Ken sin egen "blogg" om mine karr, både ferskvann og saltvann. (side 8)

Ane ane menamone. (nemo)
Den gjorde seg fint i karet. Virkelig fin.
Takk takk, ja den gjør seg fint i karret, det er sikkert og vist.
Nemo + anemone var liksom drømmen når jeg startet med saltvannskarr og nå har jeg det endelig og har lært noe viktig, ting tar tid, et saltvannskarr bør være skikkelig innkjørt før man setter inn anemone.
En død anemone kan og vil drepe alt i karret og det er ikke moro.
Håper ikke det skjer da. Lykke til.
Slipper annemoenen ut gift når den dør ?
Man er menneske så lenge man lærer noe nytt hver dag
Jepp anemonen slipper ut en slags gift når den dør, en gift som ligner litt på cyanid, etter det jeg har hørt, så håper ikke det skjer nei.
Idag er L134 ynglene 20 dager og alle 10 stk lever enda.
Nå er de små kopier av de voksene.
Skal se om jeg får lagt ut nye bilder etter jobb idag.
Og det er veldig mye aktivitet rundt hulen hvor disse ynglene kommer fra, så kanskje det er noe på gang der igjen, håper jo det.

Altumene vokser også relativt kjapt, bortsett fra en, den har ikke vokst en mm, den gikk også bort igpr(døde), så ett eller annet feilte den, de 3 andre har mer enn dobblet størrelsen på 2-3 mnd.
L134 ynglene er 3 uker idag.
Alle 10 stk ynglene lever enda og er 3 uker idag.
Lurer på når jeg skal flytte de over i et 54 l karr som jeg har gående med L144.

Hva mener dere som har litt peilling på malle yngler? Tåler disse flytting nå?
Fikser vannet slik at ph og temp er lik seff.

Her kommer et bilde av en av L134 ynglene, det er nettopp tatt.

Ynglene er vel opp mot 1,5 cm nå, tipper jeg.
Snow leoparden la egg.
I går la snow leoparden min egg, men hannen en R/T stor diskushann spiste igjen opp eggene.
Dette er andre gang han ser egg og andre gang han spiser de opp.
Hunnen har lagt nye egg etter ca.7 dager nå, ikke mange men noen, ser nesten ut som hun prøver og lære opp hannen.
Bilde en er zav hannen som tror hunnen lager mat til hann.
Bilde 2 er av parret.
Håper du får til yngel på dette paret Ken! Her kan det jo bli en artig fargevariant på yngelen

Jepp er en kuul fargevariant jeg er ute etter-har en drøm om og "lage"en "ny" farge variant en gang i framtiden, er derfor jeg har satt disse sammen og prøver og få de til og "lage"yngler.
Har jo 2 stk BB-karr til med parr, et med Heckel parret og et med et R/T parr.

Har så vannvittig lyst på diskus yngler i hus igjen, glemmer aldri forgje gang som også var første gangen, synet er så vannvittig fint og har man først opplevd diskus pleie ja da blir man hektet på ferskvannets"KONGE".

Ellers så går dety bra i de andre karrene, spesielt saltvannskarret skjer det mye i, men det må oppleves og er umulig og skrive om, det dukker opp nye dyr nesten hver natt, det er utrolig hvor mye liv som er i den "levende"steinen som jeg har brukt i oppbyggningen av karret.
Nå har saltvanns karret vært i drift i 14-15 mnd, og konklusjonen så langt er at saltvann ikke er så vanskelig som mange skal ha det til.
Det absolutt viktigste er stabile verdier, klarer du og holde det i karret ja da er man godt på vei.
Skal ta et hel bilde av karret senere i dag, etter jobb, slik at dere får et inntrykk av karret ihvertfall.
Snow leopard/snow white leopard
Hei Ken!
Ser du har erstattet snow white leoparden du kjøpte med en annen, viste den ingen interesse, den er jo bare året, eller kan det vise seg å være en hunne?
Discusheaven
Hei Ken! Ser du har erstattet snow white leoparden du kjøpte med en annen, viste den ingen interesse, den er jo bare året, eller kan det vise seg å være en hunne?


Den viste seg og være en hunne ja, så den skal jeg la vokse litt til før jeg prøver den i lek med en annen.
"Slemmen"som jeg fikk med fra deg går kjempe bra sammen mine store, den prøvde seg først men ble satt kraftig på plass av de dobbelt så store diskusene og har funnet seg plassen i hirarkiet, men tror det kan være en hann.
Håper jeg har riktig der, for jeg mangler en rød/orange hann diskus, så håper denne er en hann og vokser kjapt.
Rød/orange
...hadde vært morsomt om den ble en stor flott hanne som kunne krysses med solid fire red hunnen, gjør sikker ikke noe om "stendkerblodet" tynnes ut litt, tror det kan bli veldig bra avkom!
Jepp håper det blir en stor fin hanne den spiser ihvertfall som fy, så tiden får vise.
Hadde vært moro og fått yngler på den og solid fire hunnen.
Flyttet l134 ynglene.
Idag flyttet jeg L134 ynglene fra føde karret som hang i 660 l og over i en 54 l med L144 og 3 stk golden sommer fugl ciklide.
Passet på at temp og ph var helt lik som det karret de kom fra og det så ut som alle 10 stk L134 ynglene tok flyttingen fint.
De er 26 dager idag og nærmer seg 2 cm, de er klnall like de store, super kuule er de.
Så håper på nye egg og yngler i stor karret nå.
Telte 6 stk l134 yngler i 54 l.
Ser ut til at L134 ynglkene tok flyttingen bra over til 54 l karret, er jo umulig å ha telling på ynglene i et lite karr med masse røtter og planter, men nå på morran telte jeg 6 stk L134 yngler og trekker da den sluttningen at de har klart flyttingen fint.
På øyemål så er de mellom 1,6-2 cm lange nå og det ser og virker friske.
Venter nå på nye egg og yngler i 660 l, er en vannvittig stor aktivitet rundt hulen der ynglene kom fra, så håper det skjer mere i den hulen nå snart.
Nye l134 egg,
Har kommet ny egg i samme hule som sist, hannen ligger og vifter som bare det, så nå er jeg veldig spent på hvor stort dette kullet er, de har virkelig blitt roduktive, de andre ynglene er vel nå snart 5 uker.
Her kommer et dårlig bilde av min nye saltvanns fisk.
Her er min siste innkjøpte saltvanns fisk, bildet er dårlig, men dere får et inntrykk av den knalle fargen, som er knall lille/purpur, den "lyser"virkelig opp i karret.
Er så utrolig mange flotte saltvanns fisker, de finnes i de fleste farger og fasonger.
Så nå er jeg smittet av liter syken igjen, har lyst på større saltvanns karr, men lommeboken sier noe annet, så må se om jeg greier og bli frisk av litersykdommen.
artig tråd, litt morro å følge med på siden du bor egentlig veldig nærme

åssen blir det med deg og klubbmøte i morgen da ken?
med tanke på at det er juleavsluttning?

Mvh Robin
Robzko
artig tråd, litt morro å følge med på siden du bor egentlig veldig nærme :) åssen blir det med deg og klubbmøte i morgen da ken? med tanke på at det er juleavsluttning? Mvh Robin


Planen er at jeg skal på klubbmøtet, viss de ikke kommer noe i veien.
Senket tempen i bb karret med heckel.
Var en tur hos Kai Hansen sammen Jon Bruce her om dagen, vi snakket litt om VF diskuser og tempen i karret.
Jeg har kjørt med 29-30 grader på mitt blue face Nhamunde Heckel parr, men nå har jeg senket tempen til 28 grader og fiskene ser ut til og trives bedre nå.
Vanskelig og forklare forskjellen, men de er mer aktive og ser bedre ut i fargen, så 28 grader tror jeg er perfekt for VF diskuser.

Forresten så ligger min ene L134 hanne på nye egg igjen, han vifter som en galing, så håper det er noen yngler i hulen om noen dager, tenk etter så mange år med prøving og feiling på og få disse i lek, så ga jeg opp og flyttet hele stimen av L134 opp i 660 l, og da begynte de og yngle-utrolig moro dette.
Får jeg fram disse ynglene her så har jeg noen tilsalgs.
De 10 stk fra andre kull er nå 4-5 uker og rundt 2 cm, så rett rundt jul så har jeg mulig noen tilsalgs, men vil egentlig mest bytte med folk som har yngler av L066, har kun 6 stk av den og kunne tenkt meg5-10 stk til, så rop ut viss noen har og vil bytte/selge.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap