Medisering og flytting

Jeg har skrevet et annet innlegg et eller annet sted om den svarte mollyen min som ikke lenger er svart, men gråhvit pg.a en eller annen sykdom.
Den er ikke død, heller livlig, men ser horribel ut.
Jeg misstenker sopp, da den ikke er død. Og den har vært sånn i ganske mange måneder, men jeg har enda ikke fått kjøpt medisin fordi jeg ikke har vært sikker på hva som feiler henne. Men nå har noen andre ungre fisker fått en ganske stor prikk hver.... Ikke mange, bare en hver ca på noen. Hvitprikk? Det var jo ganske så sånn mollyen også begynte, hvilket betyr at det kan være sopp.
Jada, da skal man medisinere. Problemstillingen min er nå:
Jeg flytter på tirsdag. Hvis jeg kjøper en kur i morgen, 1) Hva skal jeg kjøpe? Bare mot sopp eller hvitprikk også? De eneste pengene jeg eier for tiden er 204 kr som jeg fant i en sparegris ved tilfeldighet. 2) Hvis jeg kjøper begge, skal jeg bruke begge medisinene? 3) Hvor lenge varer en sånn kur? Jeg flytter jo på tirsdag, så det passer egentlig veldig dårlig med noen kur nå, men jeg vil ikke at fiskene skal dø av hvitprikk eller at noe skal forverre seg.

er det en stor dott, eller mange små prikker? er det en stor ullen dott, har du sopp, og dette kan kureres med ekstra vannbytter
En stor dott egentlig... Javel? Trenger man ikke medisin? Hvor mange vannbytter enn ellers da?

Sopp:
Sopp (saprolegina\ achyla) er en ganske vanlig sekundær infeksjon etter parasitter. Soppen gjenkjennes ved hvite, vattlignende "dotter" på fisken. Ofte vil lette infeksjoner forsvinne av seg selv, dersom du bytter litt ekstra vann. Har selv til gode å måtte behandle mot sopp-infeksjoner.

Sopp kan behandles med: Salt, samme dosseringer som ved finneråte. Om dette ikke har effekt i løpet av 3-4 dager, anbefaler jeg medisinering med eSHa 2000


Om du blar ned i artikler og sykdom øverst på siden finner du denne blant de fleste andre sykdommene.
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap