Gravid guppy jager opp og ned langs glasset

Inaktiv bruker
Har en gravid guppy som ser ganske ferdig ut, har fått kante-formen og har hatt glupsk apetitt. Nå jager den opp og ned langs glasset i bakkant av akvariet. Er det nær-fødsel-oppførsel? Har ikke sett slik før, og nå er det noen år siden sist jeg hadde guppyer (15 år siden), så jeg husker heller ikke hvordan de pleide å være.
Har lest gjennom alt som er om arten og trådene i forumet, men har ikke funnet noe som ligner.

Har både fødekar og fødenett, men vil ikke stresse hunnen med å ta henne oppi før jeg ser om yngelet klarer seg i karet, så jeg tenkte å sette det oppi så snart jeg ser yngelet, og så ta de små oppi i stedet (ja, jeg vet det er lettere sagt enn gjort ).

NUB
Har en gravid guppy som ser ganske ferdig ut, har fått kante-formen og har hatt glupsk apetitt. Nå jager den opp og ned langs glasset i bakkant av akvariet. Er det nær-fødsel-oppførsel? Har ikke sett slik før, og nå er det noen år siden sist jeg hadde guppyer (15 år siden), så jeg husker heller ikke hvordan de pleide å være. Har lest gjennom alt som er om arten og trådene i forumet, men har ikke funnet noe som ligner. Har både fødekar og fødenett, men vil ikke stresse hunnen med å ta henne oppi før jeg ser om yngelet klarer seg i karet, så jeg tenkte å sette det oppi så snart jeg ser yngelet, og så ta de små oppi i stedet (ja, jeg vet det er lettere sagt enn gjort ;-)).

Ja, dette er en vanlig atferd hos levendefødende fisker
Hadde 2 platy hunner for et år siden og en platy hann.
Begge hunnene virket desperate og jagde opp og ned langs glasset
som du sier de gjør. De er nok litt stresset.
Lykke til
Inaktiv bruker
Takk for svar
Oppførselen varte bare noen timer, og i dag ser alt ut til å være "peachy" igjen. Fortsatt ingen fødsel, er litt usikker på hvor stor hun kan bli siden hun nok er fullvoksen (og størst av alle mine guppyer). Akkurat nå ser hun ut som hun har festet en ubåt under buken... hehe
NUB
Oppførselen varte bare noen timer, og i dag ser alt ut til å være "peachy" igjen. Fortsatt ingen fødsel, er litt usikker på hvor stor hun kan bli siden hun nok er fullvoksen (og størst av alle mine guppyer). Akkurat nå ser hun ut som hun har festet en ubåt under buken... hehe

Da nærmer det seg Hun føder sikker iløpet av noen dager
Jeg har et par platyer. Den ene er mye tykkere enn den andre, og bæsjer hele tiden. Den etterlater seg en lang "tarm" skitt som er nesten lengre enn fisken selv før fisken gjør et sprell og så faller den av. Den har ganske glupsk apetitt, men har i grunn hatt det i mange uker nå - egentlig helt siden jeg fikk den for en drøy måned siden. Den andre er slankere, mindre buk, spiser normalt. Jeg mistenker at jeg har én hann og én hunn, men det ser da ut som de ikke bryr hverandre så mye bortsett fra at de gjerne holder seg i nærheten av hverandre når de spiser.
I karet har jeg en kampfisk-hann også. Jeg mistenker vel at denne kommer til å spise opp ynglet hvis det er en gravid hunn-platy jeg har da.

Vidar
Vidar: Det er ikke bare kampfisken som kommer til å spise platy yngelen, det gjør foreldrene også. Så ha godt med planter, spesielt flyteplanter, så vil nok noen klare seg! Har du et bld av platyene dine, så kan vi hjelpe deg å se hvilke kjønn de er..
Inaktiv bruker
Ja, da var jeg fiskejordmor :)))))
I dag fant jeg en bitteliten men svømmedyktig yngel over filteret, og fikk hivd den over i et fødenett. Yeah!! Endelig skjer det noe! Problemet var bare at jeg ikke hadde registrert hvem som fødte...
Etter ei stund skulle jeg hive et fødekar oppi og måtte flytte litt på fødenettet. Før jeg visste ordet av det var yngelet dødt, klemt ihjel i fødenettet. Synd, men det var konstruksjonen som var slik at den kom mellom rammen og nettet, så da var jeg sjanseløs

Litt senere observerte jeg enda et yngel, som jeg etter hvert fikk fanget da også det holdt seg ved filteret.
Det klarte jeg å redde over i fødekaret. Det svømmer nå i bunnen, under risten.

I tillegg har jeg nå tatt de to mest gravide hunnguppyene over i hvert sitt fødekar/nett, slik at jeg kan se hvem av de som har begynt. Jeg mistenker at det er hunnen som ble omtalt over, som jaget opp og ned langs glasset en stund. Synes det ser ut til at magen hennes har blitt mindre kantete igjen.

Så nå venter jeg spent på mer action ))
NUB
I dag fant jeg en bitteliten men svømmedyktig yngel over filteret, og fikk hivd den over i et fødenett. Yeah!! Endelig skjer det noe! Problemet var bare at jeg ikke hadde registrert hvem som fødte... Etter ei stund skulle jeg hive et fødekar oppi og måtte flytte litt på fødenettet. Før jeg visste ordet av det var yngelet dødt, klemt ihjel i fødenettet. Synd, men det var konstruksjonen som var slik at den kom mellom rammen og nettet, så da var jeg sjanseløs:( Litt senere observerte jeg enda et yngel, som jeg etter hvert fikk fanget da også det holdt seg ved filteret. Det klarte jeg å redde over i fødekaret. Det svømmer nå i bunnen, under risten. I tillegg har jeg nå tatt de to mest gravide hunnguppyene over i hvert sitt fødekar/nett, slik at jeg kan se hvem av de som har begynt. Jeg mistenker at det er hunnen som ble omtalt over, som jaget opp og ned langs glasset en stund. Synes det ser ut til at magen hennes har blitt mindre kantete igjen. Så nå venter jeg spent på mer action :)))


Så spennende! Yngel er veldig skjiøre og derfor
er det viktig at man er veldig forsiktig.
Gravid guppy?
Hei, jeg tror kanskje jeg har en gravid guppy. Men jeg er veldig usikker på om det nærmer seg eller ikke. Hvordan kan man se dette? jeg har aldri hatt guppy før så dette er veldig nytt. Hun er kjempestor i forhold til den andre jeg har, men spiser ikke noe særlig mer. Hun gjemmer seg mye mellom planter og svømmer mye på bunn. Hva skal jeg gjøre for at hun skal ha det best mulig? og hva er best, å føde i fødekar eller bare i akvariet? jeg har jo lyst å ha igjen noen yngel tross alt.
På forhånd takk for alle svar
Malin- Det beste er å la henne føde i akvariet. Hvis du plasserer henne i en fødekasse kan hun bli så stressa at hun dør, og det er jo ikke mye morro. Sørg for å ha mye planter så hun kan gjemme seg mellom dem når hun skal føde. Det viktigste for yngelen er flyteplanter, for det er i toppsjikt de gjemmer seg.
Okei, tusen takk skal du ha da skal jeg bare la henne være og heller bare kjøpe noen flere planter tusen takk for svar
Endelig!
Hei For en uke siden kom det 20 små guppybabyer, endelig De er så søte, så nå har jeg satt de i en egen bolle med litt sand og endel planter og de ser ut til å trives. De blir så fort store, så nå må jeg kjøpe meg nytt akvarium. Noen forslag til fine og bra akvariumer? hva foreslår dere?
Guppy fødsel
Hei min guppy driver å føder nå.. men når yngelet kommer ligger de bare der..

guppy'n min bruker en del tid for å få dem ut har dette noe å si ?

Mvh Ole Sigurd
De synker ned til bunnen for å hente seg inn litt.. etter noen minutter svømmer de opp til overflaten og holder seg der. Guppyen kan bruke ett døgn på å føde, så alle spretter ikke ut samtidig..
Tilfeldig bekjentskap
© stigger
Reklame for plussmedlemskap