Ken sin egen "blogg" om mine karr, både ferskvann og saltvann. (side 9)

Hannen av L134 har nå sperret hunnen inne i hullen lenge, hannen og hunnen har vært i hulen i snart en uke, er ikke det lenge?
Men tyder ihvertfall på at det kommer egg, håper jeg ihvertfall.
Her er et bilde av en 4-5 uker gamel L134 yngel som henger på glasset i 54 l.
Det virket merkverdig lenge, Ken.

Eg har et Ancistruspar som styrer fælt: hunnen ligger i hulen lenge, og så er hun ute igjen en tur. Slik fortsetter det ofte i dagesvis...
Mulig hun ikke har lagt der i ett så lenge?
Sant det Donald, jeg så hunnen utenfor hulen nå, så virker som hun går litt ut og inn av hulen, men utrolig moro og få følt denne leks prossesen.
Det er fortsatt i det store karet ditt at leken skjer? De blir ikke forstyrret av all annen fisk?
Jepp er i stor karret leken foregår og nei de blir ikke forstyrret av annen fisk, de lever sitt liv på bunnen og diskusene og andre store fisker svømmer over.
De blir heller ikke forstyrret av at du har ganske mange andre maller i karet?

Jeg har nemlig også en liten gjeng med L134 i min 720-liter. Men har også mange andre maller som jeg er redd skal forstyrre for lek. Bl. a. 5 ganske store L204 som er ganske bøse. Kanskje jeg skal plukke ut disse. Men det jeg ser er at at L134 hannene forsvarer hulene sine mot alt og alle.
Joa er jo litt knuffing mellom L mallene i karret, men de fleste er jo L134, men ser at de L066 som jeg har prøver og ta hulene, men L134 tillater ikke det.

I dag fikk jeg meg 5 stk L103 peckoltia.sp, har en for kjærlighet for L maller som ikke blir særlig større enn 10-14 cm.
Disse skal gå i et karr med L144 og yngler av L134.
L134 ynglene.
L134 ynglene vokser og vokser, men ikke fort.
De lever i et karr sammen L103 og L144 og det fungerer bra.
De er vel omtrent 2-2,5 cm nå, kanskje litt større og de er super fine.

Men leken i stor karret har stoppet opp så kanskje det tar like lang tid til kull nr 2 som det tok før det første kom, dvs.flere år.

Skal se om jeg greier og få tatt nye bilder av ynglene idag.
gleder meg til bilder ken )
Black and white skalare lek.
Har fått et nytt "leks"par nå-en helt knall sort scalare(hunn)og en helt lys en(gullfarget hann)som har dannet parr og akkurat nå har wigglers i storkarret.

Vet jo at ynglene ikke har noen mulighet til og over leve i 660 l med alle de andre innbyggerne.
Har 3 BB-karr i drift nå og kommer i nærmeste framtid til og flytte dette parret over til et av de karrene-for diskus parrene som går i de er ikke akkurat leks villige fortiden, så det ene parret blir flyttet tilbake snart.

Skulle også ha lagt ut nye bilder av L134 ynglene, men så fort jeg kommer til karret med kameraet så forsvinner alle, rart egentlig for når jeg sitter der uten det ja da er de fleste framme, men skal nok greie og få tatt et bilde en av dagene.
Ynglene av L134 vokser ikke akkurat fort, husker ikke i farten når disse ble født/klekket men er nå i underkant av 3 cm.
L134 ynglene er 2 mnd og 4 dager, viss jeg har telt dagene riktig, så da har de egentlig ikke vokst så sakte som jeg trodde-trodde egentlig at de var rundt 3 mnd nå, men så feil husket jeg altså.
Forer karret 3 ganger om dagen med veldig variert kosthold.
Må nok bygge meg et større malle karr nå, denne 54 l med masse røtter er nå oberbefolket med L103, L134 og L144 + guppyer, neontetra og 2 stk sommerfugl ciklider av golden varianten, men fordi om karret mildt sagt er overbefolket så fungerer det veldig bra, har kanskje noe med at jeg bruker fluval 3+ i 54 l-et ypperlig filter valg til et karr i den størrelsen(skulle likt og se at fluval 3+ hadde driftet et 130 l karr med normal til høy belastning, slik produsenten mener det kan-alt for lite til det mener jeg).
Filteret er egentlig for lite til det tungt belastede 54 l karret mitt, så setter nok inn en fluval 2+ idag for å avlaste 3+ litt-de 2 tilsammen vil nok fungere bra.

Ny lek på l134:).
Idag så jeg at den ene hannen hadde fått besøk av en hunne i hulen sin, samtidig som han holder hunnen innestengt i hulen så er det en annen hanne som anngriper han ute ifra, hulen er så liten at halle kroppen til hannen stikker utenfor når han har hunnen på besøk.
Men litt av en barsking, han går ikke ut av hulen selv om den andre forsøker og suge seg fast/bite seg fast i kroppen/rygg finnen, han bare forsøker og riste den løs, noe han greier, men det setter seg jo noen spor på kroppen/ryggfinnen hans.
Hadde vært moro med flere L134 yngler.
De andre 10 stk lever enda i et karr sammen L103, L144 og det fungerer bra.
Men de vokser utrolig sakte, er vel rundt 3 cm nå.

Kjører også en kalium kur mot hjellemark på heckelparret mitt, og den ser ut til og fungere.
Hannen som jeg for få dager siden trodde jeg måtte avlive har fått igjen matlysten og spiser som fy-så for øyeblikket så ser det veldig bra ut.
Men er bare ca. halveis i kalium kuren, så håper framgangen fortsetter og at hannen feter seg opp, for han har blitt relativt tynn etter mnd med medisinering-men nå ser det lovende ut.
Gode nyheter. Artig at du får dem i lek igjen.
Ny l134 egg:).
I går kveld lyste jeg inn i hulen som hannen bor i, innerst inne i hulen så jeg eggene, så nye yngel er på gang.
Tok sine år før disse begynte, men akkurat nå er det verdt all ventingen prøvingen og feilingen, for nå har jeg 10 stk yngler + nye egg, spennende og se hvor stort dette kullet blir.
Ny vf blå diskus"nhamunda".
I går kjøpte jeg meg også en ny vf diskus blå diskus"Nhamunda", den er 14.5-15 cm og tok flyttingen veldig bra.
Her kommer noen bilder av den.
Begynner og bli bitt av vf basilene jeg.
Blue face heckel "Nhamunda"parret mitt gjør store framskritt under kalium kuren, hannen spiser bare mer og mer så dette ser bra ut, neste dose med kalium skal i karret lørdags kveld.
Sette opp et oppforingskarr til l134.
Nå når jeg igjen venter yngel på mine favoritt maller L134 så skal jeg rigge opp et 63 l karr til oppforingskarr til disse ynglene.
Karret blir uten bånn substrat og kun innrede med fine steiner og skifer plater, dette for og lette vedlikeholdet av karret, mye lettere og suge opp dritt og matrester når det ikke er noen bunn substrat.
Er jo utrolig spent på hvor stort det nye kullet er/blir.
Eggene som denne mallen legger er store i forhold til størrelsen på fisken.
Har som sakt 10 yngler fra før av, disse er mallom 2-3 mnd, så klekker vel de nye eggene i løpet av noen dager nå, det er 3 dager siden eggene ble lakt.
Så nå etterhvert så har jeg L134 yngler for salg, men vil egentlig bytte de bort mot andre fine/kule L maller som ikke blir særlig store, så har noen noe L maller de vil bytte bort så ta kontakt.
L66 henger høyt i kurs her, har kun 6 stk av de og kunne tenkt meg og dobblet den gjengen, de fungerer kjempe fint sammen L134.
Disse 20 L mallene lever i et diskuskarr og trives der(14 stk L134 og 6 stk L66).
Nå nettopp så lyste jeg inn i hulen til hann L134 som ligger på egg og da så jeg at de hadde begynt og klekke.
Utrolig morsomt, er veldig spent på hvor mange egg/yngler det blir.
Tror ikke L134 legger så mange egg om gangen, for eggene er veldig store når man tenker på hvor liten hunnen er.
Men noen er det jo.
Så har lagt ut de 10 stk første ynglene jeg fikk til salgs her på forumet, det er F1 yngler.

Har også tatt en avgjørelse jeg ikke trodde skulle skje, skal sette opp et Tropheus karr-afrikanere, jeg som er en "ekte"sør amrikansk fiske digger.
Men har falt for noen av de knall fine tropheusene, mulig heten er stor for at jeg starter med en gruppe av "Bulu"typen, svarte med kirsebær farget flekker på midten og bak ved starten på hale finnen.
Disse skal gå i et relativt lite karr, 450 l og det er ikke spesielt stort med tanke på disse fiskene, men det skal fungere etter det jeg har hørt.
Spennende, er som og begynne på nytt igjen, aldri før at et ferskvannskarr med slike vannverdier som disse skal ha, men tror ikke det byr på så store problemer.
Men gleder meg til og begynne med og plannlegge "steinrøys"karr-det blir moro.
Tømte hulen til l134 hannen idag:).
Nettop tømt hullen med de nye L134 ynglene, denne ganger var det 12 stk, forgje gang var det 10 stk.
Håper det går like bra med disse i oppveksten av de 10 forgje så har alle overlevd og er rundt 3 cm idag.

Tenk jeg gjorde omtrent alt for å få disse i leks med flere artskarr og gjustering av vannverdier i flere år, fram til jeg egentlig ga opp og flyttet de opp til diskuskarret og etter det så løsnet det, nå har de yngler 2 ganger på litt under 3 mnd så håper virkelig dette fortsetter.

Moro når man får favoritt L mallene sine til og yngle.
Oppi alt det positive som har skjedd i karrene mine den senere tid, så måtte det jo komme en smell.
Har fått odinium på endel diskuser, og har flyttet disse over til karrantene karr, da det sto på medisinen at mange maller ikke tålte denne, og har jo over 20 stk L maller i den tanken + 12 stk L134 yngler.
Så nå medisinerer jeg med kobbersulfat(sere medisin) og det ser bra ut ca. 1 døgn etter medisineringen begynte.
Men har mistet en stor og fin diskus, synd men slikt skjer-er liksom ikke vant til diskus død jeg, har ikke hatt det på flere år, men måtte jo komme.
Dette har ført taqnkene mine inn på at jeg kanskje skal begynne og fylle på med kun vf fisk, har jo nå 3 stk vf, et heckel parr og en blå diskus.

Så nå er saltvannskarret også solgt, står fortsatt her, da kjøperen driver og pusser opp huset sitt.
Når det karret er ute så kommer mitt første afrikaner karr, med en gruppe av en eller annen"eksklusiv"og fin tropheus sp. type.
Salg av saltvannskarret mitt + litt om hva som skjer i karrene her.
Har valgt og kutte ut saltvannskarret mitt, ikke for at det ikke fungerer, men har faktisk større interesse for ciklider.
Så trenger plassen til et 450 l tropheus sp. karr.
Var en og så på karret forgje helg og i dag så ringte jeg og sa det var greit han kunne få kjøpt altsammen komplett, dette er et velfungerende percula 90 karr.

Så nå er jeg i full gang med å få kontakter i troffe miljøet i Norge, vil jo ha noen skikkelig kule tropheus som samtidig ikke er de vanligste og det koster fort noen tusen.
Har fått tilbud på¨2 grupper, den ene er for liten og den andre er akkurat passe stor, men egentlig i feil farge, men kanskje jeg slår til for det.
Men også fått kontakt med en som skaffer litt av hvert så dette synes jeg er spennende, litt deillig å føle seg som en nybegynner igjen.
Trodde aldri jeg skulle begynne med noen afrikanere, men har falt helt for tropheus, dette er en fin fisk, som gir akvaristen litt utfordringer og det setter jeg pris på.

Ser ut som odinium angrepet på diskusene er under kontroll og det er bra.
Heckelparret ser og oppfører seg friske igjen, hannen har lagt på seg mye i vekt igjen, har noen dager igjen av kaliumkuren, dette er tydeligvis en kur som fungerer glimrende på hjellemark.

Alle de 12 stk nye L134 ynglene lever i beste velgående oppi et fødekarr, nå er plommesekken omtrent spist opp, så planen er og sette opp et 63 l oppforingskarr som disse og det forgje kullet av L134 ynglene skal gå i.
Et karr uten sand og kun med steiner og skifer plater, grunnen til dette er lettere og holde reint og lave no3 verdier, for og få opptimal og så rtask vekst som mulig.
Har nå 22 stk L134 yngler, etter flere år så har det endelig lykkes med oppdrett på denne fine L mallen.

Har også en gruppe på 5 stk L103 peckoltia sp. som er 5-6 cm som jeg også med tid og stunder vil forsøke og drette, disse lever nå sammen en gjeng L144 og det fungerer bra.

Så det skjer litt negativt men mye positivt i/med karrene mine fortiden.
Høy overlevelse % på l134 yngler.
Overlevelses % er høy på L134 yngler i forhold til f.eks L144.
Av de 10 stk første ynglene jeg fikk for ca. 3 mnd siden så lever alle enda og av de 12 stk som er rundt 12 dager nå så er også alle i livet, så det overrasker meg positivt at alle som klekker overlever.
For på L144 oppdrettene mine så har det vært relativt stort frafall på ynglene, men så legger de masse flere egg da.
L134 legger få og veldig store egg, som også bruker litt lengre tid på og klekke.

Så nå venter jeg på mere lek av disse utrolig skjønne L mallene.
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap