekst byttet jeg 30% daglig, nå når discusene er voksene og store så ligger vannbyttene på alt fra 10% - 50% i mnd og det fungerer helt fint-ikke noen alger i dette karret. Dette gjelder 660 l, bare så det er sagt.

Etter min teori finnes det sjelden alger (unntatt penselalger) i høy belastet akvarier. NO3 med 15 - 25 mg/l er moderat og bra for plantene. Med PO4 ligger du mest sannsynlighvis langt over 1 mg/l. Eg hadde delvis opp til 5mg/l i diskuskarene tidligare og lite problemer med alger. Det med PO4 er bare interessant å vite fordi man kan se litt på belastningen av karet. Målet mitt for intens fiskeakvarier var mellom 1 og 2 mg/l PO4 og 10 - 20 mg/l NO3. Og da visste eg når det var tid for vannskift.
Gratulerer med ny jobb! Tipper du kan få til mye bra der borte, forbedringspotensiale er det hvert fall. Håper det går an å finne balansen mellom "poppisarter" man må selge mye av til Hvermansen og Hermansen for å overleve og kvalitet for de mer akvarieinteresserte.
Leopoldiene er vel 6-7 cm lange og 15-18 cm høye, disse er fullvoksene VF inndivider, så noe større blir de ikke.
Ja disse er hissige mot det meste, men flere man har jo mer av kranglingen foregår innternt i flokken, så man kan fint kombinere disse med mange andre fisketyper.

mat til leopoldiene, viss de ikke er fullvoksene, leopoldiene er utrolig glad i å jakte på det meste som de kan svelge, slik er ihvertfall våre VF leopoldier og er ikke de fleste eller alle leopoldiene VF, eller er det stor komersiell oppdrett på disse også?
Så gå for leopoldier, de er utrolig flotte og intressange fisker.

Hei Ken.
Takker nok en gang for et fantastisk svar.
Måtte kopiere det over til tråden min. hehe.
Tenker kanskje å prøve meg frem i forhold til stimfisk.
Øksefisk har jeg også tenkt på i det øvre sjiktet.
du tror alle leopoldi er VF? Har ikke sett de i dyrebutikk, men den lokale kunne bestille. Så usikker på pris også. Sikkert ganske dyre da hvis de bare er VF?
Reker er kanskje utelukket da? eller neocardina sp. som kan formere seg inne i en javamosedott? Tenkte på amanoreker, men de trenger brakkvann for å få frem yngelet.

Hva ville du kalle en stim som krangler seg imellom (antall)?

Nok en gang mange spørsmål, men jeg er nybegynner og du er eksperten..
(ikke noe press altså).
Black_Flys
Leopoldiene er vel 6-7 cm lange og 15-18 cm høye, disse er fullvoksene VF inndivider, så noe større blir de ikke. Ja disse er hissige mot det meste, men flere man har jo mer av kranglingen foregår innternt i flokken, så man kan fint kombinere disse med mange andre fisketyper. mat til leopoldiene, viss de ikke er fullvoksene, leopoldiene er utrolig glad i å jakte på det meste som de kan svelge, slik er ihvertfall våre VF leopoldier og er ikke de fleste eller alle leopoldiene VF, eller er det stor komersiell oppdrett på disse også? Så gå for leopoldier, de er utrolig flotte og intressange fisker. Hei Ken. Takker nok en gang for et fantastisk svar. :) Måtte kopiere det over til tråden min. hehe. Tenker kanskje å prøve meg frem i forhold til stimfisk. Øksefisk har jeg også tenkt på i det øvre sjiktet. du tror alle leopoldi er VF? Har ikke sett de i dyrebutikk, men den lokale kunne bestille. Så usikker på pris også. Sikkert ganske dyre da hvis de bare er VF? Reker er kanskje utelukket da? eller neocardina sp. som kan formere seg inne i en javamosedott? Tenkte på amanoreker, men de trenger brakkvann for å få frem yngelet. Hva ville du kalle en stim som krangler seg imellom (antall)? Nok en gang mange spørsmål, men jeg er nybegynner og du er eksperten.. ;) (ikke noe press altså). ;)


Hei igjen.
Ville annbefalt enn 4-5 stk leopoldier jeg, kanskje ikke stim, men ihvertfall flokk.
Leopoldier koster normalt fra 300,-pr.stk og oppover, så de er jo sånn passe dyre, men blir jo fort litt penger når man skal ha noen.
Har selv hatt disse i en 180 liter sammen nettopp amanoreker/viftereker og det fungerte utmerket, de brydde seg ikke om rekene, og heller ikke andre bunn dyr/fisker som kuhliier, ancistruser og andre reker, men ellers hissig på andre typer fisker.
Tror nesten alle leopoldier er VF, men er litt usikker på det, leopoldier bruker ikke være den letteste fisken og få tak i, litt pga prisen, men drar man til en "seriøs"butikk så er de ingen umulighet og skaffe akkurat nå.
Så gå for leopoldier de er kuule.
Etter jeg satt inn 3 stk leopoldier i 660 l sammen diskusene, altumene og scalarene, så har hissigheten godt ned, den er ihvertfall meste rettet mot de andre leopoldiene, men den store VF"Peru"altumen min begynner og bli lei disse små micro hissige scalarene så igår kveld begynte den og ta igjen og ikke tvil hvem som er skjef da-den er dobbelt så stor.
Heckelparret mitt i bb-karret.
Heckelparret mitt går jo alene i et BB-karr met kun filter, varmekolbe og en "kone" og de ser ut til og trives/funnet seg til rette.
Kjøpte jo dette parret for og prøve det meste/alt for og få egg/yngler på disse.
Så er nå senket phen til et nivå som jeg aldri har hatt et karr på.
PHen er nå på 3-3.5 og har ikke fått noen filter kræsj enda, håper jo at det ikke skjer heller da.
Men for første gang så ser jeg lek tendenser fra hunnen, dette er utrolig spennende.
Igår kveld drev hun og prøvde og skjekke opp hannen, men han virket ikke i "humør"til og være med på det.
Men er jo helt utrolig at noen fisker, som disse heckel diskusene trives i så surt vann, det fasinerer meg veldig-ikke at de bare trives i "syre"vann, men adferden dems er utrolig intresang.
Men er jo spent på vannverdiene fram over, spesielt NO2, da de fleste sier filtrene kræsjer totalt ved så lav PH.
Men nå har jo karret vært i drift en stund med PH som tilsier at filtrene burde kræsjet for lengst, men enda så er det ikke NO2 i vannet.
Så dette eksprimentet med såpass lav PH er utrolig intressangt-legger seff ut oppdateringer viss noe skjer.
Men det tyder jo på at infoen jeg har fått av div folk med større erfaring enn meg på så lav PH stemmer.
De fleste har sakt at man ikke får filter kræsj, men at man mister mye av effekten på filteret, de mest ekstreme sier at man mister så mye som 70-80% av filtereffekten, ved såpass lav PH.
Bytter heller ikke spesielt mye vann i karret-mellom 25-40% i uken-noe jeg synes er relativt lavt.
Så snart har jeg yngler på Hecklene mine. Relativt opptemistisk jeg da.

Men har ihvertfall begynt og få opp interessen for VF diskuser, de er skjønne-men kan ikke samenlignes med fargeprakten oppdrettsvarianten har, men VF har også fine farger, ihvertfall viss men leter etter de mest perfrekte individene.
Er medlem på et svensk forum, der det er endel bilder av VF diskuser, trodde ikke at man fikk VF med så fine farger som jeg har sett der, trodde flere var oppdrettsvarianten mens de i virkeligheten var VF-men prisen er jo deretter.
Satt inn 5 stk red spott green i 660 l.
For 3 dager siden satt jeg inn 5 stk av red spott green i 660 l min, i størrelse fra 7-8cm til 13-cm.
Disse begynte faktisk og spise med engang de ble satt inn i karret, moro det, for ikke ofte jeg har opplevd det.
Nå er 660 l min rett og slett overbelastet, men det er faktisk mye bedre harmoni i karret nå enn det det var med mindre fisker, utrolig lite krangling.
Litt knuffing mellom de 2-3 størrste diskusene, slåss munn mot munn og hører faktisk "klasket"når det braker sammen, det er 2 stk som vil/prøver og ta over sjefsrollen i karret fra den største hannen, men ser ikke ut til at de greier det enda, sjefen i karret er rundt 21 cm, rett under 3 år og i sin beste alder, så den beholder nok rollen noen år til, så fremt den ikke blir svekket av sykdom(noe jeg seff krysser fingrene får at jeg ikke får.

Altumene trives fortsatt godt i karret og de vokser relativt kjapt, i forhold til discusene ihvertfall.

Glad jeg kjører med 3 utvendige filtre når karret er så belastet, så foreløpig så går det som en drømm i hovedkarret.
Eneste som er synd at nå er det ikke plass til noen fisk til, men har jo det jeg har drømt om så det går vel greit.
Fått tilbud på et 3 meters karr nå, til en fornuftig pris(hjelper på prisene når man begynner i en dyrebutikk), så vi får se hva banken sier etterhvert.
vil gjerne se bilder..
Må være et flott syn for øyet.

Espen
Skal se om jeg får tatt noen nye bilder av hovedkarret idag jeg.
Altumene mine vokser relativt kjapt, de små tassene er utrolig høyreiste og har begynt og vise sitt tempramang.
Leopoldiene tok over sjefsrollen over scalarene til og begynne med, men nå har den store peru"altumen"fått nok og har begynt og sette disse på plass, diskusene også, nå nå begynner harmonien og legge seg over karret igjen.
Venter og venter på at altumene skal bli store og passere den kjempe VF peru"altum"scalaren jeg har, den er ca.3 år og har vokst fra en krone stykke størrelse og til kjempe stor, utrolig fin fisk, VF scalarer er vesentlig kuulere en oppdrettsvarianten, de er mye mere høyreiste og har større finner, digger scalarer jeg og som sagt før, utrolig fint og ha alle 3 variantene sammen diskuser.
Men begynner og gi opp og ha stimfisk sammen disse rå tassene, må fylle opp flere ganger i året meg 50-100 stk og det blir jo litt penger ut av det, så får se hva jeg gjør.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap