Hva er det med gullfisken min?

JEG SKAL BARE FORKLARE HVA DET ER MED GULLFISKEN MIN.

JEG KJØPTE EN HVIT SLØRHALE PÅ TROPEHAGEN ZOO PÅ LIERTOPPEN KJØPESENTER FOR CA 1.5 UKER SIDEN.
JEG HADDE 2 SLØRHALER I AKVARIUMET MITT FRA FØR.
DET ER EN 60L
DEN HVITE SLØRHALEN HAR LIGGET PÅ BUNNEN CA HELETIDEN. NOEN GANGER LIGGER DEN PÅ GUET MELLOM POMPA OM NOEN PLANTER.
DA DET ER MAT. BARE TAPPER JEG LITT DER DEN LIGGER SÅ ER DET FART I HAN OG HAN SPISER HELT VANELIGT.
HANEKAMMEN HANS ELLER RYGGFINNEN LIGGER HELT SLAPT NEDE.
DEN ER GANSKE AKTIV ETTER MAT KL 2200 OG UTOVER.

OG SÅ SEWR JEG AT LØRET BEGUNER LIKSOM OG BLI BRUNTRØTT OG DET SPRER SEG.
HVA ER DETTE? JEG HAR TATT OPPI MERE EKTOZONSALT.
DEN KLARER OSÅ OG SETTE KJEVEN UT AV LEDD DA DEN SPISER
HVA ER DETTE.

JEG HAR OXO 3 OTTOER I KARET MITT. DE ER LITT VILLE NOEN GANGER. DE TAR LITT LUP OG KLIKKER. ER DETTE NORMAL OPPFØRSEL?

JEG SNAKKET LITT MED DE I DYREBUTIKKEN DE SA AT JEG SKULLE BYTTE 1/3 HVER DAG.
DETTE HAR JEG GJORT I EN UKE UTEN RESULTAT SÅ JEG GIGG TILBAKE TIL NORMALE VANNBYTTER. JEG SJEKKER REGELMESSIGT VANNVERDIER OG ALT ER GODT INNENFOR GRENSENE. MEN JEG SYENTES DET ER RART AT DENNE FISKEN ER SYK OG IKKE DE ANDRE.

ER DET NOEN SOM HVET HVA SYMTOMENE KAN INDIKERE PÅ.?

Først. Ikke skriv med store bokstaver. Håpløst å lese.

3 slørhaler i 60 liter er alt for mye. Slørhaler bør ha mye mer da de kan bli ganske store.

Hva som feiler den ene er vanskelig å si uten ett bilde. Ikke bry deg med Ektozonsalt, neppe der problemet ligger.


Slørhaler er ikke en ekte fiskeart, og er avlet frem. Dette gjør at en del er genetisk svake. Kan godt være det som er problemet. I så fall er det ikke noe å gjøre. Fisken bør avlives, og eventuelt returneres til butikken. Tropehagen har en ukes garanti på fisk. Dersom du gjorde dem oppmerksomme på problemet før uken var gått bør det går greit.

Vil annbefale deg å ikke erstatte ett eventuelt tap av fisken med en ny slørhale.

Fortsett med vannbyttene. Har du målt amonium og nitritt? Du sier at vannverdiene er innenfor grensene. Hvilke grenser? Amonium og nitritt skal være 0. Stripstester er ikke godt nok for måling av disse verdiene da de ikke er følsomme nok.


-Tim


-Tim
Plussmedlem
Dette er den tredje tråden du starter angående gullfisken din som ligger på bunnen.
Det beste er om du "bumper" den første tråden. Eventuelt kommer med nye opplysninger i den.

(Det er også tredje gang du blir anbefalt å ikke skrive med store bokstaver. Det blir oppfattet som roping og er, som nevnt, håpløst å lese.)
Tilfeldig bekjentskap
© Frank Falcone
Reklame for plussmedlemskap