Ken sin egen "blogg" om mine karr, både ferskvann og saltvann. (side 5)

Var det du Ken, som var på jakt etter et akvarium på 3 meter? (eller har jeg drømt det, hehe) Fant en dansk nettbutikk som selger Aqualine 1800 liters kar og det er 3 meter langt.
Mads Evensen
Godt å høre at fiskene "mine" har kommet seg godt gjennom kuren og at de spiser igjen! Du må jo bare få yngel på disse vet du! Cluet nå tror jeg må bli å holde mest mulig stabil ph og stabile vannverdier ellers!


Stabilt er nøkelen nå, nå skal de få fred og ro og komme seg 110% før det blir noe mer "lek"med senking av vannverdier i det karret der.
Skal jo ha yngler på disse Mads, så nå skal de få slappet av en stund.
mona o
Var det du Ken, som var på jakt etter et akvarium på 3 meter? (eller har jeg drømt det, hehe) Fant en dansk nettbutikk som selger [URLBLOCK1]og det er 3 meter langt.


Joa jeg er på jakt etter 3 meters karr og har til nå kun kommet over et JEBO karr som jeg ikke vil ha.
Så det karret du linker til er et drømmekarr for meg, kun karr og ikke alt annet slik JEBO pakken var(der var det med filter og lys som jeg slett ikke ville ha).
Så takker så mye for tipset om dette karret.

Hvordan er merket aqualine, noen som har det merket her?
Det er produsert i Danmark det eller?
Plussmedlem
Ken Myrseth
Hvordan er merket aqualine, noen som har det merket her? Det er produsert i Danmark det eller?


En tråd om det her.
Produsert i Danmark, ja. Dette er produsenten.

Akvariekjeller'n fører Aqualine. Du kan jo sjekke pris hos dem også.
Takker så mye Loomis.

Heckelparret mitt spiser som bare det nå, så denne sere med flagellol medisinen kan jeg annbefale på det sterkeste mot flagelater.
Altumene vokser fort.
Har jo 4 stk unge altumer i hovedkarret mitt, 3 av disse har dobblet størrelsen på et par mnd, siste mann har nesten ikke vokst, men den spiser som fy, så lurer på om det kan være 3 hanner og ei hu, siden det er så stor forskjell på veksten-men bare en tanke fra meg.

Er et utrolig flott syn nå alle 3 typene scalarer stimer igjennom karret mitt.
Gleder meg noe vannvittig til altumene blir store og passerer min VF Peru"altum"i størrelse.
Har hørt mange som ikke annbefaler scalarer sammen med diskuser, men i mitt karr går det som en drømm, men så er diskusene mine store-det er faktisk diskusene som "pønker"scalarene viss de blir for nærgående.

Men stadig like overrasket over hvor hissige leopoldiene er(dverg scalaren), foreløpig så er disse de mest hissige av alle 3 scalare typene jeg har.
Kjøpte meg også 2 stk knall svarte scalarer i vår/sommer, disse har også hatt en utrolig god vekst i karret, men må jo si at jeg mater ganske mye i karret-men synes det er koselig jeg og mate og sitte og titte på de når de spiser.
Tanken min er jo også rimelig overbefolket, så derfor må jeg også mate endel, slik at alle dyrene får mat.
Men har jo masse maller og reker som tar seg av for restene som ikke de store fiskene får tak i.

Skal se om jeg får tatt noen bilder av altumene, scalarene og leopoldiene-slik at jeg får delt disse hærlige/skjønne fiskene med dere.
Morsomt å følge tråden din. Jeg bygger opp en 720 for tida. Og den blir nok ikke helt ulik din etter hvert.

Hvordan fungerer det med L134 i karet ditt? Har du fått de til å yngle? Har du corys oppi der også? Får mallene nok mat?
Takk takk.

Mine L134 gikk i artskarr før, i flere år og fikk de ikke til og yngle, så da flyttet jeg de opp i diskuskarret og har jo ikke blitt noe yngler der heller, men da kommer de til sin rett da, de er jo så utrolig fine.
Ja mallene mine får nok mat, de er ihvertfall "feite"og fine, men så mater jeg relativt mye i karrene mine da, nettopp pga jeg har såpass mange fisker, reker, sneiler i karret.
Mater minimum 3 ganger om dagen, mye med tetra diskusbits, et for som mallene elsker, men bruker mye oksehjerte og røde myggiser også.
Altumene mine har dobblet størrelsen på et par mnd, så nå er de omtrent like høye som leopoldiene, så fiskene vokser relativt kjapt i det karret.
Siden jeg mater såpass mye, så driftes karret av 3 utvendige pumper, bare for og være på den sikre siden at no2 aldri skal oppstå i karret.
Har "daua"større fisker i det karret, uten at det har påvirket vannverdiene og det kan jeg nok takke filtreringen for.
Har jo nå 14 stk L134 og 6 stk L66, 1 stk L102 og 1 stk L116 + en ancistrus oppdrettsvariant som skal ut, skal sette inn flere L144 i stedenfor, driver og rigger ned endel småkarr, blir for mye jobb, vil heller ha få og større karr en mange små karr.
Takk- Da flytter det nok straks inn noen L134. Men må være litt forsiktig med å fylle for fort opp med fisk. Ikke lett å holde igjen. Men det blir ingen diskus eller altum med det første. Vil ha et godt innkjørt kar først.

Ser du jobber på slitu. Jeg svinger innom en dag for en prat og en kikk på hva dere har der.
Her kommer noen nye bilder av mitt "Nhamunda"Blue Face Heckel parr, disse bildene er nettopp tatt, fiskene er friske og raske etter flaggelatt anngrepet de hadde for en ukes tid siden.
De har matlyst som bare det igjen, og favoritt maten er oksehjerte, det slår både røde myggiser og teradiskusbits, selv om de også spiser det.
De får mat ca.3 ganger om dagen, en til 2 ganger med oksehjerte/rødemyggiser og 1 til 2 ganger med tetra diskusbits.
Bare se hvor vakre de er, dette er skikkelig kraftige fisker, spesielt hannen er en solid "plugg".
Bilde en er av hannen, bilde 2 er hunnen, bilde 3 er hunnen til venstre og hannen til høyre, nytt fiskene.
Her er et parr bilder av et par av altumene mine, disse vokser som bare det.
Disse bildene er også nettopp tatt.
Jøss, her går det unna, de har jammen vokst mye! Kjempefine
Jepp de har vokst mye, de har omtrent dobblet størrelsen sin, ihvertfall 3 av de, den 4 er mye mindre, selv om den også spiser som bare det.

Neste helg henter jeg meg en ny diskus, en snow white leopard, gleder meg som en unge, selv om det er en uke igjen.
ble det noe mere rokke tanker på deg Ken..... eller var det bare en liten avsporing.....
Frode Berntzen
ble det noe mere rokke tanker på deg Ken..... eller var det bare en liten avsporing..... :-)


Var nok bare en liten avsporring, har for lite bunn areal i tanken, da den er innredet med masse røtter.

Men har hatt lyst på rokke/r i flere år, og leker litt med tanken på og sette opp en relativt stor tank til som jeg kunne tenkt meg og ha rokker i.
Men det er jo begrenset med hva jeg får inn i stue, selv om den er 60 kvm, men tiden vil vise.
Rokker er vel den fisken som ligger på en god andre plass etter innholdet mitt i 660 l.
Diskuser, altumer,scalarer, leopoldier vil det nok bestandig svømme i stuen min, men noe annet kan jo komme etterhvert.

Moro med en 720 l med 2-4 rokker + en stor stim med en eller annen tetra, så tiden vil vise.
Har masse planer og drømmer jeg.
L134 yngler:).
Nå har jeg hatt mange L134 i flere år og hadde også 2/3 artskarr med denne L mallen for og prøve og få yngler på de, men ingen ting skjedde.
Så jeg flytettet de over til 660 l min, med diskuser, altumer, scalarer ++, og i dag så så min "ex kone"først en eggeklasse som fløtt utenfor en hule, eggene var klekket o0g dette førte til at hun begynte og granske hele 660 l min, det er jo masse røtter og mange mange huler og 20 stk stripete maller så ikke lett og finne ut hvor disse hørte hjemme.
Men etter noen minutter så fant hun en yngel utenfor en hule, en knøtt liten en med plommesekk, så denne hadde klart og rote seg ut fra hulen og forbi pappaen.
Inni hulen så vifter hannen som bare det, så helt tydelig at det er "noe"der inne.
Hulen er et keramikkrør som er kjøpt som hule til maller rundt 10-12 cm str.

Utrolig, jeg hadde prøvd alt men fikk ikke de i leksform, men nå i hovedkarret ja da yngler de.
Men eneste kjangsen for at noen skal leve opp er vel og fange noen så fort jeg evt ser de utenfor hulen.

Eller hva hadde dere L malle eksperter gjordt? Yngelen vi så idag hadde jo plommesekk og var en elendig svømmer, så tipper de er klekket idag, lenge blir L134 yngler i hulen?
Er løsningen og ta hulen opp og tømme den i et annet karr rett før de flytter ut av hulen?
Håper virkelig på noen proffesjonell hjelp her, gearet som en unge nå.
Ikke for å ødelegge tråden din, men har du lest mailen jeg har sendt deg? Og hva blir det til...
Oj! Dette var virkelig gode nyheter Ken!

Du burde få opp alle som er utenfor hulen (bruk en håv - forsiktig), og plassere dem i enten et slikt yngelnett eller i en fødeboks i hovedakvariet. De tåler ikke så mye, sånne små malleyngel, så ingen forandringer i temperatur og vann må skje.

Har du et slikt fødekar som kan flyte i karet? Drill et par ekstra hull (små!) på hver side av det, for å bedre sirkulasjonen. Plasser dem i et rolig hjørne ved frontglasset, så kan du følge med (ikke fôringshjørnet, der blir det mye uroligheter til tider, kan jeg tenke meg).

Hehe, dette var virkelig morsomt å høre, Ken! Jeg har lest om ditt ønske om å få til yngel på disse i årevis, så det var virkelig gøy at du endelig fikk det du ønsket deg

PS! L134 er også min yndlingsmalle blant L-mallene!
nå har jeg lest tråden fra begynnelse til slutt. mye morsom lesing i denne tråden, fint med flere som er helt hekta på scalarer og diverse sør amrikanere.

lykke til med malle yngel.
Takker for tipset Mona O. kommer til og tømme hulen senere idag, hannen ligger og passer på de som bare det, så blir ikke lett og få ut ynglene uten at pappa L134 følger med, men får det nok til på en måte.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap