Vann ser gult ut, hjelp?

Hei

har hatt akvariet ca 6månder.
er 100liter, har en utvendig pumpe som er vel beregna opp til 250liter, om jeg husker rett....

har hatt krystalklart vann hele tiden, men siste 2 ukene no så har vannet blitt mørkere og litt mer gulaktig.
har noe sanne strips som måler vann, men kan ikke si jeg skjønner en dritt av dem.....

har kjørt med den vannsugeren, som jeg trykker ned i sanden å rengjør.
tapper ca 1/3 vann, så fyller jeg opp igjen. så bruker jeg sann blåveske for vannkvaliteten, skal ha litt oppi hver gang jeg bytter vann.
har som vane å bytte 1/3 vann hver søndag....


noen tips til hva jeg skal gjøre for å få vannet krystalklart igjen ?
har en rot som kjøpte i butikken som har lagt der siden starten. er ca 25cm lang
Mulig det er den som avgir farge. Våres rot avgir enda farge og den er over ett halvt år gammel.
hmm, ok så ikke noe å bry seg om da?
er ikke skadlig for fiskene?

og er det ok å skifte vann 1/3 i gang i uka?
Det er ikke noe farlig for fiskene, men når den slutter å avgi farge er ikke godt å si dessverre. Mener å ha lest at det kan ta alt fra bare noen måneder til år. Bare bytt vann som du gjør til vanlig Men, er du sikker på at du ikke har nitritt i karet el. lignende? Det gjør også vannet gulere. Står informasjon i pakningen om hvordan du leser av stripsene. Det skal være lett å lese av
det har jeg ikke, den avgir ikke farge, skulle bli rosa vis der var noe slikt.
Ok, men da regner jeg med at det er rota. Da er det ikke noe farlig, bare ta vanlige vannbytter så gir den seg vel etter hvert regner jeg med
Jeg kokte to røtter til de ikke lenger farvet vannet brunt. Las meg til denne løsningen på nettet.


Men strips er jo ikke så nöyaktige.
Bruk dråpe tester
Adeline
Jeg kokte to røtter til de ikke lenger farvet vannet brunt. Las meg til denne løsningen på nettet.


Det fungerer ikke på alle røtter, har kokt våres opptil flere ganger, men den farger fortsatt så det varierer fra rot til rot.
Jeg driver å koker rota nå, og kokevannet er helt brunt! Betyr dette at det hjelper eller er det "uendelig" farge? xP
Truls Lund
Jeg driver å koker rota nå, og kokevannet er helt brunt! Betyr dette at det hjelper eller er det "uendelig" farge? xP


Man må gjøre det mange ganger, ikke alltid det blir "tomt" for farge, men det blir i alle fall mindre
Tilfeldig bekjentskap
© morten nedrebø
Reklame for plussmedlemskap